Sneller en verder…

Door
Kristien Vanluyd
19 december 2018 00:00
Sneller en verder…
Mensen zijn van nature niet de meest ijverige wezens op aarde. We willen afvallen maar toch graag onze ijscoupes, tiramisuutjes en chocomousse eten. We verlangen om rijk te worden maar zonder extra werkuren want die gaan ten koste van onze weekendtrips of gezellige avonden met vrienden. De enige uitzondering op deze regel zijn blijkbaar lopers. In hun collectief geheugen bevindt zich een steeds herhalende mantra: ‘Sneller en verder, sneller en verder…’ The sky is the limit!

Zelf ben ik een fervent gebruiker van het 14 km-schema van Sportrusten.nl om mijn jaarlijkse marathon voor te bereiden en ik kan me nu al voorstellen dat er collega-lopers in hun pen willen kruipen om mij te overtuigen van het feit dat ‘je met 14 km nooit klaar raakt voor 42 km afzien’ en ‘dat jullie niet begrijpen waarom je wel een marathon wil lopen, maar het niet ziet zitten om meer dan 1 derde te lopen tijdens je training’. Bespaar je de moeite, deze opmerkingen zijn niet nieuw voor mij. En als ik lopers 1 tip wil meegeven over het juiste aantal kilometers, dan is het : ‘Luister naar je lichaam!’

Kan ik een training van 37 km aan? Vast wel. Brengt het me iets op? Dat betwijfel ik ten zeerste. In mijn geval zou ik er bijna 4 uur over doen en ik kan me moeilijk voorstellen dat ik die tijdsspanne na 2 dagen verteerd heb om dan aan mijn volgende intervaltraining te beginnen. Er zijn vast trainers die nu denken: ‘Ja, maar met de juiste core-stability-oefeningen en begeleiding trekken we jouw tempo omhoog en kan je dat wel.’ Daar twijfel ik geen seconde aan, maar wil ik dit wel? Op dit moment geniet ik van mijn loopjes en zijn mijn trainingen perfect combineerbaar met mijn job en privéleven. En ik mag bovendien tevreden terugkijken op enkele jaren blessurevrij sporten. Want te vaak zie ik lopers tot het uiterste gaan terwijl ze niet altijd beseffen dat te veel kilometers bijdragen tot meer blessureleed. Een dikke proficiat aan iedereen die zich ooit heeft beziggehouden met de ontwikkeling van hardloopschema’s, maar ik hoop oprecht dat bij elke lopers het gezond verstand toch de bovenhand krijgt. 

Ik besef dat mijn motto’s ‘Gebruik je gezond verstand’ en ‘Luister naar je lichaam’ veel weg hebben van de eerste de beste quotes op een ‘Pluk-de-dag-kalender’ dus geef jullie graag wat meer concrete tips mee:

1. Staar je niet blind op de cijfertjes op je schema, want de ene kilometer is de andere niet. Je hoeft geen fysiologie gestudeerd te hebben om te weten dat 10 kilometer op vlak terrein heel wat minder van je vergt dan dezelfde afstand op een heuvelachtig zandpad bij 27 graden.

2. Zoek een evenwicht tussen de uitdaging die loopmaatjes je kunnen geven en de egoïstische ingesteldheid om soms alleen met jezelf rekening te houden. Ikzelf ben mijn club enorm dankbaar om me ooit op sleeptouw te hebben genomen naar mijn eerste 15 km of een loopje tegen 11 km/u maar ik zal af en toe bewust niet met hen meelopen omdat ik even opnieuw wil voelen wat mijn lichaam nodig heeft. 

3. Neem je tijd om te herstellen en dan spreek ik niet alleen over kwetsuren of inspannende sportprestaties maar ook over een horrordag op het werk of een crisissituatie in je privéleven. Als je een hele dag jezelf achterna loopt en als een artiest in het circus alle moeite doet om de bordjes op de stokjes draaiend te houden, is het perfect mogelijk dat een chill loopje je meer opbrengt dan de voorgeschreven trailrun.

En wat misschien nog het belangrijkste is: Blijf het vooral leuk vinden! We hebben allemaal wel eens onze momenten waarop we denken: ‘Waar ben ik aan begonnen?’ of ‘Als ik nu nog een meter moet rennen, val ik dood.’ Zelf vind ik het een graadmeter om enkele uren na een pittige training alweer het plezier te vinden om ertegenaan te gaan. Dit geldt trouwens niet alleen voor mijn loophobby : ik kijk nu al uit naar mijn volgende artikel!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Coen
    Het lijkt er idd op dat meer kilometers zeer zeker niet leidt tot verstandiger lopen. Veel lopers die ik ken zijn met regelmaat geblesseerd door overtraining. In de blinde ambitie lopen ze zichzelf volledig over de kop. Luisteren naar het lijf en niet steeds afgaan op “ik moet die trainingskilometers doen want anders haal ik het niet”. Veel bepalender is de mentale gesteldheid en een blessurevrij lijf.
    Reactie geplaatst op 25/12/18 om 06:08 uur
  • Marije
    @Geert, ook ik loop marathons met Sportrusten en kijk enorm uit naar een marathon. Dat ik minder kms maak of anders train wil niets zeggen over het plezier en inspanning vooraf. Of de gezonde keuzes die ik maak, qua voeding en werk. Sportrusten is ondanks de mindere trainingsomvang qua km's nog steeds een intensief programma. Dus niks banale jogging, ik zou zeggen probeer het eens uit. Dan praten we dan verder.
    Reactie geplaatst op 19/12/18 om 11:35 uur
  • Marina Sterkmans
    Super Kristien, ik had niet anders verwacht ! Kijk uit naar het volgende.
    Reactie geplaatst op 05/03/18 om 08:33 uur
  • geert
    Je kan een marathon waarschijnlijk zelfs uitlopen met nog minder km's te trainen. Of je wandelt hem uit. Het spijtige is gewoon dat de magie van de marathon verdwijn. Vroeger leefde je toe naar een marathon. Je keek er maanden naar uit. Paste je leven aan, begon gezonder te leven. Je bouwde je schema op. Want je wilde niet gewoon de marathon uit te lopen. Nee, dat was niet genoeg. Het was het moment waarop je je lichaam wou puchen naar zijn grens. Al deze opofferingen maakte het zo speciaal. De marathon lopen was een avontuur. Nu met deze schema's wordt de marathon herleid tot een banale doordeweekse jogging. Weg magie.
    Reactie geplaatst op 03/03/18 om 17:29 uur
  • Johan Van Baelen
    Leuk geschreven. Veel succes bij je schrijfsels.
    Reactie geplaatst op 02/03/18 om 10:21 uur
  • Greta
    Knap, doe zo verder .
    Reactie geplaatst op 02/03/18 om 06:50 uur
  • André Klooster
    Dat klinkt heel herkenbaar en heel gezond.
    Reactie geplaatst op 01/03/18 om 10:30 uur
  • Chantal
    Super artikel.op naar het volgende
    Reactie geplaatst op 01/03/18 om 08:02 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

26
maart