X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Bloed, zweet en tranen? Zo voorkom je het!

Door
Kristien Vanluyd
11 april 2018 00:10
Bloed, zweet en tranen? Zo voorkom je het!
Bloed, zweet en tranen… Iedere loper weet dat onze favoriete hobby af en toe ontaardt in een portie afzien. No pain, no gain… we kijken niet op een blaar meer of minder en wat spierpijn vinden we het vermelden zelfs niet waard.
Maar sommige lichamelijke ongemakken lijken zo uit de douchescène van Psycho te komen (inclusief ‘ie-ie-ie-muziekje’). Vanwaar komen ze en nog beter, hoe voorkomen of behandelen we ze het best?

1. Bloedende tepels

Zweet bestaat uit een mix van water, zout en enkele andere mineralen. Neem het water, dat aan de oppervlakte van je huid verdampt, weg en je krijgt een perfecte scrub die door de voortdurende wrijving met je shirt voor een open wonde zorgt. Omdat mannen overwegend meer zweten dan vrouwen (je weet wel: lui zweet is gauw gereed) en zij minder gebruik maken van een uiterst praktisch kledingstuk, zijn venten de uitgelezen slachtoffers. Weet dat de huid rond je tepels niet in staat is om te verdikken, dus zelfs na 18 marathons is daar geen grammetje eelt te bespeuren. Dus als je er gevoelig voor bent, een goede sport-bh (heren, ze bestaan al vanaf cupmaat AA) of stevige tape doen wonderen. Voor de dames die nu in hun vuistje lachen omdat ze eindelijk het ultieme voordeel aan hun vrouw-zijn ontdekt hebben, ik wil jullie vreugde niet in de kiem smoren, maar houd er rekening mee dat dit ongemak ook kan verschijnen in de buurt van je oksels en dijen. De juiste sportkledij en een potje vaseline kunnen alvast een bloedbad vermijden.

2. Beschadigde enkels

Dat je enkels het te verduren krijgen tijdens een loop is geen nieuws meer. Keer op keer worden ze met je lichaamsgewicht belast en moeten zich ondertussen feilloos aanpassen aan de ondergrond. Heel wat lopers vinden het daarenboven nodig om zichzelf te pijnigen. Niet vanuit een stiekem verlangen tot zelfkastijding, maar omdat vaak 1 voet zich iets meer naar buiten draait en daardoor met de achterste rand van je schoenzool een streep trekt op de andere enkel. Soms zie je enkel wat modderige sporen, in andere gevallen kan dit tot bloederige taferelen leiden.
De remedie is niet zo makkelijk. Het doel is natuurlijk dat je voet die extra rotatie achterwege laat, maar de oorzaak kan in zowat elk bot, elke spier en pees liggen tussen je dikke teen en je heup. Dus misschien toch maar even langs de podoloog of fysiotherapeut.

3. Blauwe teennagels 

De technische uitleg van dit verschijnsel klinkt even luguber als een horrorfilmfragment: de bloedvaten onder de nagel breken open, waardoor bloed naar het gebied tussen het nagelbed en de teennagel stroomt en een blauwzwarte nagel zichtbaar wordt.
Naast dragers van te nauwe en te kleine loopschoenen zijn ‘krabbers’ de makkelijkste prooien. Een ‘krabber’ is een loper die een extra houvast zoekt in het krommen van de tenen bij elke pas. Vaak is zo’n blauwe nagel pijnloos. Na een tijdje herstelt de huid zich, zal de nagel zelf afsterven en het tijdelijke voor het eeuwige wisselen door ongemerkt in je sok te blijven hangen of na een douche in het afvoerputje te verdwijnen (daar heb je die Hitchcock-scène weer).
Mocht je er toch last van hebben, las ik deze oplossing: ‘Verwarm het uiteinde van een paperclip of een veiligheidsspeld met een lucifer en ram die door je nagel.’ Kijk, als je echt ambities hebt om mee te spelen in je eigen horrorverhaal, zou ik zeggen: ‘Ga ervoor!’, maar mijn gezond verstand zegt dan toch om maar even langs de dokter te gaan. En zorg ervoor dat hij niet Frankenstein heet…

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Godfried Verhagen
    Soms kan het extra gaatje in de sportschoen ook helpen tegen de blauwe nagel en misschien ook tegen de zere enkel. KLIK
    Reactie geplaatst op 15/04/18 om 09:17 uur
  • arjen hoogervorst
    Tepels: Pleister. Enkels: Sporttape erop onder je sok tegen beschadiging. Beetje van de zool wegsnijden. Of scheve voet corrigeren met sporttape. Blauwe nagels: Ook niet-krabber zoals ik heeft er last van. Mijn teentoppen buigen omlaag. Daardoor veel druk op nagel. Ik slijp onderkant binnenzool weg waar teentoppen drukken waardoor er minder druk op de tenen komt. Nooit meer last.
    Reactie geplaatst op 11/04/18 om 07:50 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

16
december