Wat je moet doen na je training (chocolademelk drinken)

Wat je moet doen na je training (chocolademelk drinken)
Na de training
De meeste atleten weten vrij goed wat ze voor hun training moeten doen. Nee, je moet vijf minuten voor vertrek geen bord vol pasta eten. Van melkproducten kun je lopersslijm krijgen. Je doet de juiste kleding en de goede schoenen aan. Een ook een warming-up is aan jou wel besteed. Maar zit dat rondje er eenmaal op, dan weten te veel lopers niet meer wat ze moeten doen. Tijd om daar verandering in te brengen.

Voor een groot gedeelte van ons hardlopers gaat het zo. Je rent je rondje en perst er de laatste paar honderd meter tot de voordeur nog een eindsprint uit. Met een kop als een boei, een zeiknatte rug en een hartslag van 200 plof je op de bank om daar de rest van de avond niet meer van af te komen. Je hebt nog net de puf om Ďdank jeí  te zeggen als je geliefde je een ijskoud biertje aangeeft.

Sorry, maar dat kan echt veel beter. Om te beginnen met die eindsprint. Heel goed dat je die doet. Dat geeft lekker veel voldoening. Maar plan Ďm in het vervolg een kilometer eerder (en maak desnoods je rondje een stukje langer om toch het benodigde aantal kilometers te halen). Hijg lekker uit en laat je hartslag zakken. Zodat je daarna in een heel rustig tempo uit kunt rennen richting voordeur. Daarmee geef je je spieren de cooling down die ze verdienen.

En als je dan thuis bent, laat dan die bank even voor wat ie is. Ben je echt van plan om je lichaam een plezier te doen, knal dan door met een serie rompverstevigende oefeningen (vliegtuigje, wat buikspier- en heupoefeningen). We kunnen het niet genoeg zeggen, maar blessurevrij lopen doe je met een sterke romp. Daarna is het douchen en huispak aanknallen.

Als je dan op de bank ligt uit te dampen is het belangrijk om je energie op een goede manier aan te vullen. Denk kwark, denk noten en denk (gedroogd) fruit. Mocht dit je te gezond zijn dan is er hoop. Er zijn toplopers die zweren bij een goed glas (magere) chocolademelk na het rennen. En ja, ook volgens sommige wetenschappers zou dit te perfecte drank zijn na het lopen.

Drink dus goed en eet verstandig, maar let op. De meeste lopers overschatten het aantal calorieŽn dat ze hebben verbrand schromelijk. Na een half uurtje rennen trekken ze de koelkast en voorraadkast leeg omdat Ďze toch gesport hebbení. Helaas, zo werkt het niet. Tijdens een bescheiden rondje van een kilometer of zeven, verbranden de meeste mensen zoín 500 calorieŽn. En dat heb je er zo weer aan gegeten. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Kees
    Gelukkig wordt weer de niet uit te roeien fout gemaakt: je verbrandt echt 1000 keer meer dan de schrijver beweert, namelijk 500 KILO calorieŽn. Maar misschien dat hij dezelfde fout maakt met lopen en dus slechts 7 meter hardloopt.
    Reactie geplaatst op 08/01/17 om 12:32 uur

Loopkalender

24
januari