Decemberkilo’s: Hoeveel je er aankomt en hoe je ze kwijtraakt

Decemberkilo’s: Hoeveel je er aankomt en hoe je ze kwijtraakt
december kilo\'s hoe loop je die er van af
Ayayay wat was dat weer een hoog-calorische Kerst. Het lukte toch niet om maar een klein beetje chocolademousse, wijn en wildgebraad te eten. En ook de croissantjes, kersstollen en kransjes vlogen naar binnen. Hoogstwaarschijnlijk schoot de weegschaal ook bij jou flink naar rechts uit op 27 december en had je eigenlijk geen riem meer nodig.
 
En dan hebben we oud en nieuw nog niet gehad. Weer twee dagen vol met borrels, oliebollen en eindeloos veel snacken. Al met al is deze week een feest voor je vetrolletjes en onderkin. En door al dat borrelen en nachtenlang feesten is de motivatie om hard te lopen vaak ver te zoeken. ‘Met zo’n volle kerstbuik ben ik veel te sloom om goed te rennen’, verklaarde een collega plechtig. De ander stelt: ‘ik heb dezer dagen continue een kater of aan het drinken, dan ga ik mooi niet rennen.’  Zijn deze argumenten terecht? Hoeveel komen we nu echt aan tijdens deze dagen en hoe lang duurt het om er weer vanaf te komen?
 
Hoeveel kom je echt aan

De Britse Krant The Guardian zette mooi een aantal onderzoeken op een rij naar hoeveel mensen extra consumeren tijdens de Kerstperiode. Zo stelt de Britse vereniging van Diëtisten dat mensen deze feestdagen zo’n 500 calorieën extra per dag eten. Dat zou betekenen dat je 2,3 kilo zwaarder bent als januari goed en wel begonnen is.
 
Echter, deze beweringen lijken volgens de krant wat overdreven (en wellicht bedoeld om te zorgen dat dieetproducten extra verkocht worden). Een wat realistischer schatting is dat we gemiddeld zo’n halve kilo aankomen.
 
Hoe lang duurt het om eraf te komen
 
Het Britse Medical Journal heeft hierover een droevige mededeling. Zij ontdekten dat we helemaal niet afvallen na de vette wintermaanden. Elk jaar blijft die halve winterkilo er gewoon aanplakken. En zo worden we met z’n allen zwaarder en zwaarder.
 
Als hardlopers hebben we daar natuurlijk helemaal geen zin in. We rennen omdat we het lekker vinden, maar ook omdat we ons lijf een beetje in toom willen houden. Daarom is het vanaf nu verboden om je volle kerstbuik te gebruiken als smoes om niet te rennen. Je kunt namelijk ook redeneren dat je dankzij al dat brood, die zware pasta’s en vette taartjes boordevol koolhydraten en dus energie zit. Als je ooit tot de nok toe gevuld zat met brandstof is het nu wel.
 
We begrijpen best dat je je tijdens de feestdagen flink laat gaan, maar doe jezelf een plezier en ren ook op 1 januari een extra groot nieuwjaarsrondje (zonder kater natuurlijk!).
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Kees
    Zucht: "ik heb dezer dagen continue een kater" waar "continu" wordt bedoeld, "zo’n 500 calorieën extra per dag eten" dat een factor 1000 (!!!) ernaast zit. Zou de rest van het artikel dan wel kloppen?
    Reactie geplaatst op 04/01/17 om 11:42 uur

Loopkalender

24
april