Bikram Yoga en Lopen #10: Standing Separate Leg Head to Knee Pose

Bikram Yoga en Lopen #10: Standing Separate Leg Head to Knee Pose
Separated Leg Head to Knee pose
Bikram Yoga is een yogasysteem, ontwikkeld in 1970 door Bikram Choudhury op basis van traditionele hatha yoga-technieken. Een Bikram-les duurt 90 minuten en bestaat uit een serie van 26 houdingen –asana’s- inclusief 2 ademhalingsoefeningen. Bikram Yoga is een hot yoga-variant en wordt uitgevoerd in een ruimte van 40 graden Celsius en een luchtvochtigheid van 40%. Bikram Yoga is een uitdaging vanwege de hitte, de duur van de les en de 26 houdingen.

Standing Separate Leg Head to Knee Pose Pose
De Engelse benaming Standing Separate Leg Head to Knee Pose is in het Sanskrit: ‘Dandayamana Bibhaktapada Janushirasana’. Dandayamana betekent Standing, Bibhaktapada betekent Seperate leg en Jānushīrāsana betekent Head to Knee. 

Lees ook deel 1-2-3-4-5-6-7-8-9

Achtergrond

De Standing Seperate Leg Head to Knee Pose is een staande Yoga houding en doordat je met beide voeten op de grond staat, voel je het contact met de aarde. Hierdoor ontwikkel je niet alleen meer spieren en flexibiliteit in delen van het lichaam, maar creëer je ook een betere stabiliteit. Voor hardlopers is deze houding soms wat lastig uit te voeren door de stretch van de hamstrings. Deze zijn gewoonlijk bij hardlopers verkort. Als je deze houding echter goed uitvoert zul je merken dat je je langer voelt, losser en kalmer na deze houding. En welke loper wil dat nou niet? 

Wat doet de Standing Seperate Leg Head to Knee Pose voor het lichaam?

Door de aard van de beweging in deze houding worden keel en buik in elkaar gedrukt waardoor extra bloed naar deze gebieden wordt vervoerd. Dit heeft een heilzame werking op maag, lever en milt. Voor degenen die lijden aan diabetes of andere onregelmatigheden in de suikerbalans: de Standing Seperate Leg Head to Knee Pose zal een verlichting geven van de symptomen die je ervaart. Het is echter nooit een alternatief voor medische zorg. Deze houding stimuleert ook de schildklier, versterkt het immuunsysteem en helpt je om stemmingswisselingen te reguleren. De flexibiliteit verbetert sterk in de volgende gebieden: schouders, hamstrings, kuipspieren, rugspieren, buikspieren en spieren in de bovenbenen.

Voordelen van de Seperate Leg Head to Knee Pose:

- Helpt vet verminderen op de buik, taille, billen en bovenbenen.
- Verbetert bloedcirculatie in de benen en hersenen.
- Helpt in het functioneren van de interne organen, vooral de dikke en dunne darmen.
- Masseert de schildklier en drukt deze samen. Dit helpt het metabolisme en immuunsysteem reguleren.
- Verhoogt de flexibiliteit van de ruggenwervels, achillespees en de spieren in de benen.
- Versterkt schouders, dijbeenspieren en kuiten.
- Verbetert diabetes-gerelateerde stoornissen.
- Stimuleert de spijsvertering en endocriene systeem.
- Revitaliseert de nieren.
- Laat het vet op de buik, heupen, taille en billen verdwijnen.

Houding

- Sta met beide voeten naast elkaar.
- Breng armen boven het hoofd.
- Handen tegen elkaar aan, duimen gekruist.
- Ellenbogen zijn gelocked.
- Armen blijven in de houding zoals boven omschreven, neem een grote stap zijwaarts. Een ruime meter.
- Tenen van de grond en draai het lichaam op de hielen 90 graden naar rechts. Het rechterbeen is nu gepositioneerd voor het linkerbeen.
- Beweeg de heupen een aantal keer van rechts naar links voor een prettige stretch in de heupregio.
- Trek de buik in en breng tegelijkertijd de kin naar de borst.
- Beweeg het bovenlichaam naar beneden en houdt de benen stevig op de grond.
- Beweeg de knieën zo min mogelijk. Een lichte buiging is toegestaan.
- Blijf het bovenlichaam naar beneden bewegen met de armen nu naar beneden gericht.
- Breng het voorhoofd naar de knie. Als dat nog niet lukt, mag het voorste gestrekte been licht gebogen worden.
- Breng de handen naar de grond voor de voet. 
- Hou deze positie aan voor ongeveer 30 seconden.
- Om uit de houding te komen: lock de benen eerst en kom dan langzaam weer omhoog. Kin tegen de borst. 
- Breng de tenen omhoog en draai 180 graden voor eenzelfde houding aan de andere zijde. 

Tips

- Blijf ademen als je deze houding doet. Hou op geen enkel punt de adem in en zorg voor een goede flow in de houding.
- Probeer de armen en handen zo dicht als mogelijk tegen elkaar aan te houden gedurende de gehele houding.
- Zorg voor een mooie ronde rug bij de neerwaartse beweging. 

Volgende houding die beschreven wordt is: Dead Body Pose of ‘Savasana’.

De serie Bikram Yoga Houdingen wordt gemaakt door Ellie van der Heide (InnerSpark) en Esther Devilee (weRUNtogether / InnerSpark). De 26 houdingen van Bikram Yoga worden beschreven door Esther en geïllustreerd door Ellie. Elke 2 weken verschijnt een nieuwe houding op ProRun tot de Bikram-serie compleet is.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Esther
Esther Devilee
Esther   Devilee

Esther Devilee



Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

28
februari