X
MIIEGO®WINACTIE
De MIIEGO®
Een Bluetooth hoofdtelefoon met superieure geluidskwaliteit!
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Muziek verzacht de zeden, maar verbetert het ook je lopen?

Door
Kristien Vanluyd
6 september 2018 07:06
Muziek verzacht de zeden, maar verbetert het ook je lopen?
Meer en meer verschijnen topsporters met megagrote koptelefoons voor de start van hun wedstrijd. Zwemmers waarbij het oppervlakte van hun headset groter is dan het textiel van hun zwembroek, boksers die zichzelf oppeppen met opzwepende muziek, je kan het zo gek niet bedenken. Heeft die muziek ook iets te bieden voor ons lopers? 

1. De juiste mood
Lopen is een mentale sport dus alles wat kan bijdragen tot een positieve mentaliteit is meegenomen. Muziek doet ons vaak terugdenken aan bepaalde situaties of contacten: die eerste slow, liederen waarmee je vroeger op kamp gewekt werd, de favoriete song van je luid meezingende vader… Stel een playlist samen die een glimlach op je gezicht tovert en je motiveert om er weer voor te gaan. Het ritme van de muziek stimuleert de motorische gebieden van de hersenen die onder andere bepalen wanneer je moeten bewegen. Op die manier kunnen sporters hun energie efficiënter inzetten.

2. Muziek verzacht het lijden
Als je liedjes beluistert, ben je minder gefocust op het feit dat je afziet of dat die benen niet zo goed meewillen. Deze positieve vorm van afleiding kan bij atleten soms zelfs leiden tot een prestatieverbetering van 15 %. Omdat je hersencellen bij uptemponummers heel wat informatie moeten verwerken, besteden ze minder aandacht aan pijn of last. Ga dus niet voor de intro van een thriller of het requiem van Mozart, maar kies iets met een leuke beat. Geen inspiratie? Weet dan dat Usain Bolt (die we stiekem toch allemaal willen zijn) vaak hiphop of dancehall (= Jamaicaanse populaire muziek) als genre kiest.

3. Volg het ritme
Een onderzoek uit 2010 toont aan dat fietsers harder zoeven als er snellere muziek wordt gedraaid. Lijkt me niet ondenkbaar dat dit ook voor lopers zou kunnen opgaan. Logischerwijs is té snel natuurlijk geen goed idee. Ik herinner me een cassettebandje (jaja, ik kom uit de walkmanperiode) dat ik vroeger grijs draaide bij het hardlopen. Voor eventuele supporters (die er waarschijnlijk niet waren) moet het een nogal bizar zicht geweest zijn, aangezien ik de neiging heb om op de maat van de muziek te lopen. Aangezien dat van rustige kleinkunst tot pittige popsongs ging, vermoed ik dat, indien ik toen een sporthorloge had gehad, mijn snelheidsgrafiek veel weg had van een op hol geslagen cardiogram. De truc is natuurlijk om je snelheid op peil te houden en blijkbaar zou het ideaal voor de gemiddelde sporter tussen 120 en 140 beats per minuut liggen. Bij een test van meer dan 1500 proefpersonen gaf 40 % van hen aan dat muziek helpt om een stabiel tempo te houden. 

Hoewel ik persoonlijk fan ben van gezellige babbels tijdens het lopen, zou af en toe wat muzikale ondersteuning dus blijkbaar zijn voordelen hebben. Omdat je een vast ritme aanhoudt, zou je minder vlug geneigd zijn om trager te rennen, je zou sneller kunnen gaan en de inspanning zou minder zwaar aanvoelen. Behoorlijk veel ‘zou’tjes’ maar misschien toch eens de moeite om Youtube of Spotify te verkennen.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
november