Hoe weet je wat voor jou de juiste hardloopschoen is?

Hoe weet je wat voor jou de juiste hardloopschoen is?
Shutter stock hardloopschoenen
Er is tegenwoordig zoveel keus dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarnaast schrijft de auteur in het boek ‘Born to Run’ dat loopschoenen weinig bijdragen aan blessurepreventie. We vragen Hakim, sportpodoloog en eigenaar van Runnersworld Utrecht hoe ze weten welke schoen voor welke loper geschikt is en waarom we nou hardloopschoenen nodig hebben.

"Er is tegenwoordig zoveel keuze dat het belangrijk is om als speciaalzaak kennis te hebben en per individu te kijken wat voor hen op dat moment de beste keuze is”, zegt Hakim. "Het is een combinatie van de ervaring van de klant, de loopopname en dit vergelijken van de verschillende modellen. Iemand die al jaren loopt, kan er wat meer over vertellen dan iemand die een beginner is.”

Als iemand altijd op een neutrale schoen loopt, maar toch overproneert, kijkt Hakim altijd naar een andere optie. "Iemand die naar binnenloopt, hoeft niet per se een corrigerende schoen nodig te hebben. We kijken vooral naar de opname hoe iemand afwikkelt. Daarbij speelt ervaring en blessures in het verleden ook een rol.” Volgens Hakim proberen ze dan bij Runnersworld een middenweg te vinden, bijvoorbeeld een wat stabielere neutrale schoen. "Maar bij ieder geval is het anders. Het blijft namelijk toch een risico als je bijvoorbeeld naar binnen kantelt.”

Ook voor een beginnende loper geldt hetzelfde verhaal. "Je kijkt puur naar die opnames en hoe iemand afwikkelt. Maar we zullen zeker ondersteuning en demping adviseren. Er zijn ook uitzonderingen, want als iemand van nature heel lichtvoetig loopt, kort grond contact maakt en van nature al heel goed loopt, kun je beter meteen voor een lichtere schoen kiezen. Anders ga je iemand laten wennen aan demping wat eigenlijk alleen maar meer pronatie veroorzaakt.” Volgens Hakim hebben we demping nodig omdat relatief veel hardlopers een haklander is. "En negen van de tien keer lukt het niet om dit aan te passen, dus heb je demping nodig.”

Volgens Hakim is het lastiger om de juiste schoen te vinden voor een beginnende loper, omdat de belastbaarheidsgrens nog onbekend is. "Bij een beginner weet je niet waar zijn of haar belastbaarheidsgrens ligt. Dat is een probleem. We weten niet of iemand heel belastbaar is, dus adviseren we standaard een dempende schoen. En als iemand overproneert dan uiteraard ook een corrigerende schoen. Dat is uiteindelijk het meest veilige."

Miskoop

De grootste fout die lopers volgens Hakim maken is dat ze blindelings hetzelfde model kiezen. "Als ze al jaren op een bepaald model lopen, kiezen ze vaak weer voor dat model, want ze denken dat het de beste is. In de winkel pakken we die ook vaak erbij, maar we kijken dan ook weer goed naar de maat, want de maten verschillen jaarlijks. Het kan namelijk zomaar zijn dat je een halve maat groter moet nemen. Maar het is ook gewoon goed om je lijf op verschillende manieren te belasten. Dus een ander merk/model zullen we ook altijd vergelijken/adviseren. Je kunt het vergelijken met lopen op verschillende ondergronden. Af te wisselen met gras, zand, harde ondergrond etc. In sommige gevallen is het ook niet zonder risico’s, want gevoelige mensen kunnen vaak niet zo goed tegen verandering. Daarom kiezen veel mensen voor hetzelfde model, omdat ze bang zijn. Maar als je een vergelijkbaar model pakt, van een ander merk, gaat het negen van de tien keer goed.”

Born to Run

Maar volgens Christopher McDougal, auteur van het boek Born to Run, zijn hardloopschoenen helemaal niet zo essentieel als wordt gedacht en kunnen ze geen blessures voorkomen. "Ik begrijp de auteurs gedachte wel. De gedachte is dat als je Barefoot/minimalistisch loopt, je de spieren in je voeten traint, waardoor je technisch ook beter gaat lopen. Je gaat je lijf daardoor minder belasten. Alleen is het probleem dat toch veel mensen er geblesseerd door raken, omdat ze er de tijd niet voor nemen om dat op te bouwen. Dat heb je namelijk niet in een paar weken of maanden opgebouwd. Daar gaat minimaal een jaar overheen. En dan moet je het ook nog een beetje in je hebben om op de juiste manier te landen, namelijk de midvoetlanding. Als je die techniek wel hebt, kun je minimalistisch (blote voeten of Natural Running schoen) blijven lopen. Dat is hoe ik erover denk, maar ook veel van mijn collega’s erover denken.”

Volgens Hakim is het dus afhankelijk van je natuurlijke manier van lopen, maar ook de techniek op de juiste manier toepassen. "Het is ook namelijk zo dat hoe meer je traint, hoe sterker je lijft wordt en hoe minder bescherming je nodig hebt vanuit de schoen. Daarnaast is het niet bewezen dat loopschoenen blessures kunnen voorkomen. In geval van blessures zijn er zoveel factoren dat je dit nooit kunt zeggen. Onze fysiotherapeut in onze praktijk naast de winkel ziet dagelijks hardlopers en weet gewoon dat een hardloopschoen een noodzaak is voor veel hardlopers. Lopers die met een verkeerde schoen hardlopen krijgen vaak klachten, maar met de juiste schoen komen ze daarvan af.”

Blessures

Hakim geeft aan dat bij blessures het vaak een combinatie is van factoren. Dit kan zijn dat ze de verkeerde schoen dragen, maar ook omdat ze te fanatiek zijn gaan trainen. "Negen van de tien keer ligt de oorzaak bij het te snel opbouwen. Ook de ervaren hardloper die jarenlang 10 kilometer loopt en de eerste keer een halve marathon loopt, moet daar ongeveer een halfjaar vooruit trekken. Als je niet voldoende belastbaar bent, krijg je blessures. Dan ga je naar de fysio en zie je dat de schoenen net niet goed passen bij jouw looptechniek. Maar had je rustig opgebouwd dan was dit nooit aan de orde gekomen. Natuurlijk heeft die schoen daar invloed op gehad, maar de uiteindelijke oorzaak is te snel opbouwen. Dan maken kleine verschillen niet zo heel veel uit. Je moet daar heel gevoelig voor zijn wil je dat merken. Conclusie is gewoon dat schoenen belangrijk blijven.”

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Harry de Wilt
    Beste alternatief voor Asics A6-Gel X-Tra?? Hallo iedereen, Geen reactie, maar een vraag. Welke schoen (Asics of anders) komt het meest in de buurt van de good old Asics A6-Gel X-tra? Qua stabiliteit en smalle leest Ik heb nu Asics Gel-Cumulus 17, maar dat is hettoch ook niet. Dank, Harry, 30.12
    Reactie geplaatst op 30/12/16 om 15:33 uur
  • Jos van Damme
    Nou voor mij was het niet moeilijk. Mijn tenen knelden in de schoenen die ik eerst had, toen zag ik iemand met ALTRA's, die een brede neus hebben wardoor de tenen goed kunnen uitzetten en de keus was snel en goed gemaakt. Bovendien hebben die heeldrop=0, wat ik ook wilde.
    Reactie geplaatst op 02/11/16 om 12:35 uur
  • Koen Luising
    Goed artikel! Ik verkoop zelf ook schoenen en ben het eens met Hakim.
    Reactie geplaatst op 02/11/16 om 12:13 uur

Loopkalender

30
maart