Ben ik hittegolf proof

Door
Yvonne van Wamelen
25 juli 2016 10:18
Ben ik hittegolf proof
Facebook, Twitter, Instagram. Al mijn sociale tijdlijnen stonden de afgelopen week vol met tips over ‘Hardlopen bij warm weer’. Misschien wel logisch, want warmte zijn we niet meer gewend. Hoeveel moet je drinken bij temperaturen boven de 30 graden? En hoe neem je al die extra liters water mee onderweg? Op welk tijdstip kun je het beste gaan lopen? Wat trek je aan of – vooral - wat trek je niet aan? Pet of geen pet? Zonnebrand factor 50 of is 20 genoeg? Kortom: Hoe train je hittegolfproof? 

Ik train op dit moment voor de halve marathon van Vlieland op 14 augustus. Grote kans dat het warm is die dag. Net als veel andere eilandlopen wordt er namelijk op het heetst van de dag gelopen. De lopers hebben zo de tijd om met de veerdienst naar het eiland te komen. Hoe dan ook: het kan warm worden en daar bereid ik me op voor, maar ik hoop natuurlijk op een verkoelend briesje van zee. 

Dinsdag stond er in mijn trainingsschema een climaxduurloop van 60 minuten gepland. 30 minuten in duurlooptempo 1, 15 minuten in duurlooptempo 2 en dan nog eens 15 minuten in duurlooptempo 3. Het was half zes in de namiddag geweest toen ik eraan begon en de temperatuur lag rond de 28 graden. Wat een climaxduurloop had moeten worden, werd een anti-climaxduurloop. In de laatste 15 minuten liep ik niet harder dan mijn allerlangzaamste langzame duurlooptempo.

Mensen – en ook hardlopende mensen – zijn over het algemeen goed in staat zich aan te passen aan de warmte. Alleen heb je wel even tijd nodig om eraan te wennen. Omdat de hittegolfjes in Nederland vaak niet langer dan een paar dagen duren, hebben we niet genoeg tijd om ons aan te passen. In een dag of zeven á acht kan onze zweetproductie twee keer zo groot worden als op dag één van een hittegolf. En iedereen weet dat je zweet om af te koelen. Op dag acht van een hittegolf drijf je dan misschien van het zweet, je voelt je wel een stuk minder lamlendig. Mijn training van dinsdag verliep dus belabberd, omdat het dag één van de hittegolf was.

Natuurlijk nam ik alle goedbedoelde adviezen ter harte. (Al was ik er zelf ook wel op gekomen met gebruik van mijn gezonde verstand.) Ik ben niet op het heetst van de dag gaan lopen en ik heb mijn tempo aangepast (zij het iets te laat misschien). Ik had drinken mee voor onderweg, zonnebrand factor 30 op en lekker luchtige kleding aan. Alleen het petje en de zonnebril op mijn hoofd ontbraken nog. Terwijl ik lekker liep te zweten, vroeg ik me af of er ook voordelen aan mijn run in de hitte zouden zitten. Haal ik hier – ondanks het lagere trainingstempo – nog voordeel uit?

Trainen in de hitte kun je vergelijken met trainen op hoogte. Je stelt je lichaam op de proef en het leert zich aan te passen aan de lastige omstandigheid. Zo las ik op internet. Als het op Vlieland dus koeler blijkt dan ik verwacht, dan loop ik beter. Ik denk dat het mentale stuk sowieso iets doet. Nu ik weet dat ik deze zware training aan kon, kan ik het eiland in de zon ook aan (met of zonder zeebriesje). Ik heb mezelf een lesje efficiënt zweten geleerd. Er zaten dus zeker voordelen aan mijn run.

Gelukkig (of helaas?) duurt een hitteperiode in Nederland nooit heel lang. Morgen regent het weer en is het met een graad of 23 weer gewoon Hollands zomerweer. Je kunt die drie of vier warme dagen dus ook gebruiken als functionele rustdagen. De supercompensatie doet zijn werk als je voor een hittegolf aan jezelf nog even flink uitdaagt. Bij een aangename 23 graden, ren je daarna weer extra lekker, lang en snel de barbecuekilo’s eraf.





  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne van Wamelen
Yvonne  van Wamelen

Yvonne van Wamelen



Enthousiaste hardloper en blogger/columnist/communicatiemedewerker. In het dagelijks leven werk ik voor een overheidsinstantie en in mijn vrije tijd schrijf ik columns voor ProRun en blog ik op mijn eigen blog allerdings.nl. Daarnaast loop ik zo’n drie keer in de week mijn trainingsrondjes. Mijn laatste wapenfeit is de halve van Vlieland.

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

24
september