‘Ultralopen is een strijd met jezelf hoever je kunt gaan”

‘Ultralopen is een strijd met jezelf hoever je kunt gaan”

Ultralopen is een beleving, een aparte manier van hardlopen. Het is een strijd met jezelf.

Hardlopen is veel meer dan een sport. Hardlopen is een middel om nieuwe dingen te ervaren en nieuwe dingen te ontdekken. 

Niet iedereen kan het zich voorstellen, maar hardloper Hennie van Velzen wel: 24 uur lang hardlopen. “Het is een strijd met jezelf, want je gaat echt drie of vier keer dood onderweg. Je moet jezelf er echt uit trekken en dat fascineert mij wel.” 

ProRun sprak de 49-jarige hardloper over zijn motivatie voor hardlopen en wat hij heeft geleerd door deze sport.

“Sporten zit in mijn bloed. Toen ik begon met hardlopen was ik vaak geblesseerd, maar op een gegeven moment heb ik het een beetje kunnen uitvogelen. Nu doe ik ook veel aan krachttraining. Dat heeft enorm geholpen.” Het lopen ging ‘ultrahennie’ makkelijker af en zijn tijden werden steeds sneller. 

Naar zijn werk loopt Hennie ook 15 km heen en 15 km terug drie dagen in de week. “Als ik op mijn werk aankom neem ik een douche en als ik vrij ben, ga ik drie of vier uur lopen. Lekker door de natuur heen. Ik denk dat ik elke week ongeveer 140 km loop.” Het hardlopen geeft Hennie een bepaalde rust. “Je kan je hoofd leegmaken”, aldus de ultraloper. 

Jaren geleden liep Hennie ook marathons op snelheid, maar op een gegeven moment wilde hij een nieuwe uitdaging. “Met de snelle afstandslopen was ik een beetje klaar mee en ik wilde een nieuwe uitdaging. Het fascineert me om te zien hoever mijn geest kan gaan. Hoever lukt het mij om te lopen? Ik ben nou mentaal aan toe om nog verder te gaan om 160 km te lopen. Ik ga er vanuit dat ik het loop in 24 tot 30 uur.” Daarnaast vindt de hardloper veel fijner, omdat het rustiger is dan een snelle marathon. “Bij zo’n drankpost staan lopers zo’n 10 minuten rustig te eten, te drinken en te kletsen voordat ze weer verder gaan. Bij een marathon zie je dat ze snel een bekertje pakken en zo snel mogelijk weer verder gaan. 

Hennie omschrijft ultralopen meer als een beleving. “Het is een hele aparte manier van hardlopen. Het is ook een strijd met jezelf. Niet meer een strijd tegen de klok. Mijn tijd kan mij een worst wezen. Of je 8 uur of 8 en half uur loopt.”

Daarnaast merkte Hennie dat zijn lichaam niet goed tegen explosieve tempo’s kon. “Ik ben wel ervaren qua blessure leed, maar als je last krijgt van je achillespees of je kuiten dan moet je niet door blijven rammen. Dan gaat het natuurlijk kapot. Ik ken mijn lichaam nu ook goed en weet dat ik geen explosieve tempo’s moet gaan lopen. Ik weet gewoon dat ik dan geblesseerd raak. Je moet denken aan je lichaam en weten wanneer het niet meer gaat en op tijd rust nemen.” 

Naast het ultralopen is Hennie ook fan van lopen in extreme hitte. “Ik ben nu aan het trainen om voor een ultraloop in Spanje. Dat fascineert mij. Hoe moet ik dat aanpakken. Hoe zit het met vocht innemen of mijn zoutgehalte. Wat moet ik eten  en hoe pak ik dat aan? Wat voor kleding moet ik aan?” Om goed voor te bereiden op zo’n wedstrijd probeert Hennie in de zomer op de heetste tijden te trainen, zodat hij gewend raakt aan de warme temperaturen. 

Naast de extreme hitte besloot Hennie ook dit jaar mee te doen aan een speciale run: de Al Andalus Ultimate Trail in Spanje. “Mijn vrouw wilde voor mijn 50ste verjaardag een mooie hardloopwedstrijd geven. Ik ben namelijk niet zo’n feestbeest, dus besloten we het op deze manier te vieren. De run begint 11 juli en duurt 5 dagen en heeft een afstand van 230 km. 

Als voorbereiding voor deze special evenement loopt Hennie zoveel mogelijk lange afstanden. “Ik ben nou bezig om zoveel mogelijke lange afstanden te lopen achter elkaar zodat mijn lichaam er gewend aan raakt. Dat houdt in dat ik zoveel mogelijk kilometers probeer te lopen in vijf dagen tijd.” 

Om deze lange afstanden te lopen houdt Hennie het vol door een spelletje met zijn geest te spelen. ‘Je moet de afstanden in blokjes breken, door bijvoorbeeld op te delen in de drie drankposten of vier keer zes uur. Je maakt het kleiner voor jezelf. Je maakt er blokjes van. Op een gegeven moment als je een wedstrijd loopt en het gaat niet dan ga je kijken hoeveel kilometer je nog moet lopen of hoeveel uur je nog moet lopen. Hoeveel kilometer is het nog. Je gaat het kleiner maken voor jezelf. Als je het kleiner maakt, is het makkelijker te behappen. 

Na dit evenement heeft Hennie al een volgend doel op het oog. “Mijn volgende doel is om in 2018 in de Ardenne de 260 km ultraloop te doen. Het is een wedstrijd die je zelf moet navigeren. Je moet een navigatiesysteem hebben en daar mee kunnen trainen. Dat is mijn volgende doel.”

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer