Wat te doen aan de beren op je weg?

Door
Kristien Vanluyd
19 juli 2019 00:00
Wat te doen aan de beren op je weg?
In tegenstelling tot wat je misschien verwacht, wordt dit geen reisverslag van een loopevent in Canada of een andere plek waar je beren kan spotten. Ik wil het graag hebben over de spreekwoordelijke beren op de weg die mensen ervan weerhouden om te gaan lopen. Een opsomming van alle bezwaren die iemand kan hebben om zijn of haar loopschoenen aan te trekken, die we hier even vakkundig van tafel gaan vegen.

1. Het is te warm
Bij hittegolftemperaturen lopen is inderdaad geen goed idee, maar weet dat een dag langer duurt dan tussen 9 en 20 u. Sta een keertje wat vroeger op of spreek met wat loopmaatjes af om in de avondkoelte te gaan joggen. Met voldoende watervoorraad voor onderweg en af en toe een rustpauze is dit zeker te doen.

2. Het is te nat
Ons klimaat behoort met een gemiddelde van 750 millimeter per jaar niet tot de droogste van de wereld, maar dat is een peulschil in vergelijking met de 12 892 millimeter per jaar in López de Micay. Deze gemeente in Colombia is zowat de natste bewoonde plek op aarde en ik ben er zeker van dat er daar tussen de 12 950 inwoners enkele lopers zitten. Dus trek je regenjas aan en geniet van die extra portie zuurstof die in de lucht zit.

3. Ik ben te oud
Als deze gedachte door je hoofd schiet, stel ik voor dat je even het verhaal van André Jassogne leest. Hij zette zijn eerste looppassen op 52-jarige leeftijd en liep zijn beste tijden als zestiger. Elke zondag loopt hij 12 tot 13 km en was in 2017 met zijn 89 jaar de oudste deelnemer aan de 20 km van Brussel.
De vrouwen onder ons niet overtuigd? De Amerikaanse Harriette Thompson kwam in het Guinness Book of Records toen ze in 2015 op 92-jarige leeftijd de marathon in San Diego succesvol afrondde.

4. Ik ben te dik
Bart de Wever, een bekende Belgische politicus, woog 142 kg en liep in 2017 zijn eerste marathon nadat hij 58 kilo afviel. Zelf zegt hij hierover dit: ‘From the fattest to the fittest in 5 jaar tijd. Als ik dat kan, dan kan iedereen dat.’ Ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt. Met de juiste medische opvolging, een aangepast dieet en tonnen karakter geloof ik dat je via wandelen het genot van joggen kan bereiken (en dan hoeft je einddoel echt geen marathon te zijn)

5. Ik heb pijn
No pain, no gain. Dus soms hoort op je tanden bijten er even bij. Spieren kunnen verdomd pijnlijk zijn, maar vaak is het net door te bewegen dat hun soepelheid verbetert. Zodra je lichaam endorfines aanmaakt, wordt het pijngevoel onderdrukt. Als de oorzaak van het leed echter een ontsteking, overbelasting of iets anders is, neem je natuurlijk best contact op met een arts.

6. Ik ben te moe
Er is volgens mij geen wetenschappelijk bewijs dat rondzappend in de zetel hangen je meer energie geeft. De perfecte remedie tegen dit bezwaar is gaan lopen. Na 20 minuten nog steeds ‘te moe’? 9 kansen op 10 ga je in alle eerlijkheid ‘neen’ moeten antwoorden.

7. Het is te koud (nu even niet)
Als 54 deelnemers de marathon van de Noordpool kunnen lopen bij temperaturen van min 30 graden, dan hebben wij geen reden tot klagen als onze thermometer eens sporadisch onder het vriespunt duikt. Zorg voor verschillende kledinglaagjes en bescherm je hoofd. Niets zo leuk om nadien onder de warme douche de tintelingen in je lijf te voelen.

8. Ik heb geen tijd
Je hebt net een 611 woorden tellend artikel gelezen. Tuurlijk heb jij tijd!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

19
augustus