Power2Run, een hardloopvermogensmeter voor Apple watch

Door
Hans van Dijk & Ron van Megen
29 juni 2019
Power2Run, een hardloopvermogensmeter voor Apple watch
We hebben al eens eerder verslag gedaan van onze testen met de Power2Run app voor Apple Watch 3 en 4 en iPhone 6 en nieuwer. Sindsdien houden de mensen van het in San Francisco gevestigde Inspyridon Technologies LLC ons goed op de hoogte van de updates van deze app. Onze conclusie in 2018 was dat de Power2Run app heel geschikt is om voor een klein bedrag kennis te maken met Hardlopen met Power! De zwakke schakel is dat Power2Run afhankelijk is van wat de GPS (voor afstand) en barometer (voor hoogteverschillen) van de Apple producten meet. De Apple watch 4 bleek nauwkeuriger – en daardoor beter geschikt voor het gebruik als hardloopvermogensmeter - dan de gebruikte iPhone X.

Wat is nieuw?
We probeerden de Power2Run Beta version: 6.4 build: 6. Nieuw is dat de resultaten van je hardlooprondje of wedstrijd rechtstreeks naar Strava en TrainingPeaks gestuurd kunnen worden. 
Een andere feature is dat je voor je eigen Running Economy (RE) uit drie waarden kunt kiezen. Default staat de RE op 205 ml O2/kg/km. Je kunt ook kiezen voor 200 of 210 ml O2/kg/km.
Ze geven begrijpelijkerwijs wel de tip dit alleen aan te passen als je je RE weet, bijvoorbeeld van een sportmedische test. Helaas geven ook deze tests nogal eens wisselende uitslagen. Het blijkt geen exacte wetenschap. Het gemiddelde van de RE’s van Ron is 207 ml O2/kg/km.
Een RE van 207 komt overeen met een ECOR (specifiek energieverbruik) van 1,01 kJ/kg/km. Voor Ron is dit een herkenbare waarde voor hogere tempo’s op het vlakke volgens Stryd. Bij een heuvelachtig parcours en lagere tempo’s is de ECOR iets hoger en daarmee ook de Running Economy. De loopstijl wordt minder efficiënt én je hebt energie nodig om hoogteverschillen te overbruggen.
Het verband tussen de RE en ECOR kun je uitrekenen met de eenvoudige formule:

ECOR = 0,004875*RE

Als je hier geïnteresseerd in bent, kun je in dit artikel op ProRun  meer lezen, of vanzelfsprekend in ons boek Hardlopen met Power!.

 

De praktijktest
Ron heeft deze nieuwste beta versie van Power2Run eens uitgeprobeerd op een vlak trainingsrondje in een rustig tempo. Volgens zijn Garmin kent het rondje 10 meter stijging en hoogteverlies. De Apple watch houdt het op 2 meter. De totale afstand is volgens Garmin 9,64 km, volgens de Apple watch is het 9,7 km. In de grafiek staan de waarden van de Power2Run app per km-split. We hebben de waarden ook zelf even uitgerekend met de door Power2Run gehanteerde RE van 205 ml O2/kg/km door een bijbehorende ECOR van 1,00 kJ/kg/km aan te houden. 
In de grafiek is te zien dat er een verschil is tussen de berekende waarde  en de door Power2Run bepaalde waarde. Het verschil blijkt min of meer constant. Per km-split varieerden de tempo’s een beetje. De Power2Run app is kennelijk nauwkeurig genoeg om dit te volgen.
We vinden het wel merkwaardig dat niet gewoon voldaan wordt aan het eenvoudige sommetje:

Vermogen P (watts) = ECOR (1,0)*gewicht van Ron (80 kg)*snelheid (in m/s)

We hebben bij Inspyridon nagevraagd wat de reden van het verschil in de grafiek is. De belangrijkste reden blijkt dat ze van de RE een vaste waarde voor de zuurstofbehoefte in rust aftrekken alvorens het hardloopvermogen wordt berekend. Wij vinden het beter om dit niet te doen omdat die rustzuurstofbehoefte bij elke snelheid aanwezig is en deel uitmaakt van de gemeten RE en uiteraard in z’n geheel nodig is in de fysische en fysiologische modelberekeningen die universeel voor de duursporten hardlopen, wielrennen en schaatsen opgaat. De RE wordt op een loopband bepaald.
Inspyridon corrigeert daarom bovendien iets voor het verschil in ondergrond (loopband en weg) en luchtweerstand (nul op de loopband, en op de weg heb je eigen wind gelijk aan de loopsnelheid).

Onze conclusie blijft overeind dat het voor de paar euro’s die de app kost het een heel laagdrempelige mogelijkheid biedt om kennis te maken met een hardloopvermogensmeter.


 


Je kunt het effect van alle factoren op je prestaties nalezen in ons boek 
Hardlopen met Power!

Het boek luidt een revolutie in op hardloopgebied. Het boek legt de achtergronden en voordelen uit van hardloopvermogensmeters, die momenteel op de markt verschijnen. Net als wielrenners, kunnen hardlopers nu ook hun prestaties in de training en in de wedstrijd optimaliseren met de extra informatie van hun wattage!

Van de schrijvers van Het Geheim van Hardlopen en Het Geheim van Wielrennen.
(deze boeken zijn in het Nederlands als ebook beschikbaar.
In het Engels, Duits, Spaans en Italiaans ook als print)

De ISBN nummers van Hardlopen met Power! zijn:
paperback 978-90-821069-7-8
e-book (ePub3) 978-90-821069-8-5
e-book (Adobe DRM pdf) 978-90-821069-9-2
Hans van Dijk en Ron van Megen

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Hans van Dijk & Ron van Megen

Hans van Dijk & Ron van Megen

redactie

Zijn levenslange hardlopers en Delfts ingenieur. Hun passie is om te ontcijferen welke factoren je sportprestaties bepalen en hoe je zo snel mogelijk kunt worden. Zij zijn de auteurs van Het Geheim van Hardlopen, Het Geheim van Wielrennen en Hardlopen met POWER. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

21
september