X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 

F.A.S.T. & slow training en andere dingen die we kunnen leren uit Kenia

Door
Yvonne Janssen
30 oktober 2015 20:37
F.A.S.T. & slow training en andere dingen die we kunnen leren uit Kenia
Afgelopen week werd ik op mijn verjaardag onverwacht gefeliciteerd via een SMS-je van een Afrikaanse man, met wie ik vorig jaar rond deze tijd in de trein vanuit Den Haag een uitvoerig gesprek had gehad over onze gemeenschappelijke passie voor ‘running’. Ik had hem gewezen op de documentaire ‘Man on a mission’ op YouTube, over Brother Colm O’Connell, de Ierse coach van een legio aan Keniaanse wereldkampioenen, zoals David Rudisha. In deze documentaire probeert de interviewer en zelf voormalig topatleet, Eamon Coughlan, te achterhalen wat hét geheim is achter het succes van Keniaanse atleten. 

Door dit leuke berichtje op de start van mijn nieuwe levensjaar, werd ik opnieuw herinnerd aan de bewondering die ik voelde voor deze coach, voor de keuzes die hij had gemaakt en het leven dat hij leidde, en niet in de laatste plaats voor zijn trainingsfilosofie. Deze documentaire was voor mij een visualisatie van mijn eigen grote levensdroom - met sport bezig zijn in een ontwikkelingsland - en had daarom een onuitwisbare indruk op me gemaakt. Ik was door Brother Colm O’Connell geïnspireerd geraakt en werd door hem herinnerd aan mijn eigen passie. 

Ik beschouwde het attente SMS-je van mijn Afrikaanse medereiziger als een teken van boven en heb mijn nieuwe levensjaar dan ook maar ingeluid door deze mooie documentaire nogmaals te bekijken. Hopelijk is het inderdaad een teken van boven en komt komend jaar mijn levensdroom weer een stukje dichterbij.

Wat kunnen we precies van Brother Colm O’Connell en zijn Keniaanse atleten leren?
De trainingsprincipes van coach O’Connell bestaan uit F.A.S.T., waarbij de F staat voor Focus, de A voor Alignment, de S voor Stability en de T voor Tempo. Hiermee besteedt hij aandacht aan het essentiële belang van het mentale aspect, de houding, de kernstabiliteit en het ritme tijdens het hardlopen. 

Zowel volgens de atleten die hij traint en heeft getraind als ook volgens Brother Colm O’Connell zelf, schuilt er geen groot geheim achter het Keniaanse succes. De kritische succesfactoren bestaan volgens hen voornamelijk uit discipline en ontspannen & langzaam trainen. 



En in dat laatste, ontspanning & traagheid, benoemt de interviewer Eamon Coughlan een groot verschil met hoe wij in het westen vaak denken dat er op topniveau getraind moet worden: alles geven en kapot gaan. Onder het mom van: ‘je hebt niet alles gegeven als je niet kotsend over de finish komt’.  

Daarnaast blijkt Brother Colm O’Connell vooral een bijzondere trainer te zijn door de dingen die hij níet in plaats van wél doet. Hij lijkt zijn atleten te coachen door niets meer en minder dan zijn aanwezigheid, de rust die hij uitstraalt en de oprechte interesse die hij in zijn atleten toont. Dus niet door tegen zijn atleten te schreeuwen, zoals wij hier vaak zien bij coaches in de topsport.  

Met de discipline, die de topatleten zelf als belangrijke succesfactor benoemen, verwijzen zij naar de  gewoonte om in Kenia kilometers naar school te rennen, weer terug naar huis te rennen voor de lunch, daarna weer naar school te rennen en aan het einde van de dag weer terug naar huis. En dat gaat niet over verharde paden, maar door het zand en vaak zonder schoenen. De gemiddelde Keniaan heeft dus een zeer goede basisconditie. Daarnaast is de competitie in Kenia erg sterk, omdat atletiek wordt gezien als een manier om je familie te kunnen onderhouden en hen uit de armoede te redden. Aan motivatie ontbreekt het de Keniaanse atleten dus allerminst.

Brother Colm O’Connell geeft aan dat hij niet bij internationale wedstrijden aanwezig is, maar dat hij zijn atleten op afstand mentaal ondersteunt van achter de televisie. Op deze manier kan hij zijn eenvoudige leven in Kenia behouden en leert hij zijn atleten zelfstandig te zijn en niet afhankelijk te zijn van wie dan ook om goed te presteren. Ook al vindt hij dit moeilijk omdat hij op deze manier het succes van zijn atleten niet ter plekke met hen kan delen. 

Coach O’Connell geeft aan dat hij zijn talent voor coaching per ongeluk heeft ontdekt, doordat hij onbedoeld in de sport rolde, naast zijn baan als docent op St. Patrick’s high school in Iten. Wellicht is dat ook een belangrijke les: de meest waardevolle dingen in je leven komen spontaan op je pad.

Wat kunnen wij hiermee in de praktijk?
Door tijdens je training te letten op F.A.S.T., het belang van discipline en van ontspannen & slow trainen, heb je een aantal zeer belangrijke succesfactoren in handen. Dit is bij uitstek een trainingsfilosofie die aandacht besteedt aan de interactie tussen lichaam & geest, waarbij een van de Keniaanse topatleten in de documentaire aangeeft dat je ‘mind’ voor driekwart je succes bepaalt. Het is dus niet alleen essentieel om je lichaam te trainen, maar ook om minstens zoveel aandacht te besteden aan ‘mind work’. Wellicht dat de F van Focus daarom vooraan staat.



Het mooie aan deze trainingsfilosofie is dat F.A.S.T. als woord staat voor snelheid, en uiteraard is dat ook het trainingsdoel, maar het middel daarnaartoe precies het tegenovergestelde impliceert: ontspanning, ‘slow’ trainen & discipline.

Tot slot
Uit een spontaan gesprek in de trein vanuit Den Haag over de gemeenschappelijke passie voor hardlopen met een Afrikaanse medereiziger is een mooie cirkel aan inspiratie ontstaan. Ik heb hem destijds gewezen op deze mooie documentaire en hij heeft mij via dezelfde weg weer herinnerd aan mijn eigen levensdroom, nota bene op de start van mijn nieuwe levensjaar. Dat voorspelt vast iets moois!

Auteur: Yvonne Janssen, BeneFIT! Sport, Coaching & Consultancy

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
mei