X
COROS PaceWINACTIE
De COROS Pace
Lees op onze RUNTECH pagina wat dit horloge je allemaal te bieden heef. t 

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Videovlog van Gert Jan Wassink: Sneller lopen dankze je duurtrainingen

Door
Gert Jan Wassink
10 januari 2018 14:31
Videovlog van Gert Jan Wassink: Sneller lopen dankze je duurtrainingen
Gert Jan vertelt je wat je moet doen om  je duurvermogen te verbeteren en zo ook je snelheid kunt verhogen. Een aanrader voor lopers die vaak in het zelfde tempo lopen...
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Gert Jan Wassink

Gert Jan Wassink



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Gert-Jan
    Hoi Thea, heel veel lopers gebruiken de term DL1. Ik praat liever over zone 1 t/m 5 omdat je dan net wat gerichter en nauwkeuriger kan trainen. De DL zones zijn vaak erg breed waardoor soms een duurloop al een tempotraining wordt wanneer men op hogere hartslag traint, dus dit even terzijde. Uiteraard moet je altijd je zone indeling vertalen naar je eigen trainingssituatie. Dat betekent dat je, wanneer je 8.5kmpu in duurlopen loopt je zone 3 tempo op bijvoorbeeld 10-11kmpu ligt. En je zone 4 bijvoorbeeld van 11-12kmpu. Je kan dan bijvoorbeeld de volgende zone indeling hanteren op basis van 1kmpu, dit kan echter ook 0.5kmpu zijn! Dit ligt heel erg aan iemands niveau. Bij mijn trainingsgroep heeft iedereen zijn eigen trainingspyramide met hartslagen en snelheden. zone 1 - 8-9kmpu zone 2 - 9-10kmpu zone 3 - 10-11kmpu zone 4 - 11-12kmpu zone 5 - 12-13kmpu Het gaat erom dat je veel varieert en niet elke training een wedstrijd wordt. Kom je hoger in de pyramide z3-4 dan moet de interval tijd dat je in die zone loopt ook korter worden zo maximaal 10 min (z3 tot maximaal 5 min zone 4 hoog). Mooie training voor halve en marathon lopers zijn bijvoorbeeld 5x6 min van zone 2 naar zone 3 of 3x10min van zone 2 naar zone 3 p2min tussendoor en minimaal 15min zone 1 in en uit lopen. ps: vindt je het leuk dat ik een keer hierover vertel dan kan dat, je kan mij benaderen via de prorun site! Ik kom graag langs voor een workshop/presentatie over hartslag training. Praktisch en informatief!
    Reactie geplaatst op 12/01/18 om 12:09 uur
  • Thea
    Gert Jan, Welke tempo's zou je hanteren voor recreantenlopers die in hun DL1 ongeveer 8,5km/ uur lopen? Voor de meeste is een tempo van 14km/uur niet haalbaar voor de intervaltrainingen.
    Reactie geplaatst op 10/01/18 om 19:50 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
oktober