Negen dingen die ik liever wist vóór ik begon met hardlopen

Door
Eleanor Crick
17 juni 2019 00:00
Negen dingen die ik liever wist vóór ik begon met hardlopen
We hebben allemaal wel iets waarvan we denken: hadden we dat maar geweten vóór ik begon met hardlopen. Ben je een beginnende loper? Dan waarschuwen we je alvast voor de fouten die de ervaren lopers maar al te goed weten. 

Het wordt makkelijker
Als je begint met hardlopen lijkt een minuut lopen alsof je doodgaat. Het idee dat je dit ooit 30 minuten lang kan volhouden lijkt onmogelijk. Maar vertrouw ons, voor je het weet, kan je 30 minuten onafgebroken hardlopen en vind je het verbazingwekkend ook nog eens leuk! Uiteindelijk kan je langzaam je afstand uitbouwen en na zes maanden misschien zelfs 10 kilometer hardlopen. 

Draag geen katoen
Als je begint, denk je dat je gewoon een 'normaal' T-shirt kan dragen als je hardloopt. Of je draagt veel te veel kleding. Je gaat namelijk naar buiten, dus je moet je warm aankleden, toch? Fout! Je gaat het ontzettend heet hebben zodra je opgewarmd bent. Vertrouw ons, kleed je alsof het 10 graden warmer is. 

Hardloopevenementen zijn verslavend en leuk
Als je eenmaal bent begonnen met lopen en je aanmeldt voor een hardloopevenement wil je niks anders. Eerder snapte ik nooit waarom mensen geld betalen om samen hard te lopen. Hardlopen kan je namelijk ook gratis doen? Maar zodra je meedoet aan een evenement begrijp je waarom het zo verslavend is. Het motiveert je om te blijven trainen en het beste uit jezelf te halen. Het is werkelijk waar een geweldige ervaring om op wegen te lopen waar je normaal gesproken niet kan komen.

Niet elke run zal geweldig zijn
Het is niet zo dat we elke keer als we onze schoenen aantrekken en de deur uitgaan genieten van het lopen. Soms gaat het gewoon voor geen meter. Je komt met moeite vooruit en snapt niet hoe je ooit die ene pr hebt gehaald. Maar weet, dit zal overgaan. Door de mindere trainingen leer je de goede trainingen te waarderen. Dat zijn de dagen waarop het lopen moeiteloos gaat en je voelt alsof je op wolken loopt. Héérlijk!  

Doe aan crosstraining
Van hardlopen word je een betere hardloper, klopt, maar door eenzijdig te trainen belast je ook bepaalde spieren meer. Crosstraining voorkomt het. Ook als je een blessure hebt, kan je je conditie op peil houden door bijvoorbeeld te fietsen of te zwemmen. Zelfs yoga kan je helpen als hardloper! Probeer het, je zal er als hardloper geen spijt van krijgen. 

Je bent tot meer in staat
Elke hardloper zal dit beamen. Door te gaan hardlopen leer je dat je veel meer kan dan je ooit voor ogen had. Die halve marathon? Dat kan jij. Een hele marathon? Lukt ook. Naast dat je door hardlopen meer zelfvertrouwen krijgt, leer je jezelf ook beter kennen. Je leert je eigen grenzen kennen, maar komt er ook achter dat het allemaal een kwestie is van doorzetten. Als je iets wil, dan kan je het ook bereiken. 

Muziek is een krachtig hulpmiddel
Begin je met hardlopen, dan kan muziek een heel fijn hulpmiddel zijn. Voor mij zorgt muziek dat mijn training vlotter gaat, vooral als ik de weg niet weet. Tijdens een intervaltraining kan wat harde rockmuziek bijvoorbeeld heel erg helpen om door te zetten.  

Loop in allerlei weersomstandigheden
Hardlopen als de zon schijnt? Heerlijk! Hardlopen als het regent? Ook heerlijk! Echt waar. In het begin wil je het misschien niet, maar vertrouw de ervaren lopers. Ook in de regen lopen is leuk. Daarnaast is het verstandig om in allerlei weersomstandigheden te trainen. Je weet namelijk niet wat voor weer het wordt als je die belangrijke wedstrijd gaat lopen. Nederland kent wisselvallig weer, maar dat geeft het hardlopen ook iets extra’s. 

Ga van de paadjes af
Loop ook af en toe op onverharde ondergronden. Het is een geweldige manier om in contact te komen met de natuur en in het moment te zijn. Je bent namelijk meer geconcentreerd op waar je je voet neerzet dan bijvoorbeeld wat je tempo is. De ondergrond verandert continue en als je eenmaal weg bent van al het verkeer kan je de vogels pas echt horen fluiten. Pure ontspanning! 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Mark Pr
    Ben het wel met Dirk eens. Het gaat vooral om genieten en de rest komt dan vanzelf. Ben een ervaren 10k loper en heb ook dit jaar mijn eerste marathon gelopen, en voor het uitlopen en niet voor het klassement, dat ga ik volgend jaar doen. Dus geniet vooral van het lopen en alles om je heen. Mark, 50 jaar
    Reactie geplaatst op 19/06/19 om 16:55 uur
  • dirk Rombouts
    Alles in dit artikel klopt als een bus , behalve de muziek. Ik kan niet met muziek lopen , er is zoveel te beleven in de natuur dat ik dat niet nodig heb . De vogels ,een ree of een hert , eekhorentjes en noem maar op . Als je dit alles gratis krijgt , dan zou ik niet weten waarom ik met muziek moet lopen . Wat ik daar mee wil zeggen is,loop u zelf als beginnend loper niet voorbij , zoek een tempo dat u ligt en dat je er plezier aan beleeft , loop voor het totale plaatje en je gaat er zoveel voor in de plaats krijgen . Heb net mijn eerste marathon gelopen , gewoon om uit te lopen (klassementen kunnen mij gestolen worden) De euforie die ik aan de streep ervaarde overtreft alles. Dirk Rombouts 58 jaar
    Reactie geplaatst op 06/06/18 om 12:17 uur
  • dirk Rombouts
    Alles in dit artikel klopt als een bus , behalve de muziek. Ik kan niet met muziek lopen , er is zoveel te beleven in de natuur dat ik dat niet nodig heb . De vogels ,een ree of een hert , eekhorentjes en noem maar op . Als je dit alles gratis krijgt , dan zou ik niet weten waarom ik met muziek moet lopen . Wat ik daar mee wil zeggen is,loop u zelf als beginnend loper niet voorbij , zoek een tempo dat u ligt en dat je er plezier aan beleeft , loop voor het totale plaatje en je gaat er zoveel voor in de plaats krijgen . Heb net mijn eerste marathon gelopen , gewoon om uit te lopen (klassementen kunnen mij gestolen worden) De euforie die ik aan de streep ervaarde overtreft alles. Dirk Rombouts 58 jaar
    Reactie geplaatst op 06/06/18 om 12:16 uur
  • Ray Duijn
    Als beginner/prutser doe je vaak maar wat inderdaad .....dus heel herkenbaar 1 : helemaal correct , ik had dus niet verwacht als beginner na 3 maanden een halve marathon in 1u50m te lopen. 2 : tsja katoen wordt zwaar van de transpiratie , gelukkig had ik al ervaring met mountainbiken om een gaasshirt i.c.m. een windjack te dragen. Het grote voordeel van gaasshirts is uiteraard de efficiente verdamping , maar het nadeel is soms schurende tepels en dat kan soms best irritant pijnlijk zijn. 3 : de beweegredenen willen nog wel verschillen. Zelf wilde ik het vanwege de objectieve tijdsmeting , anderen babbelen onder het lopen .. ik liever daarna 4 : helemaal correct , of het nou een parkours is met ijzel in november of de zandvoort circuitrun waar je je door de meute moet banen of dat ze je in 2e positie de verkeerde kant opsturen -grrrrrr- ... maar veruit de meeste wedstrijden zijn tof/top. 5 : helemaal corrrect , mountainbiken of triathlon is echt aan te raden 6 : helemaal correct , reik naar de hemel en raak de sterren aan 7 : totaal mee oneens ! geen onnodige massa of afleiding en tevens niet aan te raden i.v.m. je eigen veiligheid 8 : helemaal mee eens , maar soms is het lopen in die mindere weersomstandigheden niet eens het leukste , dat is vaak het bevredigende gevoel achteraf. 9 : tsja dit is hetzelfde punt als voornoemde crosstraining
    Reactie geplaatst op 01/09/17 om 18:45 uur
  • Martijn Scheerder
    "kleed je alsof het 10 graden kouder is." Ik denk dat wordt bedoeld:"Kleed je alsof het 10 graden warmer is"
    Reactie geplaatst op 29/08/17 om 22:45 uur

Loopkalender

16
juli