Een trainingschema voor de kerst!

Een trainingschema voor de kerst!
christmas running
Je trainingsschema in de kerstboom hangen tijdens de feestdagen? Niet nodig! 


De kerstboom staat, het kerstpakket is uitgepakt en de kerstkaarten zijn verstuurd. Mijn kerstvakantie kan beginnen. En hoewel vakantie meestal extra tijd betekent  voor mijn hobby’s (waaronder hardlopen natuurlijk), is het tijdens de kerstvakantie juist altijd extra lastig om er tijd voor vrij te maken. Tussen de familiebezoekjes, kerstborrels en nieuwjaarsfuiven door is het soms lastig plannen.

 

Maar gelukkig heb ik een vooruitziende blik gehad dit jaar en hoef ik mijn trainingsschema niet in de kerstboom te hangen. Ik heb mijn trainingsschema gewoon creatief bewerkt.  Voor iedereen die nog aan zijn trainingsschema moet sleutelen,  volgen hieronder een paar tips waar je misschien je voordeel mee kunt doen. 



Tip 1:
Dreigt je training er bij in te schieten door al het heen- en weergereis tussen familie en schoonfamilie? Stap dit jaar dan eens 20 kilometer voor oma’s kerstkalkoen al uit de auto of – als je met de trein reist – stap eens een station eerder uit en ren vervolgens naar je oma’s voordeur. 

Tip 2: 
Bang dat je al dat lekkers niet kunt weerstaan? Plan je hardlooptraining in de vroege ochtend van eerste kerstdag.  Met een pittige intervaltraining geef je je stofwisseling voor de rest van de dag een enorme boost. Dat kerstdiner verdwijnt terwijl je eet. En wist je dat je met een duurloop van 1,5 tot 2 uur wel een heel kerstdiner aan calorieën kunt verbranden? Je kunt dus met een gerust hart aanschuiven aan het kerstdiner. 



Tip 3:
Kerst is samen zijn, toch? Verzorg een hardloopclinic voor de hele familie op tweede kerstdag. 



Tip 4:
Zoek een hardloopmaatje voor op nieuwjaarsdag. Bijvoorbeeld je nichtje van 5. Maak van tevoren de afspraak om op 1 januari samen te gaan rennen, zo heb je een stok achter de deur. Wedden dat je nichtje je ’s ochtends wel uit je bed krijgt? Voordeel is ook dat je hardloopmaatje nog maar korte benen heeft en je het daarom wel rustig aan moet doen. Rennen met een kater  vraagt namelijk nogal wat van je. Maar als je je niet de hele dag zo slap als een uh…appelbeignet wilt voelen, is een   rustig rondje misschien geen slecht idee. 



Tip 5:
Als je twijfelt of een duurloop op een ontbijt van oliebollen een goed idee is? Het internet staat vol met alternatieve oliebollen die wel gezond en voedzaam zijn. Kijk hier maar eens! 

Tip 6:
Tot slot: Blijf om veiligheidsredenen op oudejaarsavond toch maar liever binnen. Dit is de enige avond dat je je training beter even over kunt slaan. Je synthetisch hardloopkleding is licht ontvlambaar. Neem gewoon lekker een oliebol en een glas champagne. Bewaar de goede voornemens maar voor morgen. 



Fijne feestdagen en een gezond en sportief 2017 gewenst! 

Yvonne

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne van Wamelen
Yvonne  van Wamelen

Yvonne van Wamelen



Enthousiaste hardloper en blogger/columnist/communicatiemedewerker. In het dagelijks leven werk ik voor een overheidsinstantie en in mijn vrije tijd schrijf ik columns voor ProRun en blog ik op mijn eigen blog allerdings.nl. Daarnaast loop ik zo’n drie keer in de week mijn trainingsrondjes. Mijn laatste wapenfeit is de halve van Vlieland.

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

24
januari