Drie redenen om geen marathon te lopen

Door
Tim Moria
5 december 2017 06:00
Drie redenen om geen marathon te lopen
Het is allemaal leuk hoor, een marathon rennen. Niet voor niets is deze afstand voor veel hardlopers de heilige graal. Een afstand die niet op je palmares mag ontbreken, zeg maar. En dus zie je allemaal lijstjes voorbij komen over waarom het zo leuk is om een marathon te lopen en hoe je je daar het beste op kunt voorbereiden. Maar echt: er zijn ook redenen om het vooral niet te doen.

Natuurlijk ben je - en laten we dat maar meteen voorop stellen - echt geen mindere loper als je nog nooit een marathon hebt gelopen en/of dat ook helemaal niet van plan bent. Het is niet minder indrukwekkend om een halve marathon te lopen, een 10 kilometer of een 5000 meter. Het kan zelfs heel verstandig zijn om je lichaam niet te dwingen dingen te doen waar het niet goed tegen kan, in plaats van dat je jezelf gaat forceren om toch die ruim 42 kilometer af te leggen.

Fysiek niet sterk genoeg
De eerste reden om (nog) geen marathon te lopen, is dan ook wanneer je daar fysiek nog niet toe in staat bent. Je moet het aankunnen om voldoende te trainen en behoorlijk wat kilometers af te leggen. Ben je pas kort geleden begonnen met hardlopen of leg je simpelweg te weinig kilometers af om je echt goed voor te bereiden? Dan is het raadzaam om die marathon voorlopig te laten voor wat het is. Vaak wordt als vuistregel genomen dat je ten minste een jaar lang minstens drie keer per week moet hardlopen om op enigszins verantwoorde wijze een marathon te volbrengen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar het is op z'n minst een mooie richtlijn. 

Tijd is kostbaar
De tweede reden om je nog niet in te schrijven voor de meest klassieke afstand uit de atletieksport, is als je nu al weet dat je er simpelweg de tijd niet voor hebt om voldoende te trainen. Een marathon uitlopen duurt al uren, dus laat staan hoeveel uren je kwijt gaat zijn aan je trainingen. Maandenlang zal je offers moeten brengen, waar je familie en vrienden overigens ook mee te maken krijgen. Een dagje weg met het gezin? Lastig, want je hebt ook een lange duurloop op het programma. Een ontspannen herstelloopje gepland? Lastig, want je moet de hele dag werken en hebt nog een vergadering gepland. Ja écht, het is af en toe flink puzzelen. We hebben net al gelezen dat de richtlijn minimaal zo'n drie trainingen per week is. Qua afstand is er ook zo'n richtlijn: tussen de 40-50 kilometer minimaal. En dat iedere week weer opnieuw dus. 

Wedstrijdervaring
Een derde reden om nog geen marathon te lopen, kan zijn omdat je nog niet voldoende wedstrijdervaring hebt. Natuurlijk, je eerste wedstrijd kan best een marathon zijn, maar toch is het misschien verstandiger om eerst eens wat wedstrijdjes over kortere afstanden mee te pakken. Al is het maar om te wennen aan de spanning rondom een race, het feit dat je (grote groepen) andere lopers om je heen hebt, het eten en drinken onderweg. Een wedstrijddag is nu eenmaal bijzonder. Dan is het fijn om er daar alvast een paar van te ervaren, alvorens je aan misschien wel je langste wedstrijd ooit begint. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria



Tim is hoofdredacteur bij ProRun, verzorgt de PR & Marketing rondom Challenge Almere-Amsterdam (oudste triathlon van Europa) en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. In zijn vrije tijd het liefst aan het sporten. Heeft meerdere marathons gelopen en de triatlon van Almere gedaan. Nu in training voor Challenge Roth (3.8km zwemmen, 180km fietsen en 42.2km hardlopen) op 1 juli 2018.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

12
december