X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Yoga en hardlopen, de perfecte match!

Door
Kristien Vanluyd
16 oktober 2018 00:58
Yoga en hardlopen, de perfecte match!
Als je weet dat door hardlopen je spieren verkorten en het doel van yoga is om je spieren te verlengen, dan lijkt het wel of beiden zich als water en vuur tot elkaar verhouden. Niks is echter minder waar: ze vullen elkaar perfect aan en hebben meer gemeen dan je verwacht.

1. Op fysiek vlak
Voor leken wordt yoga niet zo snel geassocieerd met conditie, maar neem het van mij aan:  enkele minuten een trikonasana (staande driehoek) aanhouden of een herhaling van de volledige zonnegroet vergt heel wat inspanning. Je merkt vooral een verschil in de uitvoering. Daar waar lopers hijgend en puffend met een rood aangelopen hoofd een heuvel oprennen, zullen yogabeoefenaars er misschien wat meer zen uitzien, maar ook bij hen belandt de outfit nadien in de wasmachine omwille van een zweetluchtje. Het is net die afwisseling tussen deze soorten van inspanning die je conditie in zijn totaliteit verbetert en niet alleen bijvoorbeeld het explosieve deel. Hetzelfde geldt voor het aspect ‘kracht’. Lopers focussen zich vaak op hun beenspieren terwijl het een sport is die eigenlijk heel je lijf triggert. Yoga helpt om spieren te ontdekken waarvan je je zelfs niet bewust was. Dit mild omgaan met spierspanning (mildheid is een belangrijke leidraad in yoga) zal je ‘onbekende’ spieren aanspreken en je op die manier meer wapenen tegen blessures. Hetzelfde doel bereikt het werken aan je lenigheid. Zie de zachte strek- en rekoefeningen als een perfect vervolg op een intensieve run. Na een opwarming (jaja, ook yogi’s warmen op) in een, voor de spieren uitdagende, houding gaan liggen, zitten of staan en dat trekkend gevoel als het ware wegademen maakt dat je spieren terug langer worden. Dit bewust bezig zijn met je lijf resulteert na een tijdje in een betere en stevigere basishouding die voor een meer ergonomische manier van zitten, wandelen, dingen opnemen… en natuurlijk hardlopen zorgt. 

2. Op mentaal vlak
Het fijne aan beide hobby’s is dat ze, wat mij betreft, naast een lichamelijk voordeel enorm inwerken op het mentaal. Ze verplichten je haast om bezig te zijn met het hier en nu en niet te piekeren over wat geweest is of wat gaat komen. Dit gevoel van oprechte me-time ervaar ik zowel op mijn mat als tijdens een run door het bos. Het is tijdens die momenten dat ik tijd maak om naar mijn lichaam te luisteren en op zoek te gaan naar mijn grenzen. Bij hardlopen ligt dat eerder in het fysieke: hoe ver kan ik gaan? Bij yoga evalueer ik graag even mijn emotionele staat. Al gauw wordt duidelijk dat beide elkaar beïnvloeden en door het stilstaan bij de 2 kan je evenwicht brengen in je brein, lijf en hart. De invloed van je ademhaling is hierbij fenomenaal. Een ademhaling door je neus gecombineerd met een langere periode van uitademen is sinds jaar en dag een manier in de yoga om tot rust te komen. Dit toepassen tijdens een training waarbij je de neiging hebt om je longen in brand te hijgen, is niet eenvoudig, maar als het lukt, een zaligheid. Het maakt je loop fysiek minder belastend waardoor je langere afstanden kan volhouden. 

Tot slot is het prachtige aan zowel hardlopen als yoga dat ze zo makkelijk toegankelijk zijn. Heeft mijn lichaam nood om de stress er even af te rennen, dan vlieg ik in mijn loopschoenen en vertrek. Vraagt heel mijn zijn een rustmoment, dan vlij ik me neer op mijn mat. Ik moet geen infrastructuur reserveren, moet niet op zoek naar een maatje en heb ad hoc een middel om mijn balans te herstellen. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

11
december