Voetjes van de vloer

Door
Yvonne van Wamelen
21 september 2016 10:32
Voetjes van de vloer
Toen ik 14 was, ging ik op dansles. Ik leerde een aantal ballroomdansen, zoals de Engelse wals en de tango en ook latindansen, zoals de chachacha, de jive en de samba. Mijn dansleraar vertelde me dat je bij ballroomdansen natuurlijker beweegt dan bij latin. Bij ballroom dans je namelijk een beetje zoals je loopt. Je zet eerst je hak neer en rolt je voet naar voren af. We moesten altijd een stukje wandelen over de dansvloer, als we de neiging hadden om te veel voor op onze voeten te dansen. Bij latin mocht dat juist wel. Je danst de chachacha op de bal van je voet, terwijl je met je lichaam een beetje naar voren helt. 



Ik dacht altijd dat mijn dansleraar gelijk had, maar sinds ik serieus met hardlopen bezig ben, ben ik gaan twijfelen. Is landen op je hak echt natuurlijker dan landen op je midden- of voorvoet? Ik hoor en lees regelmatig andere dingen als het over hardlopen gaat. De haklanding – zo menen de voor- en middenvoetlanders – is veel blessuregevoeliger en bovendien inefficiënt, want je remt jezelf af. Hierdoor zul je dus nooit de snelheden van Dafne Schippers halen. De voorvoetlanding zou veel natuurlijker zijn. Let maar eens op hoe kinderen rennen. Die rennen iets voorover, met gebogen knieën. En ze landen op hun voorvoet. Onze voorouders schijnen het ook al zo gedaan te hebben. Op je hakken kon je die bizon nooit bijhouden. 

Ik ben zelf van nature een haklander. Ik denk dat de meeste mensen die op schoenen met demping lopen, haklanders zijn. En volgens mij is daar voor een recreatieve loper niets mis mee. Met de juiste schoenen en een geleidelijke opbouw kom je een heel eind – alleen misschien niet heel snel. 

Ik weet niet of iedere loper zijn eigen aangeboren voorkeur heeft. Als dat zo is, dan moet je daar – zeker als je net begint met rennen – niet te veel aan sleutelen. Van geforceerd overschakelen op een andere looptechniek is vast nog nooit iemand een betere loper geworden. Een ballroomdanser wordt ook niet ineens een balletdanser op spitzen. 

Maar misschien kun je door een beetje te werken aan je looptechniek al wat snelheid winnen. Als je je pasfrequentie verhoogt en je je voeten niet voor, maar onder je lichaam neerzet, is de kans groot dat je vanzelf meer op je voorvoet gaat landen. Je wordt sneller en je gaat makkelijker lopen. Tenminste, dat is mijn ervaring. 

Maar of het één nu echt beter is dan het ander? Zoekend op internet vond ik geen duidelijke bewijzen. Het argument dat haklanders meer blessures hebben, wordt net zo vaak ontkend als bevestigd. De voorvoetlanders die ik ken, hebben een minstens zo indrukwekkende blessuregeschiedenis als ik met mijn plateauzolen. Maar als je net zo snel als Dafne wilt worden doe je er misschien goed aan om wat meer te oefenen op een midden- of voorvoetlanding. Sprinten op je hakken is gewoon geen goed idee. 

En wil je eens op een andere manier trainen? Ga dan lekker dansen. Liefst natuurlijk een chachacha of een jive, want daar word je dus meteen sneller van. 




  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne van Wamelen
Yvonne  van Wamelen

Yvonne van Wamelen



Enthousiaste hardloper en blogger/columnist/communicatiemedewerker. In het dagelijks leven werk ik voor een overheidsinstantie en in mijn vrije tijd schrijf ik columns voor ProRun en blog ik op mijn eigen blog allerdings.nl. Daarnaast loop ik zo’n drie keer in de week mijn trainingsrondjes. Mijn laatste wapenfeit is de halve van Vlieland.

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

24
september