Hoe haal je het beste uit jezelf? The Secret of Running geeft het antwoord.

Ron van Megen en Hans van Dijk, auteurs ‘The Secret of Running’

Meer dan dertig jaar geleden begonnen schrijvers en wetenschappers Hans van Dijk en Ron van Megen met hardlopen. Meteen toen ze in 1984 collega’s werden, zijn ze in de lunchpauze samen gaan hardlopen. Inmiddels hebben ze al zeven boeken over hardlopen en wielrennen geschreven, maar bovenal genieten ze nog altijd met volle teugen van het lopen. Voornamelijk samen. ProRun spreekt de hardlopers in Leusden over hun passie voor hardlopen en over hun laatste boek dat zelfs wereldwijd gaat: The Secret of Running. 

Hoe is het lopen bij jullie begonnen?  

Hans: “Ik ben in 1980 begonnen met hardlopen. Gerard Nijboer werd tweede op de marathon tijdens de Olympische Spelen in Moskou. Dat was voor mij een soort openbaring dat het mogelijk was dat een Hollandse jongen bijna de olympische marathon won. Ik was altijd al sportief. In 1980 was ik 26 jaar oud en dacht dit is het! Sinds die tijd loop ik hard. Dat is nu bijna 37 jaar.”

Ron: “Ik liep weleens hard, maar in combinatie met andere sporten. Ik kwam bij ingenieursbureau DHV in Amersfoort werken. Daar leerden Hans en ik elkaar kennen en gingen we in de lunchpauze hardlopen. Ik maakte relatief lange werkdagen, omdat ik van Delft naar Amersfoort moest reizen, dus het was ideaal om in de lunchpauze te gaan sporten. Daardoor ben ik vaker gaan lopen en is het uiteindelijk mijn hoofdsport geworden.”

Hans: “Het is de basis van onze vriendschap. We kennen elkaar van werk, maar sinds die tijd lopen we eigenlijk samen. In eerste instantie rondjes in het bosgebied Den Treek bij het kantoor.Op een gegeven moment zijn we begonnen met lange duurlopen op de zondagochtend.” 

 “Die lange duurlopen waren inderdaad wat later, maar vanaf 1984 lopen we samen. Dat is nu al 33 jaar”, vult Ron aan. 

En blessures? 

Hans: “Nou, die hebben we niet veel. Daar hebben we geluk mee. Misschien ligt het aan het feit dat we relatief rustig hebben opgebouwd. Geen onverstandige dingen doen. We hebben af en toe weleens iets. Last van een bilspier en Ron heeft last van zijn hiel gehad, maar eigenlijk is het niet noemenswaardig en dat is eigenlijk ook waarom we nu zo boven komen drijven. Vroeger in de tachtiger jaren liep ik ook de marathon van Rotterdam, mijn beste prestatie was 2:34. Toen was ik tachtigste van Nederland. Dus ik kwam absoluut niet in aanmerking om Nederlands kampioen te worden. Maar nu word ik dat op diverse afstanden wel in mijn leeftijdsklasse. Velen haken af door blessures, ziektes of andere redenen. Ons duurvermogen en onze capaciteit om door te gaan en het geluk niet geblesseerd te raken is denk ik een belangrijke factor. 

Hans: “Dat is de grootste risico bij hardlopen. Dat mensen te fanatiek zijn. Maar daar heeft Ron ook nog af en toe last van hoor! Ron wilde afgelopen zaterdag per se 35 kilometer lopen, omdat hij aan het voorbereiden is voor Rotterdam, maar dinsdag moesten we 3000 meter op de baan lopen. Daar liep hij dus hartstikke slecht.”

Jullie lopen al meer dan 30 jaar hard. Wat vinden jullie er zo leuk aan? 

Hans: “Het buiten zijn. Gewoon gezond en fit voelen. Dat ervaar je al tijdens het lopen, maar ook erna.” 

Ron: “En genieten. Maar ook je grenzen opzoeken. We begonnen dan wat eerder met werk en namen een langere lunchpauze. Als we hadden hardgelopen voelde je je fit. Alsof de dag weer opnieuw begon. Ik merkte dat ik vaak productiever was na het lopen. Misschien dat de endorfine daarbij helpt.”

Hans: “We kwamen tijdens het lopen vaak ook op goede ideeën.”

En hoe kwam het idee om boeken te schrijven over hardlopen? 

Hans: “Ik ging met vervroegd met pensioen. Ik was 56 jaar oud. En ik had mezelf voorgenomen dat als ik met pensioen ga ik alles uit de kast zou halen en het hardlopen ook wetenschappelijk zou benaderen. Vervolgens heb ik een hele boekenkast vol hardloopboeken verzameld. In de loop der jaren was ik langzamerhand wat zwaarder geworden en kwam tot de conclusie dat dit mijn prestaties beïnvloedde. Toen ik begon met hardlopen woog ik 57 kilo en toen ik stopte met werken woog ik 68 kilo. Die kilo’s moesten eraf. Daaruit merkte ik dat naar mate ik lichter mijn prestaties verbeterden. Dat was eigenlijk onze eerste modelletje voor rekenen aan hardloopprestaties dat we al discussiërend ontwikkelden terwijl we samen liepen. 

Ron: “We zijn dat eerst in een PowerPoint gaan uitwerken.  En die PowerPoint breidde zich steeds verder uit. Op een gegeven moment  hadden we zoveel materiaal dat het ons leuk om er een boek over te schrijven. De eerste druk van dit eerste boek: ‘Het geheim van hardlopen’ was binnen een paar maanden uitverkocht. Het boek behandelt in ieder hoofdstuk maar één onderwerp wat het gemakkelijk leesbaar maakt.”

En jullie nieuwste boek?

Hans: “The Secret of Running is in feite een doorontwikkeling van onze eerdere boeken ‘Het Geheim van Hardlopen’ en ‘Hardlopen met Power!’ Het is daarmee een compleet boek over hardlopen geworden. ‘Hardlopen met Power!’ hebben we geschreven nadat we met ons boek ‘Het Geheim van Wielrennen’ de enorme meerwaarde van vermogensmeters voor die sport hebben leren kennen. Dat was in samenloop met het op de markt komen van de eerste hardloopvermogensmeter, de Stryd. De extra informatie en inzichten die een hardloopvermogensmeter oplevert, maakt dat je oprecht kunt spreken over een game changer In het boek The Secret of Running heeft het hardlopen op basis van vermogen dan ook een belangrijke positie gekregen. Met zo’n hardloopvermogensmeter die als een foot pod aan je schoen is bevestigd, kun je zelf exact kijken hoe je zo efficiënt mogelijk kunt lopen. Je kan natuurlijk wel zeggen: ik loop een bepaald tempo of met een bepaalde hartslag. Maar daarmee weet je niet hoe efficiënt je loopt. En met een hardloopvermogensmeter kan je dat dus wel bepalen. En dat laten we bijvoorbeeld in het nieuwe boek zien.”   

Wie moet jullie boek aanschaffen? 

Hans: “Voornamelijk serieuze lopers, maar recreatieve lopers kunnen het ook interessant vinden. Er zijn natuurlijk zoveel boeken over lopen, maar wat dit boek onderscheidt van de andere boeken is dat wij ons op de feiten richten. Andere boeken gaan vaak over ervaringen. Wij analyseren alle factoren die invloed kunnen hebben op je prestatie en hebben dat op basis van de natuurkundige wetten en fysiologische kennis uitgewerkt in modellen waardoor je er heel nauwkeurig aan kunt rekenen.”

Ron: “De doelgroep bestaat dus uit prestatielopers, wedstrijdatleten en trainers en coaches; mensen die geïnteresseerd zijn om hun tijden te verbeteren. Het boek geeft voor elk niveau inzicht in het effect van de aspecten die van belang zijn voor je hardloopprestatie. Daarom is het voor iedereen heel bruikbaar bij prognoses, wedstrijdstrategieën, en de evaluatie en analyse van trainingen en wedstrijden.” 

Hoe trainen jullie dan zelf? 

Hans: “We lopen iedere dag. We zorgen dat we in de week zowel een lange duurloop maken als intervaltraining doen. Dat moet je dus vooral afwisselen. Zo komt ons trainingsschema tot stand. Laten we zeggen dat we tussen 80 tot de 100 kilometer per week lopen.” 

En de toekomst?

Hans: “Die boeken zijn een aardigheidje. Onze passie is alles wat met hardlopen te maken heeft te onderzoeken, dus we gaan hier denk in de eeuwigheid mee door. We zouden alweer twintig nieuwe hoofdstukken kunnen vullen. We blijven lopen en hopen hier altijd mee bezig te blijven.”

En jij loopt in april weer de marathon van Rotterdam.

Ron: “Ja, in de jaren negentig heb ik Rotterdam voor het eerst gelopen. En de laatste jaren weer jaarlijks. Rotterdam is beetje mijn basis marathon. Het is een traditie geworden.”

De boeken van Ron van Megen en Hans van Dijk zijn te bestellen via de reguliere boekhandel, en webshops als Bol.com. 

Rodney Kersten
Fotocredit: Rodney Kersten Ron (links) en Hans.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Born Runners