Hoe klinkt jouw loopmantra?

Door
Kristien Vanluyd
13 juni 2018 00:00
Hoe klinkt jouw loopmantra?
Boston, 17 april 2017: bij kilometer 33 gaat Kimberly Romanello helemaal kapot. Haar hoofd bonkt bij elke stap. Haar voeten voelen aan als een levend speldenkussen. Het zweet vormt een lokale deltamonding op haar rug en ze ademt als de eerste de beste mijnwerker met stoflongen. Ze loopt een marathon en hoopt op die manier geld in te zamelen voor onderzoek naar multiple myeloma, een soort van botkanker.

‘Ik zag het niet meer zitten en besloot even te stoppen. Gedurende die minuut twijfelde ik aan alles, vooral waarom ik me überhaupt had ingeschreven.’ Gelukkig maakte ze binnen diezelfde 60 seconden de klik: ‘Toen dacht ik aan de pijn die mensen met deze vreselijke ziekte moeten doorstaan en zo ontstond een mantra die me de energie gaf om verder te gaan.’ Het afsluiten van haar innerlijke onzekerheid was niet eenvoudig, maar door haar focus te verleggen op een positieve confirmatie liep ze haar eerste marathon uit.

Een mantra is een enkel woord of een korte zin die vaak wordt herhaald. Breek je hoofd niet over een quote die goed bekt of kans maakt om de volgende slogan voor de Olympische Spelen te worden. Ga gewoon voor iets eenvoudigs dat jou op dat moment te binnen schiet en kracht geeft.

Geloof je niet dat zinnetjes als ‘Stap voor stap raak je overal’ of ‘Ik kan dit’ sporters kunnen helpen? Weet dan dat er voldoende onderzoek gedaan is om deze stelling te ondersteunen. 
Studies tonen aan dat motiverend tegen jezelf spreken de negatieve perceptie van het afzien vermindert en het uithoudingsvermogen vergroot. 

Enkele tips om de juiste mantra te maken:

1. Maak positieve zinnen
Je gedachten beïnvloeden je gevoelens die op hun beurt een weerslag vinden in je prestaties. Dus probeer je gedachten zo positief mogelijk te houden. Verander op een pittige helling waar de krampen in je kuiten schieten, je eerste gedachte ‘ik haat heuvels’ in ‘Ik kan heuvels verpletteren’. Niet eenvoudig, maar nog steeds makkelijker dan bergop lopen met pijnlijke benen.

2. Schakel een denkbeeldige supporter in
Maak je woorden effectiever door tegen jezelf te praten. Ga zelfs nog een stapje verder door iemand voor de geest te halen waar je om geeft of waarnaar je opkijkt. Stel je voor dat net die persoon jou aanmoedigt op de momenten dat het moeilijk gaat. Hoor zijn of haar stem. We nemen nu eenmaal sneller dingen aan van anderen dan van onszelf. Dus als ‘ik ben krachtig’ jou te narcistisch in de oren klinkt, maak er dan gerust ‘jij bent krachtig’ van (uitgesproken voor jouw favoriete oppepper).

3. Deel ze met de wereld
Breng je mantra's tot leven door ze te uiten, luid kelend of in stilte. Vertrouw ons, de rare blikken van eventuele omstaanders zijn het waard. 
Zodra je tevreden bent over je motiverende zinnen, kun je hun impact vergroten door jezelf van 's morgens tot ’s avonds te omringen met deze peptalk. Vooral in de weken en dagen voorafgaand aan een wedstrijd helpt dit, dus probeer ze als standaardafsluiting van je mails in te stellen, deel ze op sociale media of plaats ze op het startscherm van je telefoon. 

4. Varieer
Zorg voor een voorraad aan loopmantra's die je kunt gebruiken op verschillende punten van je parcours. Een ‘focus op je ademhaling’ in het begin om bij een lastig stuk over te gaan op ‘je hebt dit nog gedaan’ zodat je kan afronden met ‘Je gaat zeker finishen’. Door af te wisselen verworden deze zinnen niet tot 1 of ander achtergrondgeluidje in je hoofd maar behouden ze hun kracht. 

Ga ervoor! Je kan het!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

17
augustus