X
COROS PaceWINACTIE
De COROS Pace
Lees op onze RUNTECH pagina wat dit horloge je allemaal te bieden heef. t 

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Je hebt je loopdoel bereikt! En dan…?

Door
Kristien Vanluyd
6 oktober 2018 08:11
Je hebt je loopdoel bereikt! En dan…?
Iedereen die ooit voor 1 of andere wedstrijd getraind heeft, herkent het gevoel: je laatste training op je maandenlange schema is afgevinkt, je doel is behaald, de euforie weggeëbd… en dan? Het maakt niet uit of je een beginneling bent die net zijn eerste 5-km-wedstrijd voltooide of een ervaren runner die zijn 25ste marathon achter de kiezen heeft: een groot zwart gat ligt voor je en plots verschijnen er lege momenten in je ooit zo volle agenda.
Misschien kunnen onderstaande tips je helpen om niet in een existentiële crisis terecht te komen. 

1. Relax
Simon Marshall, auteur van ‘The Brave Athlete’ vergelijkt het ontredderd gevoel met de ervaring vlak na je huwelijk: het is geweldig om eindelijk te trouwen, maar wanneer de planning, het voorbereidende werk, de grote dag, de huwelijksreis… achter de rug is, valt alles weer in zijn normale plooi en mis je die adrenaline. Hetzelfde bij lopers, het is echt normaal om een soort emotionele crash te ervaren. Zelfs als je net een topseizoen achter de rug hebt (met 5 nieuwe pr’s) kan het je een teleurstellend gevoel geven als dit alles voorbij is. Gelukkig is dit gevoelsmatig dipje van voorbijgaande aard. 

2. Reflecteer
Durf stil te staan met hetgeen je presteerde. Stel een lijst op van zowel de hoogtepunten als de dieptepunten zodat je mogelijke verbeteringen kan aanbrengen voor de toekomst. Dit kan gaan van ‘rare krampen na het nuttigen van sportgel x’ tot ‘een ideale race na ontbijt y’. Misschien ontdek je na een tijdje wel een patroon in je prestaties en kom je erachter dat je een winterloper bent die vooral ’s morgens de beste tijden loopt.

3. Pauzeer
Na urenlang trainen, maanden aan een stuk, is het zeer verleidelijk om er een tijd de brui aan te geven. Mensen die ooit een huis gerenoveerd of gebouwd hebben, zullen het met me eens zijn: als je na de rush eindelijk kan verhuizen, worden bepaalde verfwerken en andere karweitjes op de lange baan geschoven. Hetzelfde met hardlopen, gun jezelf zeker wat rust na die ultieme wedstrijd, maar laat dit ‘looploos’ bestaan niet te lang duren of start op zijn minst met wat crosstraining. 

4. Soigneer je naasten
Het is misschien een goed idee om je vrienden en familie mee uit eten te nemen om hen te bedanken voor hun steun. De kans is groot dat ze blij zijn om jou weer eens alcohol te zien drinken en het appreciëren dat je niet om 21u het feest al verlaat omwille van ‘ik moet er morgen vroeg uit om te trainen’. Vermijd wel dat het de hele avond over jouw loopprestatie gaat. Die is vast het vermelden waard, maar informeer ook naar de interesses van anderen. 

5. Doe eens iets anders
Heb je jezelf op vlak van hardlopen even op pauze gezet? Probeer eens iets nieuws zoals een workshop yoga, een 10-beurtenkaart bij de fitness of een dagelijkse wandeling. Wie weet vallen deze onbekende activiteiten zo mee dat je ze later gaat combineren met je loopsport. 

6. Droom 
Je moet niet meteen een nieuwe wedstrijd inplannen, want er zijn nog heel wat andere leuke activiteiten om naar uit te kijken buiten sporten. Stel (samen met familie en vrienden een leuke bucketlist samen vol plezant activiteiten, waar je nu wel tijd voor hebt: een saunanbezoek, dagje pretpark, weekendje weg…
 
7. Geniet
Geniet ten slotte van je prestatie en laat dat gevoel primeren op de stress die je krijgt omdat je niet weet wat het volgende op je pad is.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
oktober