X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

10 doelen die meer voldoening geven dan 10 kilo afvallen

Door
Eleanor Crick
26 november 2018 00:00
10 doelen die meer voldoening geven dan 10 kilo afvallen
10 doelen die meer voldoening geven
Door hard te lopen kun je afvallen, maar het is lastiger om het hardlopen vol te houden als je het alleen daarvoor doet. In het begin vliegen de kilo’s eraf, maar na verloop van tijd blijf je stagneren en verlies je de motivatie.

Het punt is dat alleen hardlopen om gewicht te verliezen uiteindelijk kan lijden tot een frustrerende ervaring, waardoor je geen plezier meer uit het hardlopen haalt en het uiteindelijk opgeeft. Natuurlijk is het geen schande om hardlopen als hulpmiddel te gebruiken om een gezond gewicht te bereiken of te handhaven, maar er zijn zoveel meer doelen die je door hardlopen op lange termijn meer tevredenheid en echt geluk kan brengen. Hier zijn 10 doelen die meer voldoening geven dan afvallen:

Hardlopen voor kracht

In plaats van het lopen om af te vallen, probeer je focus te verschuiven naar het veranderen van je lichaam in een ander, meer positieve manier. Hardlopen kun je lichaam op een manier vormen die geen andere sport kan (vraag het een beginnende loper, die zul je je vertellen dat ze spieren ontdekte die ze nooit wisten dat ze die hadden). Kracht kun je opbouwen door middel van sprint en heuveltrainingen. En uiteindelijk zul je ongelofelijk trots zijn wat je lichaam allemaal kan doen.

Hardlopen voor je droom doel

De meeste lopers hebben een geheim doel waarvan ze ooit hopen om die te realiseren. Misschien is het lopen van de Boston Marathon, een 50 kilometer evenement, alle grote marathons lopen of misschien zelfs deelnemen aan een triatlon. Grote doelen zoals deze lijken misschien ver weg, waardoor je ze makkelijk opzijzet en concentreert op die lokale 10 kilometer evenement. Maar vertel je droom aan anderen en maak een plan hoe je dit kunt bereiken. Het geeft je nieuwe motivatie om te trainen en passie aan het loopgevoel. En als je uiteindelijk je droom haalt, zijn die paar extra kilo al lang verdwenen.

Non-stop kunnen lopen

Als je voor het eerst begint met lopen, loop en wandel je stukjes terwijl je je uithoudingsvermogen opbouwt. Een doel zoals een afstand van 5 kilometer lopen zonder daarbij te stoppen kan zo belangrijk zijn voor beginners. Het helpt om je over die moeilijke eerste periode te komen en het hardlopen vol te houden. Elke loper weet nog goed hoe ze begonnen. Het is een hardloopdoel die je nooit zal vergeten.

Hardlopen als ontspanning

Soms ben je zo bezig om een bepaalde snelheid of afstand te halen dat je het hardlopen ziet als iets wat moet. Leren om eens per week gewoon te lopen en niet na te denken over hoe ver of hoe snel je gaat kan een geweldige manier zijn om je hoofd echt leeg te maken en te genieten van het lopen zelf.

Hardlopen voor een goed doel

Als het niet lukt om voor jezelf te lopen, kan het lopen voor een goed doel ook veel voldoening geven. Niet alleen zul je je profiteren van de fysieke voordelen van je training, maar help je ook een doel waar je om geeft. Hoe mooi is dat?

Een PR halen

Het doel om je persoonlijke record te breken is een fantastische manier om gemotiveerd te blijven tijdens de training. Nog belangrijker, het zal een mentaal spelletje zijn. Wat soms het moeilijkste deel van het lopen kan zijn. Maar als je een PR haalt, zul je je daarna dagenlang in een Runners High zitten. Geloof me.

Regelmatig hardlopen

In onze drukke leven, kan het moeilijk zijn om regelmatig te lopen. Soms loop je vier of vijf keer per week, soms heb je een hele week geen tijd gehad om te trainen. Probeer vaste dagen in te plannen wanneer je gaat trainen of daag jezelf uit dat je deze maand een bepaald aantal kilometers moet lopen. Wat je ook kiest, zal het experiment waarschijnlijk routine worden waardoor het lopen een vast onderdeel van je leven wordt.

Hardlopen om te inspireren

Zodra mensen weten dat je een loper bent, gaan niet-lopers je voor tips vragen of tegen je opkijken omdat je een bepaalde afstand kan lopen. Terwijl je zeker wat trainingsadvies kan geven, kan samen trainen met een beginnende loper ook heel veel opleveren. Het is leuk om terug naar de basis te gaan en te reflecteren over hoever je bent gekomen. Daarnaast is het geweldig om je passie te kunnen delen en anderen te ‘infecteren’ met het hardloopvirus.

Hardlopen met een maatje

Zelfs als je liever alleen loopt, is het de moeite waard om af en toe met iemand samen te lopen. Niet alleen kan het een aangename afwisseling zijn om met iemand te praten, maar kun je van elkaar leren. Bijvoorbeeld een nieuwe route, tips als het komt op hardloopkleding of gewoon een goed gesprek tijdens het lopen.

Een hardloopwedstrijd lopen

Het lijkt vanzelfsprekend, maar of het nu je eerste of je vijftigste is, door een hardloopwedstrijd in je agenda te hebben staan blijf je lopen. Niets houd je zo gemotiveerd. Daarnaast is het gevoel als je bij de finish bent ook gewoon onbeschrijfelijk.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Ton van Erp
    Kan iemand de vele taalfouten uit dit artikel halen ? Zit hier geen redacteur achter die het ingezonden stuk corrigeert ?
    Reactie geplaatst op 28/11/18 om 08:45 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

11
december