X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Minder lopen in de zomervakantie: hoe kan dat?

Door
Kristien Vanluyd
24 juli 2018 00:00
Minder lopen in de zomervakantie: hoe kan dat?
Het lijkt bijzonder tegenstrijdig dat lopers in tijden van vakantie minder zouden trainen, maar het is wel een feit. Menig runner zal moeten toegeven dat ze er gedurende hun verlofperiode niet altijd in slagen om 3 keer per week de loopschoenen aan te trekken. Terwijl dat wel haalbaar is in drukke werkweken met veel meer was en strijk (die paar shortjes en bikini’s zijn momenteel immers verwaarloosbaar) en kinderen die hulp nodig hebben bij hun huiswerk… Niet te snappen, of toch?

1. Vaste planning
Na het grootste deel van het jaar het gevoel te hebben dat je geleefd wordt door een overvolle agenda, is het zalig om in de vakantie je horloge even weg te leggen, je gsm op vliegtuigstand te zetten en even niks te moeten. De valkuil is dat je je strak trainingsritme ook even wil lossen en vlugger dan anders een reden vindt om niet te gaan. Terwijl je 6 maanden geleden geen graten zag in hollen op bevroren ondergrond en in een snijdende ijskoude wind inclusief sneeuwbuien, vind je het nu onverantwoord om op een warme zomeravond uit je ligzetel te komen.

2. Later avondeten
Daar waar je in de wintermaanden na je werk vlug een lichte maaltijd binnenspeelt om helemaal fit aan je work-out te beginnen, start een vakantiedag met een late brunch, gevolgd door een zoet vieruurtje en wordt het diner rond 17u ingezet met een eerste (en tweede, en derde…) aperitief, wat borrelhapjes om na de lookbroodjes uit te monden in de eigenlijke barbecue (met altijd te veel vlees) en het afrondend ijsje. Geen haar op een intelligent hoofd dat er nog aan denkt om rond 23u ’s avonds, na het eten van 1800 calorieën (3 keer meer dan een gemiddelde maaltijd) dartel door het veld te gaan hollen. 

3. Drank is de duivel
Op 1 of andere manier nodigt een zomers weertje en het besef dat je de volgende dag niet moet gaan werken uit tot een extra glaasje sterke drank. Helemaal niets mis mee, maar het blijft een feit dat het invloed heeft op je prestaties. Als je weet dat je lever 1,5 uur bezig is om 1 glas alcohol af te breken, kan die op dat moment niet instaan voor het verdrijven van je melkzuur (Levers zijn als mannen, uren bezig met alcohol en slechts 1 ding tegelijk kunnen doen). Gevolg: Meer kans op spierpijnen en –krampen. Daarnaast heeft alcohol een nadelige invloed op je coördinatie, de regeling van je lichaamstemperatuur en je uithoudingsvermogen. Dus misschien niet onverstandig om na enkele gin tonics (waar de verhoudingen al eens zoek zijn) of een koele bak Westvleteren (meerdere malen verkozen tot beste bier ter wereld ) eens een training over te slaan.

4. Andere prioriteiten
Voor de meeste mensen is een verlofperiode de ideale gelegenheid om andere prioriteiten te stellen: meer spelen met de kinderen, extra bezoekjes aan de familie, lange babbels met verwaarloosde vrienden en verschillende festivalletjes meepikken. Iets waar we je 100 % gelijk in geven, maar wat natuurlijk ten koste gaat van andere dingen zoals je looptraining. 

Dus de moraal van het verhaal: Stop met in mei fantastische vakantievoornemens te maken op loopvlak. Bewaar die maar tot in het najaar, want de kans is klein dat er iets van komt…
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jan van der Meij
    Zomerperiode is warm. Zeker nu. En volgens de periodisering een mooie gelegenheid om te herstellen. In september kan dan weer worden begonnen met VP1.
    Reactie geplaatst op 24/07/18 om 19:14 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

15
december