Help ik heb griep! Moet ik doortrainen?

Help ik heb griep! Moet ik doortrainen?
Help ik ben verkouden. Moet ik doortrainen?
Sporten helpt je weerstand op peil te houden, maar wat als je nou toch verkouden wordt of zelfs griep krijgt? Nou dan kun je beter oppassen, want griep kan levensgevaarlijk zijn. Hoe weet je of je dus wel of niet kunt doortrainen? 

Met de ‘nek-check’ kun je bepalen of je kunt sporten

Anders dan griep, kun je met een verkoudheid wel doortrainen, mits je geen koorts hebt. Met dit ezelsbruggetje kan je bepalen of je gewoon kunt gaan trainen of beter met een kopje thee onder de dekens moet schuilen.

Als de ziekteverschijnselen boven de nek gelokaliseerd zijn (zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts) dan kan je gewoon gaan hardlopen. Maar doe dit wel op een lager pitje. Je lichaam is op dit moment niet 100 procent, dus dan kan je ook niet het uiterste verwachten van je lichaam. Na 2-3 dagen kan je wel weer intensiever trainen. Zijn je symptomen ook onder de nek gelokaliseerd, zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden) en heb je spierpijn in armen en benen? Dan is het verstandiger om je training over te slaan. 

Sporten met griep is levensgevaarlijk

Trainen met griep of koorts kan namelijk levensgevaarlijk zijn. Je immuunsysteem is verzwakt en je lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Gun je lichaam dat dan ook. Je loopt namelijk het risico dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier met als gevolg een ontsteking. Neem dus rust en ga niet trainen. Ook nadat je je weer beter voelt, heeft je lichaam een aantal dagen rust nodig om te herstellen. De basisregel die je het beste kunt hanteren is om de hoeveelheid dagen dat je koorts hebt daar het dubbele daarvan niet te lopen. Dus heb je vier dagen koorts, dan mag je pas na acht dagen weer beginnen met hardlopen.  

Kortom, heb je koorts en spierpijn? Ga op de bank liggen onder een dekentje met een kopje gember thee en ziek het uit! 

Waarom gember thee? 

In de Chinese geneeskunde staat gember bekend om het positieve effect op de spijsvertering, het maaggebied en de longen. Daarnaast zou gember pijnstillend werken. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben uitgewezen dat gember ontstekingsremmende stoffen bevat en helpt tegen griep en misselijkheid. Voeg daarom vers geraspte gember toe aan je voedsel of neem een kopje gemberthee als je je minder lekker voelt. 

Als je dus alleen verkouden bent, kun je wel trainen, maar is het verstandiger om dit rustiger aan te doen en je temperatuur bij te houden.Misschien kan een kopje gemberthee ook geen kwaad. Wie weet ben je dan sneller van je verkoudheid af! 

Tip: Houdt een logboek bij om jouw reacties op trainingen en wedstrijden bij te houden en te leren kennen. Wanneer gaat je weerstand omlaag en waar moet je dan opletten? Via onze Runlog kun je je trainingsschema bijhouden en een aangepast schema maken.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

30
maart