Hardlopen als mentale voorbereiding

Door
Yvonne Janssen
11 juni 2015 09:18
Hardlopen als mentale voorbereiding
beeld Shutterstock
Iedereen heeft wel eens iets heel belangrijks op het programma staan; ofwel een belangrijke hardloopwedstrijd, waar je op je best wilt presteren, ofwel een belangrijke afspraak, waar je je van je beste kant wilt laten zien. Op zo’n piekmoment wil je je natuurlijk goed voorbereiden, zodat de kans dat je je doel behaalt het grootst is. Maar is de ideale voorbereiding voor een fysieke prestatie of een mentale uitdaging hetzelfde?

Net zoals het mentale aspect je goed kan ondersteunen bij een sportieve prestatie, kan, omgekeerd, het fysieke aspect je helpen als je een belangrijke prestatie moet leveren waarvoor je juist je hersenen nodig hebt. Body en mind is één, dat weten we inmiddels. Maar dat dit verband wederkerig is, daar is nog niet iedereen zich van bewust. Wat bedoel ik nu eigenlijk met dit wederkerige verband tussen lichaam en geest? Daar bedoel ik mee, dat een gedegen mentale voorbereiding essentieel is voor een goede fysieke prestatie, en dat, andersom, een fysieke inspanning ervoor zorgt dat je mentaal scherp en gefocust bent. Dus: een gezonde geest (door een gezond lichaam) in een gezond lichaam (door een gezonde geest).

Altijd als ik iets belangrijks op mijn agenda heb staan, ga ik van te voren een lekker stuk hardlopen, desnoods om zes uur ’s ochtends, afhankelijk van hoe laat ik die belangrijke afspraak heb. Dit kan gaan om een belangrijke presentatie, zoals een afstuderen, een belangrijk gesprek, zoals een sollicitatiegesprek, een belangrijke afspraak, zoals een zakelijke onderhandeling, ofwel een emotionele gebeurtenis, zoals een begrafenis of een crematie. Tijdens het hardlopen kan ik mijn gedachtes ordenen, kan ik visualiseren en me voorbereiden op wat komen gaat, kan ik me bewust worden van hoe ik het gesprek in wil gaan, kan ik het doel scherp stellen dat ik wil behalen, kan ik het scenario uitstippelen hoe ik dat resultaat het beste kan realiseren, kan ik mijn emoties reguleren, kan ik me mentaal en fysiek ontspannen, en, door het bloed dat door mijn lichaam stroomt, komen er hormonen vrij, die eventuele stress reduceren en adrenaline opwekken, de wedstrijdspanning, die je nodig hebt voor een sterke focus en een goede mentale prestatie. Na een warme douche ben ik dan fysiek en mentaal goed voorbereid en klaar voor "de wedstrijd”.

Afgelopen dinsdag mocht ik samen met Lidewij Welten, uit het Nederlands hockeyteam, tijdens onze workshop "Van doel naar resultaat: topsport” de parallel leggen tussen het behalen van doelen in de topsport en het behalen van doelen in het algemeen.  Onze workshop was onderdeel van een gevarieerd programma in het kader van het ‘Open Huis’ van Avans Hogeschool. Aangezien dit soort workshops één van de pijlers is van mijn bedrijf dat ik aan het opstarten ben, kun je je voorstellen dat ik dit spannend vond en vooral heel graag goed wilde doen. Voordat ik de trein nam naar het evenement in Den Bosch, heb ik dan ook de tijd genomen voor een rustige duurloop van 11 km door het bos in mijn achtertuin in het zonnetje, gevolgd door een meditatiesessie aan het water en een uitgebreide warme douche als afsluiter. Onze workshop was, ondanks of juist dankzij de geringe opkomst, interactief en persoonlijk, en met de aanwezigheid van de voorzitter van het College van Bestuur zeer geslaagd. Het was erg leuk én boeiend om Lidewij Welten te ontmoeten en haar te horen praten over haar doel om goud te behalen op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro en de weg daarnaartoe. 



Mijn mentale voorbereiding had ervoor gezorgd dat ik op alle scenario’s voorbereid was, ik goed kon improviseren en na haar verhaal de draad feilloos kon oppakken, zodat het doel van onze workshop bewaakt werd. Het resultaat van onze workshop was dat wij ons doel hadden bereikt!

Wat betekent de eenheid van lichaam en geest nu concreet? Dat enerzijds je gedachteprocessen je ondersteunen bij het neerzetten van een sportieve topprestatie én dat anderzijds, voor een mentaal piekmoment, een fysieke inspanning een essentiële voorbereiding is. Met andere woorden, hardlopen voor een mentale prestatie zorgt ervoor dat je klaar bent voor "de wedstrijd” en die ook "wint”!  
Go for it!



  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.


Loopkalender

20
juni