Hoe kun je ontspannend hardlopen als je gestrest bent?

Hoe kun je ontspannend hardlopen als je gestrest bent?
shutterstock hardlopen en ontspannen
Misschien wordt je werk te druk, misschien is je relatie net verbroken, heb je geldzorgen of maken deze koude dagen je moe. Wat de reden ook mag zijn als je een slechte dag of week hebt, is je instinct om je hardloopschoenen aan te trekken en de deur uit te gaan. Maar loop je super gestrest, kan dit in feite tegen je werken, tenminste dat zeggen de experts. 

Voor het grootste deel wordt hardlopen gezien als een vorm van ontspanning. Onderzoek heeft aangetoond dat een halfuur hardlopen helpt tegen woede, angst, verdriet en andere negatieve emoties. Maar er is een keerzijde: Uit onderzoek blijkt ook dat hardlopen tijdens een bijzonder zware periode in je leven zelfs schade kan veroorzaken In twee verschillende studies bleek dat negatieve psychologische gevoelens, een laag niveau van tevredenheid in het leven en een hoge mate van stress gekoppeld kon worden aan sportblessures. "Het is tegenstrijdig," zegt Jim Afremow, auteur van The Champion's Mind. "Hardlopen is een fijne manier om te ontspannen, maar je stressniveau kan je ook weer in gevaar brengen als je het niet goed in de gaten houdt.” Dus wat moet een gestreste, overwerkte hardloper dan doen? 

Je lichaam tijdens stresssituaties 

Als we teruggaan naar onze verre voorouders, weten we dat zij moesten rennen om te overleven. Het ‘fight-or-flight’ mechanisme kwam toen goed van pas. Bepaalde functies worden op dat soort momenten ‘uitgeschakeld’, zoals bijvoorbeeld de spijsvertering. Andere functies die nodig zijn, zoals de bloedsomloop, worden in hoger versnelling gezet. Dit wordt gedaan door het stresshormoon cortisol. Een beetje van deze chemische stof doet een loper goed. Maar te veel, zoals de hoeveelheid dat je krijgt als je gestrest bent, kan schadelijk zijn.  

Overtollige cortisol kan schadelijke effecten op de botdichtheid hebben en kunnen je meer gespannen maken. Ren je dus als je extra gespannen bent dan loop je meer kans om een spier te verrekken of een blessure op te lopen. 

Dit komt omdat ernstige spanning over een lange periode een persoon afleiden waardoor ze niet genoeg aandacht besteden aan wat er gebeurt met hun lichaam. Dus een loper gaat niet rusten, maar blijft ondanks spanning doortrainen waardoor ze symptomen van overtraining kunnen krijgen. Tijdens het symposium van ProRun spraken verschillende experts over hoe en waarom je overtraind kan raken. Er is een disbalans in training en herstel. Ook al train je niet elke dag, je lichaam ervaart negatieve emoties en dit heeft invloed op je gesteldheid. Het kan even duren voordat die negatieve emoties opgelost zijn en volledig hersteld zijn. Negatieve emoties kunnen het

Dus hoe ga je hiermee om?

De beste strategie voor het omgaan met negatieve emoties is de focus leggen op het nu. Je hebt het waarschijnlijk vaker gehoord, maar mindfulness, zoals dat heet, wordt gezien als een handig middel om met negatieve emoties om te gaan en uit onderzoek blijkt het ook goed te helpen tegen depressieve gevoelens. 

"Iedereen weet dat ons lichaam sterker, fitter en leniger wordt door te trainen. Nu toont neurologisch onderzoek aan dat mindfulness-training de aangeboren vermogens van de geest om aanwezig te zijn, helpt te ontwikkelen. Op die manier kunnen we van de automatische piloot afstappen en ruimte creeeren, zodat we helderder, rustiger, meer gefocust, creatiever en zelfs empathischer kunnen worden.” – Joanne O’ Mally 

Bodyscan

Alle mindfulness-trainingen bevatten een variatie hierop, maar het is een eenvoudige manier om bewust te worden van je lichaam. Dus voor het lopen, probeer je een scanner te visualiseren die over je hele lichaam heengaat. Zorg hier ook bij dat je je kaak en schouders ontspant. Het hoeft maar vijf minuten te duren als je dat wilt. Je kunt boven op je hoofd beginnen en van daaruit naar beneden naar je tenen werken. Of van je tenen omhoog. Doe wat voor jou het natuurlijkst aanvoelt. Vervolgens ga je lopen en houd je je geest gericht op het hardlopen. 

Fartlek

Een andere oefening kan fatlek zijn. Fartlek is het Zweedse woord voor 'vaartspel', oftewel spelen met loopritme, snelheid en tempo, eenvoudiger te noemen 'loopspel'. 
Tijdens deze training heb je meer kans om te denken aan de volgende boom waar je naar toe sprint en denk je niet aan de stress op het werk of de ruzie met je partner. 
Daarnaast helpt hardlopen omdat je buiten bent en er een oneffen ondergrond is. Je moet je aandacht erbij houden. Daarom vinden veel lopers trailrunning ook erg ontspannend. Het helpt ze om in het moment te zijn.  

Ademhaling

Een volkomen ontspannen persoon haalt ongeveer zeven keer per minuut adem. Als je je ademhaling vertraagt, zul je je automatisch ontspannen. Dit is vooral bruikbaar als je moet focussen, een presentatie moet geven of gewoon om rustig te worden. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Marina
    Mindful run
    Reactie geplaatst op 05/12/16 om 18:52 uur

Loopkalender

24
januari