4 cijfers die belangrijker zijn dan jouw gewicht

Door
Eleanor Crick
17 februari 2019 00:00
4 cijfers die belangrijker zijn dan jouw gewicht
Veel mensen beginnen met hardlopen in de hoop dat ze wat kilo’s kwijtraken, maar we willen ook gewoon gezonder worden, onszelf uitdagen of even ons hoofd leegmaken. En terwijl deze redenen ons helpen, kijken we ook constant naar bepaalde cijfers.  Of het nu gaat om een nieuwe pr, een sneller tempo of je doel gewicht behalen, het is makkelijk om je door deze cijfers te laten beïnvloeden. Maar als je merkr dat je constant op je horloge kijkt en alleen maar bezig bent met de resultaten analyseren (of nog erger jezelf verwijdt omdat je nog niet op je doelgewicht zit) dan is het tijd om even goed te evalueren wat echt belangrijk is.

We hebben een aantal andere voorbeelden van cijfers die belangrijker zijn dan jouw gewicht. 

Het aantal dagen dat je per week hardloopt

In ons drukke leven kan het lastig zijn om regelmatig te blijven hardlopen. Dus je mag best trots zijn op jezelf dat je je trainingen in jou al drukke schema kan proppen. Hetzelfde geldt voor het aantal wedstrijden waar je aan mee hebt gedaan. Het vereist enorm veel inzet om voor een bepaald doel te trainen. Hoeveel moeite jij stopt in de kilometers die je maakt is toch een stuk belangrijker dan hoe snel je die kilometers loopt! 

Het aantal gezonde keuzes die je hebt gemaakt

Het maakt niet uit hoe toegewijd je bent om een gezonde levensstijl te handhaven, iedereen komt zo nu en dan in de verleiding. Een keer pizza bestellen en Netflix kijken is echt niet erg. Je bent een mens. Elke keer dat je een gezonde beslissing maakt, word je een betere loper en dat verdient erkenning. Dat is namelijk honderd keer moeilijker dan toe geven aan die verleidingen. Het nummer op de weegschaal doet er niet toe, maar het aantal keren dat je goed voor je lichaam zorgt wel. 

Hoe vaak je je PR verbetert

Of je al honderd wedstrijden hebt gelopen en een hoop PR’s hebt of nooit een wedstrijd hebt gelopen, maar je tempo wel vooruit is gegaan, zijn deze kleine overwinningen waar het om draait. Het kost je bloed, zweet en tranen en daar mag je jezelf wel een schouderklopje voor geven. Daarnaast zal er altijd iemand sneller zijn dan jij, maar hardlopen draait om je eigen grenzen verleggen. Dus elke keer als jij een goede tijd loopt, mag je trots zijn op jezelf!

Het aantal keren dat je uitkijkt om te gaan lopen

Boven alles is het belangrijkste dat je geniet. Dat je zin hebt om te gaan lopen. We hebben allemaal weleens ons dag niet of we zien dat het weer niet meer zit. Het belangrijkste is dat je geniet van het lopen en dat er een glimlach op je gezicht verschijnt als je je hardloopschoenen kan aantrekken. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Ton
    Natuurlijk kan iemand taalfouten/typefouten maken als hij/zij iets schrijft. Maar wordt zo'n artikel dan altijd klakkeloos geplaatst of is er nog een redactie die zich over de inhoud buigt ?
    Reactie geplaatst op 21/02/19 om 00:10 uur
  • Jos
    Ook sommige mannen storen zich aan taalfouten! Als je niet tegen de kritiek kunt, ga dan hardlopen. Laat het lezen en kritiek geven op kritiek dan maar achterwege! @paul (of Paul?): de essentie van een artikel kan wel eens niet landen als de betekenis van het geschrevene niet duidelijk is.
    Reactie geplaatst op 20/02/19 om 20:32 uur
  • paul markus
    Taalfouten? Boeiend! Niets van aantrekken: het gaat om de essentie van het artikel. Laat je niet ontmoedigen door dit gezever! Ik ken mensen die geen fouten maken: die werken niet en die schrijven niet ;-)
    Reactie geplaatst op 20/02/19 om 20:08 uur
  • Rob
    sijn ooc altijt "dames" die fallen ofer taal vouten?
    Reactie geplaatst op 20/02/19 om 19:42 uur
  • Rietje
    Ach Hilde, idd jammer van de taalfouten, maar het gaat volgens mij om de essentie. Dus leuk artikel en ik hoop dat jullie nog lang doorgaan met de artikelen lees ze met veel plezier. Dank
    Reactie geplaatst op 20/02/19 om 13:46 uur
  • Tim
    Leuk artikel, precies de reden waarom ik hardloop en ervan geniet. Vandaar ook steeds meer de overstap naar trail running. Genieten en bewegen niet zozeer snelheid en tijd.
    Reactie geplaatst op 20/02/19 om 12:48 uur
  • Guido de Wit
    Erik jij snapt het helemaal.
    Reactie geplaatst op 20/02/19 om 11:35 uur
  • Erik Leushuis
    Beste mensen , Het gaat hier om het artikel ! waar maken jullie je druk om ??? Ga lekker hardlopen ! dat helpt ! En bedankt voor het artikel Eleanor. ga zo door !
    Reactie geplaatst op 20/02/19 om 11:27 uur
  • Eefje
    Eens met Hilde. Niet alleen tikfouten. Ook de schrijfwijze van de werkwoorden is bij lange na niet correct. Jammer.
    Reactie geplaatst op 20/02/19 om 11:17 uur
  • Hilde
    Beste ProRun, Het lukt jullie echt niet hè, een artikel schrijven zonder tik-en taalfouten. Schamen jullie je daar eigenlijk niet over ? Zo onprofessioneel ! Acht taalfouten in 1 artikel. De juf zou in de agenda noteren : dit kan beter ! En vermits dit zoveel van mijn aandacht opeist : waar ging het artikel weer over ? Veel beterschap gewenst !
    Reactie geplaatst op 17/02/19 om 18:49 uur
  • Marc Vanhoovels
    Goed artikel, maar corrigeer aub die taalfout. Het moet verwijt zijn en niet verwijdt.
    Reactie geplaatst op 06/02/18 om 11:33 uur
  • Ray
    Ik hoopte eigenlijk dat Dhr. Keizer dit artikel zou hebben geschreven. Ik zou graag meer weten over hoe je spiermassa , botmassa , vetmassa en "total body water" zich kan verhouden tot elkaar. Ik weeg 73 kg , waarvan 24kg spier , 14kg vet , 7kg bot en 28 kilo overige structuren/organen. Total Body Water zegt mij nog niks .......
    Reactie geplaatst op 05/02/18 om 18:09 uur

Loopkalender

16
juli