Even wat stoere praat weerleggen

Door
Kristien Vanluyd
8 juni 2019 00:00
Even wat stoere praat weerleggen
Foto Rob Pauel
1. Echte lopers rennen nooit korte afstanden
Hoelang is het geleden dat je nog 2 kilometer gelopen hebt? En ik bedoel 2 kilometer en daarna effectief stoppen en je schoenen uitdoen. Misschien ooit eens een loopje waarbij je vervallen paella al 3 keer je strottenhoofd passeerde of waar je kuitspieren unaniem in krampmodus gingen. Mocht je deze korte afstand dan toch gelopen hebben, aan hoeveel mensen heb je het verteld? En hoeveel van hen gaven je als antwoord: ‘Daar doe ik mijn schoenen nog niet voor aan’?

Het lijkt een ongeschreven wet dat je pas een loper bent als je meer dan 10 kilometer kan rennen. Niets is minder waar. Ik verwijs graag naar Dorothy Beal, een Amerikaanse coach, die de verstandige woorden uitsprak dat je een hardloper bent op het moment dat je besluit er 1 te worden.

Feit blijft wel dat onze sport graag met cijfertjes goochelt en daardoor vaak een concurrerend karakter krijgt. Stiekem willen we allemaal net zo snel lopen als de ene of even ver als de andere. Maar weet dat lopen enkel mensen met geduld beloont en dat overdrijven enkel tot blessures leidt. Bouw op en geniet van elke kilometer, of het nu de eerste van 2, 5, 20 of 42 is.

2. Opwarmen is voor mietjes
Het is een beperkte minderheid die voor de start van een training steevast kaatsoefeningen, huppelpasjes of skippings uitvoert. Vaak zonderen ze zich een beetje af achter 1 of andere struik of hebben ze in het geniep thuis al wat opwarmingsoefeningen gedaan. Vanwaar die stiefmoederlijke behandeling van dit essentieel onderdeel van de loopsport? Spieren en gewrichten werken immers met een optimale flexibiliteit en efficiëntie als ze zo’n kwartier voor de actie wat getriggerd worden. Dit kan met dynamische rekoefeningen of een 10-tal minuutjes wandelen of rustig joggen. En als je toch wil uitpakken met een sublieme tijd of afstand, weet dan dat een goede opwarming niet alleen kwetsuren voorkomt maar ook bijdraagt tot een betere prestatie.

3. De stijl is alles
We kennen ze allemaal: dames die als hinden langs je door huppelen, lopers die amper de ondergrond lijken te raken en gezwind (zonder een druppeltje zweet) kilometers afleggen. Zijn we er jaloers op? Nog niet een beetje! Maar experts melden dat vooral beginnende runners op de eerste plaats moeten vertrouwen op hun eigen buikgevoel. Onderzoek toont aan dat je bij de start van je loopcarrière van nature de meest efficiënte loophouding aanneemt die aansluit bij je conditie, flexibiliteit en kracht op dat moment. Na verloop van tijd kan je dan evolueren en op zoek gaan naar kleine aanpassingen die je looppatroon efficiënter (en misschien zelfs stijlvoller) maken. Onthoud vooral dat je beter als een overjaarse buffel loopt en ervan geniet dan alle moeite van de wereld doet om elegant vooruit te komen en er geen gram fun aan beleeft.
 
4. Lopers lanterfanten niet
Gewapend met glasheldere schema’s vatten lopers elke training aan. Ze zorgen voor een gebalanceerde mix van duurlopen, intervals, heuveltrainingen en herstelloopjes. Gedisciplineerd en accuraat trachten ze elke keer weer het vooropgestelde doel te bereiken. Klinkt bekend in de oren?
En toch… hoe leuk kan het zijn om af en toe te ‘fartlekken’. Voor mij de lanterfantvariant voor lopers. Gewoon hollen en doen waar je zin in hebt: spurten, wandelen, een heuveltje beklimmen of even huppelen. De inspiratie vind je in de omgeving en aarzel niet om het kind in je los te laten. Kom je 2 bankjes tegen dan schept dit al heel wat mogelijkheden: enkele sprongetjes, een slalom of even een rustpauze inlassen: alles kan en mag!

Stoer? Verre van… Gelukkig!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.


Loopkalender

17
juni