Tips om veilig in het buitenland te lopen

Door
Kristien Vanluyd
2 augustus 2018 00:00
Tips om veilig in het buitenland te lopen
De langverwachte vakantietrip… Weken uitzien naar die fabuleuze exotische locatie die je zo zorgvuldig hebt uitgekozen. De perfecte combinatie van alle voorwaarden die maken dat je even uit de ratrace kan ontsnappen en je focus volledig verlegt naar een relaxed bestaan. Tuurlijk belanden die loopschoenen in de bagage, maar is het wel zo een goed idee om je op onbekend terrein te begeven?
Hieronder volgen enkele tips om in je achterhoofd te houden als je dolenthousiast je luxeresort verlaat en misschien in iets minder aangename achterbuurten terechtkomt.

1. Memoriseer je route
Hardlopen aan het thuisfront is de ideale manier om je hoofd leeg te maken. Verstand op nul en gewoon je voeten volgen die de lokale looproutes in hun collectief geheugen opgeslagen hebben. Niet zo in het buitenland, want in de wirwar van onbekende wegen, bochten en steegjes is het noodzakelijk om je hoofd erbij te houden. Die ene zeldzame wegwijzer zal je trouwens niet veel verder helpen aangezien de kans groot is dat de krabbels wat weg hebben van een mislukte schrijfpoging van een 3-jarige Chinees. Niemand heeft zin om gedesoriënteerd te eindigen op een onherbergzame plek waar je enige referentiepunt een verdroogde cactus is, dus onthoud je route aan de hand van opvallende gebouwen, beelden of natuurfenomenen die je tegenkomt. Daarbij is het misschien verstandig om gewoon heen en weer te lopen in plaats van een theoretisch haalbare, maar praktisch vaak onmogelijke, lus te rennen.

2. Daag het lot niet uit
In Israëlisch gebied gaan hollen met een Arafatsjaal om je schouders of Amerikaanse sportmerken gaan promoten in Noord-Korea is niet het meest verstandige idee. Omdat je soms niet weet wat precies de gevoeligheden zijn, kies je best een neutrale outfit. Als het woord ‘zedenpolitie’ een veelvoorkomende term is in de reisgids die je kocht, raad ik je aan om te informeren naar de gangbare kledingvoorschriften. Misschien dat je winterse loopkleren toch nog van pas komen in het putje van de zomer.
Lopers vinden het altijd leuk om uit te pakken met de laatste nieuwe technologische snufjes of keidure impulsaankopen, maar houd het in gebieden waar mensen lijden onder een economische of andere crisis misschien best op je oude hartslagmeter en een wegwerp-gsm. 

3. Zoek info
Vraag experten in je buurt om advies. Hoteleigenaars, B&B-uitbaters, taxichauffeurs en de kruidenier om de hoek zijn de meest geschikte hulpbronnen. Vraag hen naar parken, waterpartijen of pleinen waar sport beoefend wordt zodat je niet alleen in een veilige omgeving vertoeft, maar misschien zelfs aansluiting kan vinden bij de plaatselijke loopclub.
Als je op een plek beland bent waar hardlopen best populair is, bestaat de kans dat apps zoals Strava of MapMyRun je naar de beste loopspots leiden. 

4. Om mee te nemen
Naast je gewone spulletjes (flesje water, voorraad druivensuiker of wat gelletjes) vraagt een training in onbekend gebied wat extra bagage.
Mocht je verdwalen, dan is het nuttig om een visitekaartje van je hotel of de naam van een bekende trekpleister in de buurt van je verblijfplaats op zak te hebben. Daarnaast kan een kleine hoeveelheid contant geld je helpen bij het uitvoeren van een mogelijk noodplan: het betalen van een bus- of taxirit, het gebruiken van een telefooncel of het nuttigen van een verdiende borrel na die akelige minuten dat je onterecht dacht dat je de weg kwijt was.

Maar misschien het belangrijkste: Ga ervoor en volg je buikgevoel! Niks zo leuk als die exotische klinkende namen op je loopaccount zien verschijnen of een typische runnershoofdknik van een collega-loper waarvan je weet dat jullie elkaars taal totaal niet begrijpen.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Erwin
    Ik heb een pasje laten drukken bij een internetshop met daarop mijn naam, adres etc en een ICE en bloedgroep. Creatief ook een logootje aan de andere zijde. Heb ik altijd bij me, ook als ik gewoon in NL loop. Nog niet nodig gehad in nood.
    Reactie geplaatst op 05/08/18 om 13:49 uur
  • T. Veerkamp
    Overal waar ik loop, of het nu in mijn woonplaats of buitenland is. Ik heb altijd een kopie van mijn ID bij me en daarop de ICE telefoonnummers. Denk bij je ID om de belangrijke gegevens onzichtbaar te maken.
    Reactie geplaatst op 05/08/18 om 09:05 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

20
augustus