X
MIIEGO®WINACTIE
De MIIEGO®
Een Bluetooth hoofdtelefoon met superieure geluidskwaliteit!
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Gênante vragen over hardlopen

Door
Kristien Vanluyd
6 november 2018 00:00
Gênante vragen over hardlopen
foto Rob Pauel
Als beginnende loper sta je soms versteld van de openheid waarmee ervaren rotten (al dan niet met enige fierheid) over hun zwarte teennagels of bloedende tepels vertellen. Maar er zijn nu eenmaal vragen waarbij zelfs professionals rode kaakjes krijgen. Wij zetten ze graag voor jullie op een rijtje, inclusief antwoorden natuurlijk.

1. Waarom heb ik bij het lopen last van winderigheid?
Deze vervelende bijwerking kent enkele oorzaken. Allereerst is er je verhoogde ademhaling en die extra lucht verlaat je lichaam langs de meest logische kant: de achteruitgang. De tweede oorzaak is dat bij het rennen voedsel sneller verteerd wordt, waardoor de gasvorming vlugger optreedt. Hoewel ongelukkige ontsnappingen nooit helemaal te voorkomen zijn, geven we graag een paar tips waarmee je ze in ieder geval kunt afremmen. Vermijd gasproducerend voedsel zoals tarwe, maïs, linzen, aardappelen en groenten als broccoli en koolsoorten. Daarnaast zijn koolzuurhoudende dranken ook niet het beste idee. Bedenk ten slotte dat protjes des mensens is: koning, keizer of admiraal, we laten ze allemaal. 

2. Waarom moet ik middenin een training vaak naar het groot toilet?
Bij het hardlopen worden de darmen voortdurend door elkaar geschud en dat kan ervoor zorgen dat ze extra hard gaan werken. Daarenboven laten je ingewanden vaak via buikkrampen hun protest horen omdat de bloedtoevoer prioriteit geeft aan je spieren en daar is je spijsverteringsstelsel het duidelijk niet mee eens. Cafeïne, kunstmatige zoetstoffen en stress maken het er niet beter op, dus blijf kalm en weet: als je moet, dan moet je.

3. Is urineverlies tijdens het lopen normaal?
Bij vrouwelijke hardlopers waarvan de bekkenbodemspieren verzwakt zijn (omdat ze bijvoorbeeld nog niet zo lang geleden bevallen zijn), komt incontinentie vaak voor. Je kan deze spiergroep trainen door ze enkele keren per dag een tiental seconden afwisselend aan te spannen en te lossen. Geen idee welke spieren we bedoelen? Je kan ze voelen als je halverwege het plassen even stopt. Heb je desondanks nog veel last? Een tampon geeft je een veilig gevoel en behoudt de spierspanning in je probleemgebied.


4. Waarom doen mijn testikels pijn na een lange duurloop?
Ongeveer 1 op 7 mannen heeft hier in meer of mindere mate last van. Het wordt veroorzaakt door een zakaderbreuk: een soort spatader in je teelballen. Deze ‘varicocele’ is vaak een erfelijke aandoening (maar tenzij je regelmatig diepzinnige gesprekken met je vader hebt over je voorplantingsorganen, is het vaak niet geweten). Hardlopen kan deze klachten verergeren en daarom wordt het dragen van compressieshorts of hardloopshorts met een voering aangeraden.

5. Is hardlopen schadelijk voor mijn borsten?
Als je loopt, blijven al je inwendige organen op hun plaats dankzij een stevige, vezelachtige webstructuur. Maar dat is niet het geval bij de borsten, die hebben nauwelijks ondersteuning en daarom mag je gerust stellen dat ons lichaam niet bijzonder borstvriendelijk opgebouwd is. Uit onderzoek blijkt dat borsten in een 8-vormig patroon bewegen en dus niet alleen naar boven en naar beneden, zoals veel mensen (met te veel Baywatch-herinneringen) denken, maar ook van links naar rechts en van voor naar achter. Een goede beha is een onmisbare loopaccessoire. Met al die beweeglijkheid moet je dus zelf zorgen voor wat extra support. Een ander gevolg waar we weinig aan kunnen doen, is dat onze boezem wel eens een maatje kan krimpen. Niet abnormaal als je weet dat borsten voor een groot deel uit vetweefsel bestaan en lopen een vetverbrandende sport is.


Kortom, of het nu gaat over een beetje urine of een windje dat ontsnapt, pijnlijke borsten of testikels of een sprintje naar het dichtstbijzijnde toilet (of boom), laat het je in ieder geval niet tegenhouden om te blijven lopen. 
Keep running!



  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Hans
    @Michiel: beheers je die techniek niet? Van voren inademen en aan de achterkant uitblazen verhoogt ook je snelheid! In principe kun je zo zelfs de geluidsbarriere doorbreken ????????????
    Reactie geplaatst op 09/11/18 om 23:43 uur
  • Michiel
    Allereerst is er je verhoogde ademhaling en die extra lucht verlaat je lichaam langs de meest logische kant: de achterkant Hoe gaat de lucht van je longen naar je darmen?
    Reactie geplaatst op 06/11/18 om 14:13 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
november