Rob gaat afvallen met de feestdagen - zijn avontuur

Door
Rob Voorwinden
23 december 2017 06:00
Rob gaat afvallen met de feestdagen - zijn avontuur
Je weet dat je ongezond met je gewicht bezig bent, als je je afvraagt hoe zwaar het hoofdtelefoontje van je iPhone is. Maar ja, daar sta ik dan, op de weegschaal in de sportschool. Die geeft iets méér aan dan gehoopt, dus ik loop in gedachten meteen alles af: zit er iets in mijn broekzak dat er vorige keer niet in zat, waardoor de weegschaal nu een hoger gewicht aangeeft? Check: het hoofdtelefoontje van mijn iPhone dus.

Ik verwerp de gedachte meteen weer: een hoofdtelefoontje van een iPhone kan nooit een halve kilo verschil maken.  En touwens: alleen al het feit dat die gedachte bij me opkomt, is verontrustend. Alleen personen die obsessief met  hun gewicht bezig zijn, kunnen zoiets bedenken. En alleen volslagen idioten gaan het ook nog nameten. 

De hoofdtelefoon weegt trouwens 14 gram, zo blijkt thuis op de keukenweegschaal. 

Nou ja, ik sta hier thuis toch al bekend als 'de anorexia'. Niet als anorexia nervosa (een psychische aandoening die ik niemand toewens) maar wel als de anorexia athletica: een intensieve sporter die nogal met zijn gewicht bezig is. En dan natuurlijk vooral met het naar beneden krijgen van dat gewicht.

Moet ik me zorgen gaan maken over mezelf? Als altijd brengt het internet raad met een stortvloed aan checklijsten en quizjes. Op een verontrustend aantal vragen scoor ik 'ja'. 'Weegt u zich meer dan één keer per week?' Check. 'Voelt u zich schuldig als u veel eet?' Check. 'Heeft u al een tijd geen menstruatie?' Check. 

Andere vragen kan ik met 'ja èn nee' beantwoorden. 'Sport u heel veel om af te vallen?' Ja, ik sport heel veel, maar nee, niet om af te vallen. Het is andersom: ik val af omdat ik nog beter wil sporten. Is dat minder erg? En op een geruststellend aantal vragen kan ik volmondig 'nee' antwoorden. 'Geeft u wel eens expres over als u teveel gegeten hebt?' Echt niet dus.

Ook veel sites kan je, als je er toch bent, meteen even je Body Mass Index berekenen. En mijn BMI is aan de lage kant voor mijn leeftijd en lengte, maar niet te laag. Geen zorg dus, en hoera: er kan nog wel een kilootje af. Want hoe lichter je bent, hoe sneller je loopt.

En wat is nu een beter moment om af te vallen dan tijdens de feestdagen? Dat zal me behoeden voor de neiging om me, onder het excuus van 'gezelligheid', een week lang volledig het ongans te eten. En zoals die reclame (geen idee meer voor welk product) al zegt: wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af.

Daarom bij deze: vier tips om af te vallen tijdens de feestdagen. 

- Koop geen marketingvoer

Elke december is het weer hetzelfde liedje: de winkels liggen vol met producten die op een marketingafdeling  bedacht zijn om er geld aan te verdienen. Zo heeft Albert Heijn, analyseerde de Volkskrant, dit jaar een stuk of dertig nieuwe chocoladesmaken in de schappen, van 'melk - rode curry - kokos' tot 'puur - szechuanpeper -gepofte rijst'. Trap er niet in: het is allemaal gewoon vet en suiker, zonder vitamines of iets wat verder goed voor je is. 

- Schrap tussendoortjes

Allemaal. Punt. En dat begint met ze niet te kopen.

- Houd je aan drie maaltijden per dag

En weeg die tegen elkaar af: eet rustig een overvloedige Kerstbrunch, maar neem avonds een boterham met een kommetje soep.

- Tel geen calorieën

Calorieën tellen is een slecht idee, om verschillende redenen. Als eerste: je weet nooit hoeveel je er verbruikt. Een man heeft gemiddeld 2500 calorieën per dag nodig, een vrouw gemiddeld 2000. Maar het toverwoord is 'gemiddeld'. Hoeveel calorieën jij verbruikt, hangt vooral af van je stofwisseling. Is die snel of langzaam? Bovendien past je stofwisseling zich aan: als jij een paar dagen minder eet, gaat je lichaam zuiniger om met de voedingsstoffen. Neem je tweehonderd calorieën minder dan je gewend bent, dan val je op de eerste en tweede dag af, op de derde dag blijf je gelijk. En met een beetje pech kom je, zodra je weer normaal gaat eten, nog aan ook.

Erger is het dat je door tellen van calorieën de hele dag door met eten bezig bent. Hoeveel calorieën heb je al gehad, vandaag, hoeveel mag je er nog? Als je nu dít eens eet, kan je dát dan straks ook nog eten? En dát? Zo blijf je maar doorgaan, en de hele dag aan eten denken maakt een dieet, voorzichtig gezegd, niet makkelijker.

Tenslotte is het tellen van calorieën ook een geweldige manier om jezelf voor de gek te houden. 'Hoeveel calorieën zitten in deze flinke punt New York cheasecake met walnoten en whipped cream en een topping van pure chocolade met szechuanpeper en gepofte rijst? Vast niet meer dan acht calorietjes, toch? Hoera, doe mij dan nóg maar drie stukken.'

Dus mensen: houd je aan deze regels en val af met de feestdagen. Maar eerst een disclaimer. Op oude foto's van vijf jaar (en ruim tien kilo) geleden zie ik een vrolijke gespierde kerel met een T-shirt dat misschien verdacht ruim valt om de middel ('Niks te zien hier mensen, gewoon doorlopen') maar wel strak spant om de stevige biceps. Op foto's van nu zie ik een ouwe kerel met een ingevallen kop, spijkerarmen een T-shirt dat om zijn lijft slobbert. 

Daarom: wees voorzichtig met afvallen. Stel je voor dat het lukt.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Rob
Rob Voorwinden
Rob  Voorwinden

Rob Voorwinden



Is journalist en camerajournalist. Ontdekte acht jaar geleden het hardlopen. Viel twaalf kilo af en liep vorig jaar zijn eerste marathon. Hoopt er volgend jaar wéér eentje te lopen, maar nu onder de vier uur. Traint daarvoor keihard en loopt dus steeds blessures op. Reageert daarop door nog harder te gaan trainen. Wens hem sterkte.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

19
augustus