Het belang van krachttraining

Door
Eleanor Crick
7 januari 2018 00:00
Het belang van krachttraining
Als je me twee jaar geleden vroeg naar het belang van krachttraining had ik gezegd dat het een goede aanvulling is, maar je prima met alleen hardlopen ook verder komt. Maar deze visie veranderde een jaar geleden nadat ik met krachttraining stopte. Het gebeurde niet opeens, maar het kwam sluipenderwijs. Vooral toen ik mijn kilometers wilden opschroeven. Aangezien ik al meerdere halve marathons op mijn naam had staan en ze mij allemaal redelijk makkelijk afgingen, dacht ik dat ik mijn grens wel kon verleggen naar de hele marathon. Niks bleek minder waar. 

Nadat ik de beslissing had genomen om voor een hele marathon te gaan trainen, besloot ik mijn trainingsschema aan te passen. Dit hield in: meer hardlopen en minder krachttraining. Om mij heen hoorde ik veel andere lopers - die marathons hadden gelopen – dat als je voor een marathon traint je minimaal drie tot vier keer per week moet hardlopen. Dus dit besloot ik ook te doen. Tussendoor liep ik nog een aantal andere halve marathons en verbeterde ik mijn pr. Maar naarmate ik mijn afstanden uitbouwde, kreeg ik steeds meer last van pijntjes.

Voor ik er erg in had, kreeg ik een kuitblessure. Die marathon? Die kon ik op mijn buik schrijven. Eerst herstellen en dan kunnen we weer überhaupt over hardlopen nadenken. Eenmaal bij de fysio dacht ik dat zij zou zeggen dat ik ‘overtraind’ was en de kilometers te snel had opgebouwd. Fout. Mijn spieren in mijn benen waren niet sterk genoeg en konden de klappen niet goed genoeg opvangen. Je raadt het vast al, maar ik mocht krachtoefeningen doen. 

Een maand later had ik weer mijn loopschoenen aan en liep ik mijn eerste rondje geheel pijnvrij. Door slechts een paar weken iedere dag simpele oefeningen te doen om mijn core en beenspieren te trainen, was ik van mijn blessure af. Alleen was nu de vraag; hoe kan ik trainen voor de marathon en zorgen dat ik blessurevrij blijf? Dat was dan ook mijn vraag tijdens mijn laatste sessie bij de fysio. De fysio antwoordde doodleuk: "Met krachttraining”. 

Op dezelfde manier dat hardlopen niet voor iedereen is weggelegd, realiseer ik me dat krachttraining ook niet voor elke loper is weggelegd. Maar door simpelweg regelmatig een paar oefeningen te doen, kan je je loophouding en techniek verbeteren waardoor je tegelijkertijd minder kans loopt op een blessure. Of je nu kiest voor gerichte spiertraining in de sportschool, een bootcamples of simpele oefeningen thuis met barbels, ze kunnen allemaal bijdrage aan een betere prestatie. Het doel is om in ieder geval iets te vinden wat jij leuk vindt en bij je past.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Josien Verweij
    Hi Eleanor, ik ben heel benieuwd welke oefeningen je hebt gedaan. Want ik loop ook met een kuitblessure en heb de opdracht op sterker te worden door core, hamstring en billen te trainen. En ben nu op zoek op internet en met fysio. Alvast bedankt. Groet Josien
    Reactie geplaatst op 10/01/18 om 08:57 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

27
april