X
COROS PaceWINACTIE
De COROS Pace
Lees op onze RUNTECH pagina wat dit horloge je allemaal te bieden heef. t 

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Onervaren een marathon onder de drie uur lopen. Is dat haalbaar?

Door
Eleanor Crick
7 januari 2018 00:00
Onervaren een marathon onder de drie uur lopen. Is dat haalbaar?
Christiaan Oosterveen is geen ervaren loper, maar heeft wel als doel om in april onder de drie uur de marathon van Rotterdam te lopen. "Ik weet niet of het haalbaar is, maar ik denk wel dat ik dicht in de buurt kan komen.” ProRun spreekt de 32-jarige fanatiekeling uit Den Haag over zijn redenen om de marathon te lopen, hoe zijn trainingsschema eruitziet en wat zijn SMART-formule inhoudt.

"Voor mijn werk maak ik lange dagen en merkte ik dat ik weinig energie heb, dus wilde ik gezonder gaan leven. Op de een of andere manier kon ik de motivatie niet vinden, dus moest ik voor mezelf een groot doel stellen. Via de website van de Rotterdam Marathon kwam ik op de website van breaking3.nl en ben ik zo gek geweest om me aan te melden. Zo is het balletje gaan rollen om nu de marathon van Rotterdam onder de drie uur te lopen.” 

Christiaan loopt pas sinds februari 2017 hard. "De enige twee wedstrijden die ik hiervoor heb gelopen zijn de 10 kilometer tijdens de CPC-loop in Den Haag en de kwart marathon van Rotterdam. Wil je meedoen aan het programma van Breaking 3, dan moet je aan één van de drie eisen voldoen; of je kan een marathon in minder dan 3:15 lopen of je kan 10 kilometer onder 39 minuten lopen of je kan een halve marathon onder 1:30 lopen. Ik had met zes weken training de tien kilometer in 44 minuten gelopen, maar ik mocht toch deelnemen met de kick-off van Breaking 3.”

Tijdens die kick-off werden Christiaan en de andere deelnemers eerst op verschillende aspecten beoordeeld. "Er werd bij Energy Lab een veldtest en bodyscan gedaan. Hieruit bleek dat ik 26,6% lichaamsvet had en zou ik mijn eerste marathon volgens mijn lactaatwaarden niet sneller dan 3:40 uur kunnen lopen. Toch besloot Energy Lab dat ik mee mocht trainen. De bedoeling is om mij naar een zo goed mogelijk pr te krijgen, maar ik hoop zelf wel om onder de drie uur te duiken.” 

Volgens Christiaan gaat dit lukken door zijn SMART-formule. "De S staat voor ‘See your big juicy goal in advance’, M staat voor ‘Make a breakdown of the goal in eight areas’, de A staat voor ‘Action plan of daily and weekly habits’. Dit houdt in dat ik mijn oude ongezonde gewoontes verander in gezonde gewoontes. Verder staat de R voor rolmodellen die het resultaat al hebben behaald en de T voor triggers die mij aan mijn doel herinneren. Ik heb bijvoorbeeld het liedje ‘You Never Walk Alone’ van Lee Towers als mijn wekker op mijn telefoon ingesteld.”

Christiaan is nu via zijn SMART-formule drie maanden bezig. "Ik moet zeggen: het werkt. In oktober liep ik 16 kilometer met een tempo van 6:10 min/km en deze maand loop ik 21 kilometer met een tempo van 5:05 min/km. Ook is het me al gelukt om de benodigde tempo van 4.16 min/km te behalen. Dat is het tempo wat ik tijdens de marathon wil lopen.” Andere onderdelen waar Christiaan aan werkt is zijn looptechniek en ademhaling. "Maar de grootste verandering is mijn voeding geweest. Ik ben letterlijk van maximaal één stuk fruit naar veertien stuks fruit gegaan.” 

Daarnaast traint Christiaan vier keer per week met een schema van Energy Lab. "Mijn schema is opgedeeld in vijf hartzones. Zo loop ik bijvoorbeeld 45 minuten in zone 3, doe ik mijn intervaltraining in zone 4 en loop ik een langzame duurloop in zone 2 met blokken van zone 4 ertussen. Vier trainingen zijn voor mij genoeg, anders loop ik misschien een blessure op. En de belangrijkste regels van Enery Lab zijn regel een: niet geblesseerd raken en regel twee: luister naar regel een.” Of het Christiaan in april gaat lukken, is dus nog niet zeker, maar hij is in ieder geval goed op weg. "Ik ben inmiddels halverwege en het is nog drie maanden tot de marathon. Ik ben nog weinig andere lopers tegengekomen die met een halfjaar training een marathon onder de 3 uur willen lopen, dus we gaan zien of het mij lukt!”

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Roman
    Christiaan, vooral blijven trainen ! Ik en nog wat anderen blijven namelijk opzoek naar je omdat je hier en daar nog wat rekeningen hebt openstaan en omdat we nogal vasthoudend zijn vinden we je wel een keer en dan....... meteen pinnen meneertje. You can run but you can't hide !
    Reactie geplaatst op 24/09/18 om 11:56 uur
  • Dennis
    Goed verhaal. Maar in de uitslagen nergens terug te vinden. What happened?
    Reactie geplaatst op 10/04/18 om 17:06 uur
  • Rene
    Succes Christiaan???? Het moet kunnen het is mij ook gelukt. 2.59.35 De 10 km liep ik daarvoor niet sneller Dan 41 min. Maximaal 4 x trainen per week da Dan blijft je heel, supercompensatie op zijn best Go go go
    Reactie geplaatst op 10/01/18 om 11:09 uur
  • sam
    top, succes!
    Reactie geplaatst op 07/01/18 om 13:06 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
oktober