Hardlopen voor persoonlijke ontwikkeling?

Door
Yvonne Janssen
13 juni 2015
Hardlopen voor persoonlijke ontwikkeling?
Beeld Shutterstock
Dat hardlopen gezond is voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid staat vast. Toch zijn dat niet de enige voordelen van deze sport. Het is veel meer dan een sport of een bewegingsvorm. Door veel lopers wordt hardlopen gezien als levensfilosofie, als "way of life”. Ook wordt het gebruikt als meditatie, om je hoofd leeg te maken, even weg zijn van alles, zonder notie van tijd. Daarnaast kan het gelden als manier om te werken aan je zelfvertrouwen en persoonlijke ontwikkeling, door de lat steeds hoger te leggen en steeds grotere doelen na te streven én te bereiken.

Voor mij betekent hardlopen vrijheid; je kunt je hardloopschoenen overal mee naartoe nemen en een rondje gaan lopen. Hardlopen betekent avontuur; door je voor races in te schrijven in binnen- en buitenland kom je op veel mooie plekken. Het is een verslaving; na een rondje lopen voel je je heerlijk en kun je de wereld weer aan. Hardlopen betekent ook werken aan mijn zelfvertrouwen; grenzen verleggen en doelen bereiken waarvan je eerst dacht dat je het niet kon. Ook is het een manier van persoonlijke ontwikkeling; omdat hardlopen een individuele sport is, ben je tijdens een lange duurloop één met je gedachtes en overtuigingen, die kunnen je grootste vriend en je ergste vijand zijn en je succes bepalen. Voorts is tijdens het hardlopen lichaam en geest één; in mijn beleving krijg je tijdens het hardlopen onmiddellijk feedback over hoe het met je gaat, lichamelijk en geestelijk. En uiteindelijk betekent hardlopen voor mij passie; een week niet getraind is een week niet geleefd.

Sport is voor mij altijd een belangrijk onderdeel van mijn leven geweest. Op mijn 25e kreeg ik een ongeluk met een slagaderlijke bloeding in mijn lies als resultaat. Doordat het littekenweefsel van deze wond door mijn slagader groeide, was mijn bloeddruk in mijn linkerbeen na dit ongeluk de helft van die in mijn rechterbeen. Hierdoor kreeg ik kramp bij de minste of geringste fysieke inspanning. Omdat ik wilde blijven sporten kreeg ik uiteindelijk een bypass operatie, waarbij een ader elders uit mijn lichaam is gebruikt om deze om de wond heen te plaatsen. Hierdoor was de bloeddruk in beide benen weer in orde.

Toen ik na de operatie aan mijn vaatchirurg vroeg of ik vanaf nu gewoon weer kon sporten, of dat ik nog ergens rekening mee moest houden, antwoordde hij dat dat geen probleem was, maar dat ik waarschijnlijk geen marathon meer kon lopen, wat ik volgens hem waarschijnlijk toch al niet van plan was. Daarmee was mijn ambitie om een marathon te lopen geboren.

Een aantal blokkades hielden me tegen. De eerste was dat ik een sprinter ben, zowel fysiek als geestelijk, ik ben een explosieve persoon en houd van korte doelen, die bovendien zichtbaar zijn. Ik ben snel afgeleid. Echter, ik vond de marathon een uitgelezen kans om mijn lange termijn focus te trainen, zowel lichamelijk als geestelijk. Een marathon kun je niet uitlopen zonder hier goed voor te trainen. Bovendien was de marathon het eerste in mijn leven waar ik aan zou beginnen terwijl ik niet wist of ik het wel kon. Je traint immers tot een km of 30 tot 35, niet de volledige afstand. Voorts zaten de woorden van mijn vaatchirurg nog in mijn achterhoofd, waardoor ik al dankbaar was als mijn lichaam in staat zou zijn om een marathon uit te lopen en ik niet durfde te focussen op een mooie tijd. Maar mijn grootste vijand waren mijn gedachtes. Ik wilde een marathon lopen, maar in mijn hoofd zei een stemmetje dat ik beter kon stoppen, omdat ik het toch niet zou kunnen.

Dit heeft ervoor gezorgd dat ik tijdens mijn eerste marathon in Amsterdam, op de helft, op het stuk langs de Amstel, ben gaan wandelen. Ik heb deze marathon uitgelopen, maar ik was diep teleurgesteld in mezelf: ik had opgegeven. Dit moest over en ik wilde bij de volgende marathon het gevoel hebben dat ik alles gegeven had wat ik in me had, dat ik het niet beter had kunnen doen, en natuurlijk niet opgeven. Daarom besloot ik een half jaar later mee te doen aan de marathon van Rome, mijn favoriete stad, prachtig! Deze marathon heb ik uitgelopen zonder te wandelen, maar, hoe mooi deze marathon ook is, ook nu was ik niet tevreden over het resultaat. Dit kon beter! Vandaar dat ik, toen ik de moed weer had verzameld, me heb ingeschreven voor de marathon in Rotterdam. Ik had me goed voorbereid, helaas wel alleen getraind wat zwaar was, en ik had er zin in. Ik had tijdens het trainen vooral gefocust op het mentale aspect om het stemmetje "je kunt het niet” om te draaien naar "je kunt het wel”. Bovendien vertelde een van mijn trainers op de grote dag onderweg naar Rotterdam me hoe hij het mentaal aanpakte tijdens de marathon: geen kilometers af- maar optellen en focussen op wat er op je staat te wachten bij de finish; voor hem een kopje koffie met appelgebak. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik met heel veel plezier de marathon van Rotterdam heb uitgelopen, in een tijd waar ik tevreden mee was: 4:04. Dit had voor mijn gevoel niet beter gekund en ik voelde me supertrots!

Bij de marathon in Rotterdam is mijn zelfvertrouwen geboren dat ik mijn hardloopdoelen kan bereiken, uiteraard door voldoende fysieke training, maar vooral door positieve gedachtes en overtuigingen. Sindsdien heb ik de waarschuwing van mijn vaatchirurg los durven te laten en ben ik  gaan focussen op het verbeteren van mijn tijden. Dit heeft erin geresulteerd dat ik sindsdien in iedere race mijn PR verbeter, een mooie doelstelling die ik probeer vol te houden. Voor dit jaar staan er twee marathons op het programma: de Marathon Rotterdam en de Classic Marathon Athens. Mijn doel is om deze in ieder geval beneden de vier uur, maar hopelijk nog sneller te lopen en van de ervaring te genieten, er plezier in te hebben. Dat is immers de allerbeste motivatie!

Wat heb ik hiervan geleerd? Dat hardlopen zoveel meer is dan een sport of een manier van bewegen. Voor mij is het inderdaad een "way of life”, een levensfilosofie, en een passie. Door een groot sportief doel te stellen en hiervoor te trainen heb ik bovendien geleerd te focussen en lange termijn doelen te realiseren. Hierdoor ben ik nu ook naast het hardlopen beter in staat om ambitieuze en lange termijn doelen te stellen en deze te bereiken door in mezelf te geloven, mijn best te doen en vooral niet op te geven. Hardlopen is voor mij de meest effectieve persoonlijke ontwikkelingscursus, die ik mezelf ooit cadeau had kunnen doen. Bovendien is deze cursus gratis en overal en te allen tijde beschikbaar! Ik gun eenieder dezelfde machtige en leerzame ervaring!

Rest mij één vraag: wat betekent hardlopen voor jou?


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • vincent
    hardlopen houd mij fysiek en mentaal fit.ik loop elke dag een 1 uur. voordelen die het met zich mee brengen zijn:hoger energieniveau je krijgt geen dikke pens betere focus,scherp zijn,goede stemming hebben etc.kan het iedereen aanraden.voor beginners loop niet te hard van stapel.
    Reactie geplaatst op 18/09/19 om 19:40 uur

Loopkalender

19
september