4 manieren hoe je van gezonde gewoontes een succes maakt

Door
Eleanor Crick
8 februari 2017 15:02
4 manieren hoe je van gezonde gewoontes een succes maakt
Januari is voorbij en misschien heb je ook al je goede voornemens in de prullenbak gegooid. Maar hoe zorg je er nou voor dat je dit jaar wel volhoudt en die gezondere gewoontes wel bereikt?  

Wij geven je vier belangrijkere redenen waarom we falen en hoe we op de juiste koers kunnen blijven.  

Word serieus: 

We moeten een reden  nodig hebben om onze natuurlijke gebrek aan motivatie te overwinnen. 
Gezonder zijn is natuurlijk een goed idee, maar om ons gedrag daadwerkelijk te veranderen, moeten we een hele goede motivatie hebben. We moeten een reden hebben waarom we absoluut moeten veranderen. Onze smoesjes moeten omver worden gegooid door een veel sterkere reden om te veranderen. We moeten weten waarom we het doen.  'Gewoon' gezonder willen eten, maar niet echt weten 'waarom' je iets doet, is net als een een kip zonder kop rondlopen. En wat houdt 'gezonder' precies in voor jou? Wanneer ben je 'gezonder'? Is dat als je minder dierlijke producten eet? Of als je minder alcohol drinkt? En wat houdt minder alcohol precies in? Een glas wijn per dag? Of bijvoorbeeld alleen in het weekend een biertje? 

Het klinkt misschien ‘goed’ als je gezonder bent, maar je gewoontes veranderen vereist veel doorzettingsvermogen en vastberadenheid. Dus hoe doe je dat?

Door actie te ondernemen:
Denk er goed over na. Wat zorgt ervoor dat jij doorzet? Schrijf je motivatie op een post-it waar je het dagelijks kunt zien. Dit is je waarom. Waarom wil je dit? Als je een zwak moment krijgt, zie je dit post-it en weet je weer waarom je zo nodig je gewoontes wilde veranderen. 

Zoek de juiste vrienden: 

Je kan je eigen gedrag beïnvloeden door met gezonde mensen om te gaan. 
Sociale druk kan een positieve invloed hebben op ons gedrag. Door met mensen om te gaan die soortgelijke doelen hebben, heb je meer kans om aan je doelen te houden. Verder kan je elkaar helpen. Samen eten of door samen te sporten bijvoorbeeld. 

Actie ondernemen: 
Omring jezelf met mensen die gezond zijn en het gedrag hebben die jij wilt bereiken. Zoek een vriend(in) waarmee je samen kan sporten en spreek af om regelmatig een rondje te lopen of samen lekker te koken. Zo blijft het ook leuk. Ook kan je veel van elkaar leren.  

Leg verantwoording af: 

Vind iemand die je kan helpen en jou kan controleren. 
Als u verantwoording moet afleggen, ben je eerder geneigd om je aan je doelen te houden. Je moet namelijk aan iemand uitleggen waarom je bijvoorbeeld gister niet bent gaan hardlopen. Verder kan die persoon je aanmoedigen als je het wat moeilijker hebt. 

Actie ondernemen:
- Vind iemand die jij vertrouwt.
- Vertel ze over jouw doelen en waarom je dit wilt doen.
- Vertel ze wat je moet doen en hoe zij je kunnen controleren. 
- Spreek af wanneer die persoon je zal controleren en hoe. 
- Reflecteer op je vooruitgang om te kijken of je op de goede weg bent en of je doelen wel haalbaar zijn. 

Beoordeel je omgeving: 

Je omgeving kan enorm invloed hebben op welke beslissingen jij neemt met betrekking tot je gezondheid. Het kan dus ook tegen je werken. Bijvoorbeeld mensen die roken. Dat is ook iets wat een gezellige bezigheid is. Even samen buiten een sigaretje roken. Wil jij stoppen met roken? Dan is het lastig om omringd te zijn door rokers. Kijk om je heen, en indien nodig, verander het. 

Dit kan dus ook in je huis zijn. Heb je nog snoep of andere ongezonde dingen in huis? Gooi het weg. Ruim je koelkast op en vul je koekast en voorraadkast met gezond voedsel. Als je het niet in huis hebt, kan je ook niet in de verleiding komen. Ga ook nooit met honger naar de supermarkt. Dan ga je alleen maar meer kopen en ook juist de ongezondere dingen kopen.  Kijk ook naar wat voor borden je eet. Als je kleinere borden kiest, zal je minder opscheppen en dus ook minder eten. 

Actie ondernemen:
- Gooi ongezond voedsel weg. 
- Leg je hardloopschoenen op een makkelijk zichtbare plek zodat het altijd in het zicht is en je sneller geneigd bent om te gaan sporten. 

Een van deze strategieën  zal waarschijnlijk niet genoeg zijn. Vaak heb je meer stimulans nodig om echt je gewoontes te veranderen. Kies er dus een paar en 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

27
april