Hoeveel scheelt 2 kilo minder op een marathon?

Hoeveel scheelt 2 kilo minder op een marathon?

Een voedingsprogramma van 5 dagen, ideaal voor duursporters

‘Ik volg je op Strava,’ L. neemt een slok van zijn koffie.

Er valt een korte stilte. Ik verwacht dat er nog iets achteraan komt, maar L. zegt niets meer. Hij kijkt erbij alsof hij iets betekenisvols heeft gezegd.

‘Leuk,’ zeg ik om de stilte op te vullen ‘met apps en mijn telefoon heb ik een haat/liefde verhouding, maar Strava is mijn lievelingsapp.’

‘Mag ik je iets vragen?’ L. zet zijn kopje op tafel en kijkt me aan.

‘Natuurlijk.’

‘Bij de CPC in september liep je 1u15 op de halve marathon en twee maanden later loop je ineens 2u33, hoe verklaar je dat?’

Wat blijkt? L. vertrouwt het niet helemaal

L. is een fanatieke loper en heeft veel boeken gelezen over training. Onder andere Daniels’ Running Formula. In het boek van Daniels staan lijsten met tijden. Hij vindt het gek dat ik in september met veel pijn en moeite mijn persoonlijk record op de halve marathon aanscherp tot 1:15:03 en twee maanden later doodleuk halverwege de marathon van Valencia doorkom in 1:13:55.

Hij vindt het niet alleen gek. Hij vindt het ook verdacht.

Eerder had L. me gevraagd of ik tijd had om eens koffie te drinken. Hij had Lopen op vermogen gelezen en De Hardlooprevolutie en hij wilde sparren over vermogen, hartslag, schema’s en ademhaling. Dus we prikken een dag en hij komt langs op het clubhuis voor een bakkie koffie en een gesprek.

‘Je hebt een verleden als wielrenner, dus je hebt de schijn wel tegen,’ vult L. aan als hij mijn ‘verdachte’ doorkomst op de marathon te berde brengt.

Ik schiet in de lach en zeg dat de snelle tijden goed verklaarbaar zijn. L. zegt dat een periode van taperen de progressie niet verklaart en dat hij nieuwsgierig is hoe mijn tijden dan verklaarbaar zijn. Dat het schema van Klaas Boomsma goed werkt gelooft hij wel, maar er klopt iets niet.

Het is waar dat er op de dag van de marathon méér meespeelt dan het schema van Klaas en het voordeel van een startnummer op mijn buik

Op mijn telefoon open ik de calculator van Prorun.

Eerst kijk ik wat de verwachte tijd is voor een halve marathon op basis van mijn eindtijd van 2:33:36 op de marathon. Dat is 1:13:10, fors sneller dan mijn 1:15:03 bij de CPC.

Wat echter een groot verschil is tussen de CPC in september en Valencia in december is mijn gewicht. 59,2 kilo in september versus 57,0 kilo in december.

Hoeveel verschil maakt 2 kilo?

Ik vul het in, in de calculator en laat het zien aan L.

Hoe ben jij nog 2 kilo afgevallen in de laatste weken? Is L. nu nieuwsgierig geworden

Om nog anderhalve kilo extra kwijt te raken, volg ik een 5-daags programma van Ramon Siljade. In Amsterdam en omstreken is Ramon een bekende verschijning. Hij heeft zijn lange basketballijf jaren geleden omgetraind naar een triatlonlichaam en onder de vlag van Apollo begeleidt hij lopers, wielrenners en triatleten.

Hij heeft zich enorm verdiept in voeding en is een groot voorstander van Valter Longo, een Italiaans/Amerikaans celbioloog die veel onderzoek doet naar effecten van onder andere periodiek vasten en een dieet met weinig calorieën. Interessant voor mensen met overgewicht en voor mensen met een ziekte waar een hoge ontstekingsgraad een belangrijke rol speelt. Maar ook voor sporters, weet Ramon. Want minder gewicht en efficiëntere vetverbranding is goud waard.

Dus vulde Ramon het voedingsprogramma van Longo aan met supplementen, nuchter sporten en hij verving de ‘gewone gerechten’ voor biologische-dynamische gerechten: de 5 Day Fast.

Het idee is simpel: je eet 800 calorieën per dag en enkel gezonde groenten, fruit, noten en een soepje. Je lichaam reinigt, gaat over op vetverbranding én je verbrandt wat overtollig vet. Ik doe de 5 Day Fast van Ramon en ben aangenaam verrast door zijn aanpak. Op dag 1 krijg ik twee boodschappentassen vol met biologisch-dynamisch eten, ik krijg wortelen, spinazie, noten, uiensoep, tomatensoep, appels, peren en een ui mee. Op A4’tjes staan duidelijk de instructies wat ik op een dag moet eten. Naast gezond en weinig eten, geeft Ramon ook de tip om wél rustig hard te lopen. Zo activeer je de vetverbranding.

Na 5 dagen ben ik 2,6 kilo kwijt.

Als ik weer gewoon ga eten om de voorraden aan te vullen, komt er weer wat bij. Al met al ben ik wel 2 kilo kwijt.

Natuurlijk is zo’n strikt eetpatroon niet geschikt voor hardlopers die bekend zijn met een eetstoornis of voor lopers die geen kilootje vet over hebben, maar voor veel lopers is het (Valter Longo / Ramon Siljade / Periodiek Vasten) een mooie aanvulling in een traject richting een persoonlijk record.

Twee kilo scheelt wel een minuut of 7 op de marathon.

7 minuten!

Wil jij weten hoeveel sneller jij wordt als je wat gewicht verliest?

Vul hieronder je tijd en je gewicht in, en je weet meteen wat je tijden worden als je afvalt.

Heb jij ervaring met Valter Longo, periodiek vasten of een ander vastenprogramma? Laat weten hoe jij dat als loper ervaart.

kg

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 reacties

  • Arnold Schiphof

    Beste Koen,
    Wat ik mij na het lezen van dit artikel afvraag. Hoe staat dit voedingsprogramma in relatie tot koolhydraten stapelen in de laatste dagen voor een marathon? Uiteraard is het niet de bedoeling om met het stapelen van koolhydraten juist in gewicht zwaarder te worden. En is daarnaast dit 5 daags programma niet een te grote verandering in je normale voedingspatroon zo vlak voor een marathon?

  • Leo

    Er zitten wel grenzen aan. Zeker als ik in de zomer met mijn fiets en trailrun schoenen naar de franse alpen trek en door veel sporten onder de 73 kilo uitkom voelt het echt niet meer goed.

    Maar goed. Met 52 jaar en dit jaar nog een PR op de halve en bij de bruggenloop mag ik niet klagen.

  • Karin Verheijden

    Hoi Koen,
    Goed om erbij te vermelden dat als je geen kilo vet teveel hebt de calculator niet op gaat. Heb net de berekening gemaakt en zou toch een mooi pr opleveren maar vraag me af hoe ver je ‘mag’ gaan. Van 50 kg naar 49 kg levert ongeveer 4 minuten op qua tijd maar is 49 kg bij een lengte van 1.69 / 1.70 ook gezond? Aan de andere kant is 4 minuten op de marathon (van 3:17:29 naar 3:13:32) wel super aantrekkelijk en zou voor mij zonder een echt voedingsprogramma heel makkelijk te doen zijn. Gewoon wat minder snoepen namelijk. Ben benieuwd naar de reacties. En toevallig of niet mijn pr dit jaar behaald met een schema van Klaas. Dat dan weer wel. 😀

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Gezondheid