Zes te vermijden fouten bij je eerste wedstrijd

Door
Kristien Vanluyd
29 augustus 2019
Zes te vermijden fouten bij je eerste wedstrijd
We maken ze allemaal: foute beslissingen waarvan we achteraf denken dat die niet de meest intelligente zet in ons leven waren. Alvast leuk te weten dat we niet alleen zijn met een ‘oh-ik-voel-me-dom-gevoel’ of een ‘had-ik-maar-déjà-vu’. Een overzichtje van veelvoorkomende wedstrijdblunders.

1. Toiletbezoek
Kriebels in de buik zorgen ervoor dat de meeste lopers eerst even langs de sanitaire voorzieningen passeren. Het enige nadeel is dat zowat alle deelnemers enkele minuten voor de start van de wedstrijd datzelfde idee hebben.  Als je dan meedoet aan een massaevent met pakweg 8000 inschrijvingen kan het gebeuren dat je wedstrijd onverwacht begint met een sprint richting vertrekpunt of, erger nog, dat je tussen de 4 muren van de mobiele wc plots een startschot hoort…

2. Overschatting
De eerste keer (en helaas vaak ook de volgende keren, want wij mensen zijn soms hardleers) is adrenaline je grootste vijand. Je bent gemotiveerd, voelt je goed en na 4 kilometer droom je stiekem van een verbetering van je persoonlijk record met zo’n 10 minuten. Vrij voorspelbaar dat dat het moment is waarop de man met de hamer stiekem in zijn vuistje lacht en zich alvast naar een plekje enkele kilometers voor de finish begeeft…

3. Stress
Natuurlijk heb je wat zenuwen bij een race. Op zich niks mis mee, maar laat het niet uit de hand lopen. Geneesmiddelen tegen diarree en kotszakjes vormen niet bepaald een meerwaarde bij je loop. De beste manier om een eerste wedstrijd aan te pakken, is zonder verwachtingen. Geniet ervan, volg je vooropgestelde tempo en focus je niet op een richttijd. Bekijk het als een manier om te checken wat je lijf bij deze afstand te verduren krijgt. Als je enige doelstelling ‘aankomen’ is, zal je bevrijd lopen en vermijd je nadien ontgoochelingen.

4. Gps
Vreselijk als de km-aanduidingen op het parcours niet overeenkomen met de gegevens van je loophorloge. En al helemaal niet als de te bereiken kilometerstand op je scherm verschijnt en de finishstreep nog niet onder je neus zichtbaar is. Ik bespaar je de technische details, maar de kans is klein dat beide metingen perfect overeenkomen, dus het is niet waard om je hoofd erover te breken, laat staan er de brui aan te geven. Tenzij het verschil oploopt… dan is het misschien tijd om te checken of je nergens een foute afslag genomen hebt.

5. Supporters
Je komt ze elke loop tegen, de supporter die net op een voor jou moeilijk moment, het juiste zegt of hetgeen doet wat je nodig hebt. Een spandoek met een inspirerende quote, een highfive van iemand die je nog nooit tevoren zag, iemand die oprecht ‘Come on’ roept, het kan je vleugels geven. De kunst is om open te staan voor die positieve signalen rondom je in plaats van een intern mentaal gevecht te voeren. Zo jammer als je dat motiverend signaal mist.

6. Het weer
Goed voorbereid heb je na verschillende trainingen je ideale uitrusting samengesteld: de perfecte voeding voor onderweg, een handig meeneemflesje, je favoriete shirt en loopbroek. Tot de weergoden op de dag van je loop helemaal tilt slaan. Maanden voorbereiden in winterse temperaturen en plots steekt die lentezon de kop op. Of het omgekeerde: een zomerse oufit klaarleggen om de ochtend van de wedstrijd te ontdekken dat het vriest… Dus hier is een dosis gezond verstand en extra kleding, eten en drank in je sportzak geen overbodige luxe.

Zorgen deze tips ervoor dat je eerste wedstrijd probleemloos zal verlopen? Helemaal niet, maar de kans dat je jezelf enkele keren voor de kop moet slaan, is bij deze opmerkelijk gedaald.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

22
september