'Ik denk, dus ik ren'

Door
Yvonne Janssen
21 maart 2015
'Ik denk, dus ik ren'

De Latijnse stelling "cogito ergo sum” (ik denk, dus ik ben) komt van de filosoof René Descartes; volgens hem ligt het zijn besloten in het denken. Inmiddels gelooft men meer in het on(der)bewuste (het tweede bewustzijn) dan het bewustzijn als drijvende kracht van menselijk gedrag. Met het on(der)bewuste worden geestelijke processen (gedachten & gevoelens) geduid, die niet, of niet meteen, toegankelijk zijn, en die toch iemands gedrag kunnen beïnvloeden.


Gedachten en overtuigingen zijn ongelooflijk krachtig. De cognitieve gedragsaanpak erkent dat emoties een afgeleide zijn van ons denken en dat we onze emoties creëren door onze denkpatronen. Onze emoties zijn dus een uitdrukking van onze gedachten. Tevens hebben gedachten een lichamelijk effect; bedenk je maar hoe je lichaam reageert op bijvoorbeeld een seksuele fantasie. Als je positief denkt, maak je je spieren, bloedvaten, gewrichten en organen klaar voor positieve gebeurtenissen; die worden daar als het ware ontvankelijk voor. Hetzelfde geldt voor negatieve gedachten, die bereiden je lichaam voor op negatieve ervaringen. Gedachten zijn belangrijke determinanten voor ons gedrag. Tegenwoordig nemen we niet alleen aan dat gedachten ons gedrag beïnvloeden, maar geloven we dat zij onze realiteit zelfs bepalen; zo is er wetenschappelijk bewijs dat we met onze woorden en gedachten de genetische informatie in ons DNA kunnen beïnvloeden en aanpassen.


Wat is nu precies het verschil tussen een gedachte en een overtuiging? Een overtuiging is een gedachte die herhaald wordt. Hoe vaker we een gedachte herhalen, bevestigen, of waarderen, hoe meer we er "ja” tegen zeggen, des te eerder deze gedachte een overtuiging wordt. Zodra een gedachte een overtuiging is geworden moeten we opletten, want onze overtuigingen zijn "opdrachten” voor ons zenuwstelsel.


Daarom is het goed om jezelf af te vragen of je gezonde overtuigingen hebt; overtuigingen die je helpen om jouw doelen te realiseren. Of heb je juist overtuigingen over jezelf, je gezondheid, je werk, over tijd, sport die jou belemmeren en jouw doelen in de weg staan? Gezonde overtuigingen, dat wil zeggen ideeën en gedachten die ons goed doen, verwelkomen we door er "ja” tegen te zeggen. Via herhaling brengen we deze gezonde overtuigingen in ons systeem, ons zenuwstelsel. Omgekeerd, door "nee” te zeggen tegen belemmerende overtuigingen, breken we negatieve overtuigingen, ideeën en gedachten af. Door er "nee” tegen te zeggen leren we ons zenuwstelsel deze ongezonde overtuigingen te negeren.


Waarom zijn gedachten belangrijk bij het hardlopen? Tijdens het hardlopen ben je één met je gedachten en deze gedachten bepalen je loophouding, je ademhaling, je motivatie, je zelfvertrouwen, je emoties, je beleving, en ja, zelfs je succes. Zoals Henri Ford zei: "Of je nu denkt dat je het wel kan of niet kunt, in beide gevallen heb je gelijk.” Daarom is het van belang om je bewust te zijn van je gedachten en overtuigingen tijdens het hardlopen en ervoor te zorgen dat je "ja” zegt tegen gedachten, die zorgen voor gezonde overtuigen, die je helpen jouw sportdoelen te bereiken, en dat je "nee” zegt tegen gedachten en overtuigingen die de realisatie van jouw doelen in de weg staan.


 Beeld: Shutterstock

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

19
september