X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Help! Mijn benen doen dingen die ik niet wil!

Door
Kristien Vanluyd
13 april 2018 00:00
Help! Mijn benen doen dingen die ik niet wil!
Voor lopers zijn ze heilig: de femur, patella, tibia en fibula, oftewel onze dijbenen, knieschijven, scheen- en kuitbenen. Maar soms lijken deze onderdelen een eigen leven te leiden…

1. Krakende knieën

Ken je het geluid dat zowat het midden houdt tussen Rice Krispies op je tong en het ploffen van noppenfolie? Voor velen is dit vergelijkbaar met de ‘klank’ van hun knieën wanneer ze een trap op- of aflopen. Crepitus, de medische term, is hiervoor verantwoordelijk. Als het kraakbeen, het bindweefsel tussen de botten begint te verouderen en niet meer zo glad is als in onze jonge jaren, kan het ervoor zorgen dat de ruwe oppervlakten tegen elkaar gaan schuren, inclusief de bijhorende ‘achtergrondmuziek’. De meeste mensen die de 30 gepasseerd zijn, hebben last van een milde vorm van crepitus. Zwakke of te korte quadriceps kunnen deze slijtage verergeren dus oefeningen om deze zone te versterken zijn aan te raden: 
a. ‘Walking lunges’ waarbij je bij elke pas je achterste knie tot ongeveer 1 tot 2 cm boven de grond brengt. Zorg dat je je bovenlichaam rechtop houdt en je voorste been op 1 lijn blijft en je knie dus niet naar buiten of binnen draait bij het inplooien.
b. ‘Squats’ voer je uit door je voeten ongeveer 30 graden naar buiten te laten wijzen en neer te hurken alsof je op een stoel gaat zitten (die helaas niet achter je staat). Je kan mits kleine aanpassingen de verschillende spiergroepen van je bovenbeen trainen. Zo kan je variëren in de afstand tussen beide voeten of eventueel iets onder je hielen plaatsen. 

2. Bibberende benen

Dit is geen titel van een nieuw Suske-en-Wiske-stripverhaal maar iets wat sommige lopers ervaren na een pittige run. De wetenschappelijke uitleg (van een professor bewegingsleer aan de universiteit in Montgomery) klinkt als volgt: ‘Als je spieren nog niet gewoon zijn aan een nieuwe beweging, gaan ze minder efficiënt samentrekken en niet 100% gecoördineerd functioneren, hetgeen resulteert in schudden.’ Geen idee, wat je je erbij moet voorstellen? Ga even ‘planken’ en na een tijdje zal je voelen wat wij hier bedoelen. Een van de oorzaken van dit ‘shaken’ is een te snelle start. Je kan het vergelijken met iemand die te vlug schakelt waardoor de auto, net als je ledematen, begint te schokken. Een rustige warming-up waarna je geleidelijk aan je tempo verhoogt, kan al een oplossing bieden.
Daarnaast is een tweede verklaring dat je spieren nood hebben aan elektrolyten/glycogeen en via het beven je hiervan op de hoogte willen brengen. Een slok sportdrank kan al bijdragen om het euvel te verhelpen.

3. Restless legs

Na een pittige training en zalige douche kijk je uit om onder je dons te kruipen en te genieten van een welverdiende nachtrust. En daar lig je dan… Het lijkt alsof een peloton mieren door je onderste ledematen kruipt en je benen op ‘dance-modus’ geprogrammeerd staan. Hoe komt het dat je op dergelijke momenten niet stil kan blijven liggen? De boosdoener is mogelijk een recuperatiemaaltijd die niet voldoet aan jouw noden. Als je zweet, scheidt je lijf veel natrium en calcium af. Deze elektrolyten dragen bij tot de ontspanning van je spieren. Dus is het nodig om deze voedingsstoffen aan te vullen. Blijf niet woelen in bed, maar sta op en snack een glas melk en zoute koekjes. Is dit niet jouw idee van een evenwichtige maaltijd, zorg dan na je run voor een slaatje met mager rood vlees (ideaal om je ijzervoorraad te spijzen), spinazie, wat yoghurtdressing en zout (en nog wat andere dingen om het écht lekker te maken, maar daarvoor verwijs ik graag naar onze culinaire experts).
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

12
december