Als je dit leest, wil jij ook een Stryd

We kennen allemaal wel iemand die bij de marathon in Rotterdam stuk ging vanwege de warmte. Dat blijkt niet nodig.

Als je dit leest, wil jij ook een Stryd

Ken jij iemand die door hoge temperaturen tijdens de marathon helemaal stuk is gegaan? Dan is lopen op vermogen interessant.

Samen met Hans van Dijk en Ron van Megen ben ik een boek aan het schrijven. Over hardlopen op vermogen.

In het begin was ik wat huiverig. Ten eerste vanwege het onderwerp: is lopen op vermogen wel zo interessant? En ik was ook huiverig om het boek samen met Ron en Hans te schrijven. Want ja, ik weet helemaal niets van natuurkunde en als ik een ingewikkelde formule zie, ga ik koffie zetten. En Ron en Hans weten álles van lopen op vermogen en gaan glunderen als ze praten over ingewikkelde formules om uit te rekenen hoe snel persoon X een marathon kan lopen. Dus ik vreesde dat als ik teksten aanleverde, dat Hans en Ron het dan niet eens zouden zijn met mijn toon en inhoud. En dat we op die manier vijf jaar met het boek bezig zijn.

Mijn twijfel bleek ongegrond: lopen op vermogen ís kneiterinteressant en een boek schrijven met Hans en Ron is een feestje

Als ik op zondagavond 20:15 een mailtje stuur naar Hans en Ron, krijg ik van Hans om 20:22 al de eerste reactie.

‘Ziet er op het eerste oog goed uit. Ik ga het nu aandachtig lezen en zet er aantekeningen bij. Dan stuur ik het manuscript door naar Ron en zie je onze reactie tegemoet.’

Een dag later krijg ik al een uitgebreide reactie. Eerst wat aardige woorden en daarna heel duidelijk de opmerkingen en aanmerkingen in de tekst, die ik eenvoudig kan aanpassen.

De heren weten ongelooflijk veel, maar stellen zich dienend op naar de lezers die niet zoveel hebben met ingewikkelde teksten en formules, maar die wel graag een  PR willen lopen.

Dan het lopen op vermogen zelf. Stryd is voor lopers die in 2021 een PR willen lopen een zegen.

In het boek komen verschillende slimmigheden van Stryd aan bod. Eind maart komt het boek als gratis download beschikbaar voor geïnteresseerde lopers.

Eén van de slimmigheden wil ik alvast delen. Met deze kennis kun je een halve of hele marathon vlak en goed lopen, ook als het ineens 10 graden warmer is dan tijdens je trainingen.

We kennen allemaal iemand die een keer trainde voor de marathon van Rotterdam en topfit aan de start stond. Goede voorbereiding gehad, gelletjes getest en vol vertrouwen om een PR te lopen. Alleen bleek het tijdens de marathon ineens warm te worden. Na een voorbereiding in 10 graden Celsius is het op de dag van de marathon 20 graden Celsius. Op welke hartslag en op welk tempo moet je dan starten?

Veel lopers komen zichzelf dan tegen en gaan de laatste 7 kilometer helemaal stuk. De hitte gooit roet in het eten en naar een PR kan je fluiten.

Stryd heeft hier een oplossing voor

Door met een Stryd te trainen en te lopen, weet je onder alle omstandigheden hoe hard je moet starten.

Hoe werkt dat?

Ik neem een voorbeeld van een halve marathon.

Op basis van mijn trainingen, mijn Critical Power* (het omslagpunt van vermogen) en mijn herstel, geeft Stryd aan dat ik een halve marathon kan lopen op 265 Watt.

Verwachte eindtijd: 1:22’23”

Maar dat is op basis van een vlak parcours, 8 graden Celsius en weinig wind.

Vul ik in dat het tijdens mijn halve marathon geen 8 graden Celsius is, maar bijvoorbeeld 21 graden Celsius, dan geeft mijn Stryd op dat ik niet op 265 Watt moet lopen, maar op 259 Watt. De verwachte eindtijd wordt dan ruim twee minuten langzamer: 1:24:32″. Spijtig natuurlijk als mijn PR op 1 uur 23 staat, maar wel handig om te weten.

Niet alleen temperatuur maar ook hoogte heeft natuurlijk invloed op de eindtijd bij een evenement. Als ik bijvoorbeeld invoer dat er 230 meter hoogteverschil is door wat grote bruggen, is mijn wedstrijdvermogen weer wat lager: 257 Watt. En dan doe ik er een klein minuutje langer over.

Veel van mijn loopvrienden die ik dit laat zien in de app van Stryd, raken enthousiast van de mogelijkheden. En dit is maar één van de slimmigheidjes.

Het grote voordeel van het apparaatje is dat het je als loper erg gemakkelijk wordt gemaakt. Je krijgt gewoon 1 getal op waar je op kunt letten. Je hoeft zelf geen ingewikkelde berekeningen te maken met je Critical Power*, je zones, de temperatuur, je looptechniek, het hoogteverschil, de luchtvochtigheid, de afstand en je getraindheid. Stryd heeft tig sensors en meet je snelheid, de temperatuur, je pasfrequentie, het hoogteverschil etc. etc. Op basis van alle data geeft het apparaat aan op welke vermogen jij het slimst kunt trainen om beter te worden. En het apparaat geeft aan op welk vermogen jij een wedstrijd kunt lopen en of dat een PR op gaat leveren.

Wil je meer weten over deze slimme vermogensmeter? Nog even geduld: in maart verschijnt het (gratis) e book over lopen op vermogen.

Wil jij deze week beginnen met lopen op vermogen? Klik hier.

Loop jij al op vermogen? Dan ben ik benieuwd naar jouw ervaring ermee.

*Critical Power is een andere slimmigheid van Stryd. Daarover later meer. Maar ook het bepalen van je Critical Power, word je door Stryd erg makkelijk gemaakt.

22 reacties

  • Niels Veldman

    Ik loop nu ruim een jaar met de Stryd. Daarvoor liep ik op hartslag welke vooral met races erg onbetrouwbaar is (wedstrijdspanning!?).
    I.v.m corona nauwelijks getest tijdens wedstrijden, maar wel bij diverse virtuele runs van 5 en 10K met behulp van de Stryd race predictor. Natuurlijk is de output van de data afhankelijk van wat je erin stopt, maar ik vond de predictor zeer accuraat (verschillen binnen de 10s op de 5K ). Belangrijk zijn de maximale inspanningen bij verschillende tijdsduren als onderbouwing van het datamodel (vermogens duurcurve). Het mooie is dat de diverse races ook goede input geven voor het model (dus de voorspeller wordt steeds beter).
    Los van de races zorgen de afgeleide vermogenzones ervoor dat je trainingen altijd op de meest optimale manier kan doen. Het grote pluspunt is dat de vermogenswaarden directe output zijn en daardoor ook bruikbaar voor interval- en heuveltrainingen (hartslag ijlt na) alsook een constante belasting bij (lange) duurlopen (hartslag loopt altijd iets omhoog bij vermoeidheid).
    Het zelfs mogelijk om slim te pacen in een groep tijdens wedstrijden omdat de Stryd ook de invloed van de wind meeneemt in het gerapporteerde vermogen.
    Hartslag gebruik ik niet meer en ik ervaar de Stryd als het ei van Columbus.

    • Koen de Jong

      Dag Niels,

      Mooi om te lezen dat jij ook goede ervaringen hebt met Stryd. Ik ben erg benieuwd wat er allemaal nog te ontdekken is met lopen op vermogen. Voorlopig ben ik ook erg blij met het apparaat (en mijn nieuwe PR op de 10).

  • Jasper

    Hoi Koen, net als jij ben ik blij met m’n Stryd. Helaas slaat “elevation” die je noemt niet op hoogtemeters, maar geeft het de gemiddelde hoogte tijdens de loop aan. Ook van belang natuurlijk, maar helaas komt er dan een onzinnig vermogen uit als je daar 1000 meter invult omdat je in de heuvels van Limburg een leuk rondje met wat hoogtemeters wil gaan lopen.

    De simpele truuk die ik nu bedacht heb is om per 100 hoogtemeters 1 km extra afstand toe te voegen. Weet alleen niet of ik dan op een beetje redelijk loopvermogen uitkom – en bij gebrek aan lokale heuvels heb ik ook nog niets getest. Als jij (of Hans of Ron) goede ideeën hebt over hoe je beter rekening kan houden met hoogtemeters dan hou ik me aanbevolen!

    • Koen de Jong

      Ha Jasper,

      Omdat ik in Amsterdam woon, heb ik met hoogtemeters nog weinig getest. We vragen het na bij Ron en Hans, wordt vervolgd.

      Groet,

      Koen

  • Martijn

    Hoi Koen,

    Sinds eind december train ik met een Stryd. Wat ik tot nu toe merk dat mijn trainingen interessanter worden. Mijn trainer laat me nu nog vooral testjes doen om mijn ideale vermogen te bepalen. Ondertussen is mijn VO2max wel gestegen naar 48. Heb twee marathons gelopen waarvan ik een compleet kapot ben gegaan oktober 2019.. nog wel in mijn eigen stad de lichtstad! Als ik de tijden zie die ik nu zou lopen dan wordt ik daar enorm blij van. Ofwel ik kijk erg uit naar het boek om te kijken wat ik nog meer kan leren.

    • Koen de Jong

      Mooi om te lezen Sander. Dat je trainingen interessanter worden door met Stryd te lopen. Het boek verschijnt vermoedelijk half maart. Wordt v ervolgd!

  • Hans Kok

    Tijdens de expo van de Amsterdam Marathon kwam ik aanraking met Stryd en werd wel enthousiast door hun verhaal. Sinds oktober 2019 gebruik ik dan ook de Stryd en heb via hen een marathonschema laten berekenen. Na 2 tot 3 weken wat runs te hebben gedaan, is er data om het schema te berekenen. Aan de hand hiervan ben ik de training begonnen voor mijn eerste Marathon in maart 2020.
    Het lopen in de opgegeven zones is even wennen, maar werkte voor mij perfect. Het trainen in zone 1 vond ik soms sloom, maar de afstand ging hierdoor wel gemakkelijk. 4 trainingen per week en de langste afstand was 30 km. Ruim 4 maanden was het schema, maar heel goed vol te houden. De marathon uiteindelijk door Corona in mijn eigen buurt gelopen, maar ging prima in 4:09. Had geen streeftijd, maar wilde vooral lekker lopen en uitlopen.
    Ik heb nooit op hartslag gelopen of iets in die richting. Verder geen lid van een club of gebruik gemaakt van een trainer. Ben nu puur op de Stryd afgegaan.
    Voor mij hielp het en ben ook super enthousiast over de Stryd en kan het zeker aanraden! Het is niet de goedkoopste, maar naar mijn mening wel betrouwbaar. Bij vragen kun je de Stryd customer services benaderen en geven vrij snel een antwoord.

    • Koen de Jong

      Dag Hans, gefeliciteerd met je knappe prestatie. Een marathon in 4:09, gewoon in je eigen buurt is mooi. Jij gebruikt Stryd dus vooral als trainer, begrijp ik dat goed? En je laat je leiden door de schema’s van Stryd?

      • Hans Kok

        Hallo Koen, ik gebruik het inderdaad als trainer. Ik heb in het vorige schema geen training overgeslagen. Bij een paar trainingen was het wel moeilijk om het tempo te behouden, maar probeerde ik het lang mogelijk te benaderen. Voor de marathon heb ik me helemaal laten leiden door Stryd. Ik had wel schema’s bekeken uit boeken en online, maar de trainingen via het Power Center zijn makkelijk te begrijpen en nu zelfs op je Garmin te downloaden. Voor mijn volgende marathon zal ik ook weer het schema van Stryd gebruiken.

        • Koen de Jong

          Dank voor je uitleg Hans, ik ben nu ook aan het trainen met de schema’s van Stryd, maar nog niet heel precies. De koppeling met Garmin is wel erg handig, lijkt me.

  • Paul Kemper

    Nou word ik wel erg nieuwsgierig! 😀 Zelf ben ik geen super fanatieke hardloper, maar ik train wél voor mijn eerste marathon: de Marathon van Amsterdam! ❤ Al een tijdje ben ik mij aan het oriënteren op de Stryd om op vermogen te lopen i.p.v. op hartslag.

    Na het lezen van jouw artikel denk ik dat ik het gewoon moet DOEN! 💪🏼

    • Koen de Jong

      Leuk Paul, veel trainingsplezier ermee. Laat je weten hoe het bevalt? Geluk!

  • Altan

    Als volger (en fan?) van Sportrusten bekruipt me langzamerhand het gevoel dat ik zonder Stryd een soort loser ben die de komende jaren niet meer mee mag doen zonder dit wonderlijke apparaatje. Ik geloof het als jullie zeggen geen commercieel belang te hebben bij verkoop, maar twee keer per week juichverhalen of opmerkingen op social media is bijna ongeloofwaardig. Ik blijf de ontwikkelingen geïnteresseerd volgen, en hoop binnenkort ook een iets kritischer stuk te lezen, of een vergelijkende test met vergelijkbare apparaatjes. Als die niet bestaan, ben ik ook benieuwd waarom. Met positieve groet!

    • Michel

      Ik heb hetzelfde gevoel, Altan. Ik heb 2 jaar lang de eerste versie van de Stryd gebruikt, maar kreeg geen nieuwe inzichten ten opzichte van trainen op hartslag. De Stryd ligt nu te roesten. (Evenals de nog veel duurdere powermeter op mijn racefiets.)
      En ja, ik heb volgens mij voldoende kennis van prestatieaspecten als theorie en mijn eigen data analyse. Wellicht heb ik een ondergemiddeld effect van wedstrijdspanning op mijn hartslag?
      Wat betreft het argument dat vermogen een veel directere relatie heeft met inspanning dan hartslag: die paar seconden dat hartslag achterloopt op inspanning doen nauwelijks iets af aan de conclusies die je uit de data kan trekken.
      Tenslotte: de nieuwe Stryd wordt o.a. aangeprijst vanwege de meting van wind. Ook het verschil tussen wind mee of tegen zul je terugzien in hartslag.

    • Koen de Jong

      Haha Altan, een loser word je nooit. Prorun heeft wel degelijk een commercieel belang bij Stryd: ze worden via de website verkocht. Over lopen op hartslag heb ik tientallen blogs geschreven toen ik het boek De Hardlooprevolutie schreef en me onderdompelde in kennis over hartslag. Eerder schreef ik veel blogs over ademhalingsoefeningen toen ik met het boek Verademing bezig was. Daarna volgde nog een periode met blogs over kou (met het boek Koud Kunstje) en mediteren (Tien dagen stil). Nu ik bezig ben met een boek over lopen op vermogen, is dat voor mij een paar maanden een onderwerp waar ik graag over schrijf. En er is inderdaad nog geen andere vermogensmeter die betrouwbaar is. Vermoedelijk duurt dat niet lang. Maar daar gaan Ron van Megen en Hans van Dijk dan over schrijven. Ik vind vooral het verschil tussen lopen op vermogen en lopen op hartslag interessant. Omdat vermogen nog nieuw is voor mij. Nah ja, zoals je leest ben ik enthousiast. Maar lopen op hartslag of gewoon genieten van de vogels blijft natuurlijk ook verrukkelijk.

  • Petra

    Vraagje. Ik loop volgens het run-walk-run-principe van Galloway. Dat betekent concreet korte run-intervallen van 30-180 seconden afgewisseld met 30 seconden wandelen. Heb je dan ook iets aan een vermogensmeter of wordt dat rommelige info 🙂 Hoe vlot is de feedback is in dat kader ook interessant want gps-info ijlt vaak nogal na waardoor het lastig is om het tempo in een run-interval te ‘controleren’ bij korte snelle intervallen.

    • Koen de Jong

      Ha Petra, als je weet op welk vermogen jij de intervallen het beste loopt, is de vermogensmeter zeker waardevol. Binnen 5 seconden zit je op je vermogen. Dus het is een goed alternatief in plaats van trage GPS of langzaam oplopende hartslag. Werkt Galloway ook met zones? Of hoe werkt dat?

  • Dic van Hummel

    De Stryd gebruik ik sinds eind april 2020 en bevalt prima. Na enige tijd laat ik de hartslagmeting achterwege en ga volledig met de Stryd.
    In combinatie met het blokkentrainingsplan, omgerekend naar wattage, liep ik eind november, solo, de Amstelveense marathon in 3.33.25 uur. Toen kwam de aankondiging dat Stryd komt met een eigen marathonvoorbereidingsplan : interessant voor de Zürich Marathon op 25 april as ( hoop dat deze door kan gaan…). Ik volg nu het low profile marathon : 4 trainingen in de week, met heel veel tijd in zone 1 “ vogels kijken “, wel 80 % van de trainingstijd, in combinatie met een beperkte dosis versnellingen en korte tempoloopjes van een paar minuten in interval. 20 % van de trianingstijd.
    Ergo : ik mis momenteel de lange blokken op marathontempo !
    Mijn vraag : hoe kijken jullie aan tegen de voorgestelde trainingen van Stryd ?

    • Koen de Jong

      Ha Dic, met de voorgestelde trainingen van Stryd ben ik nu bezig. Dat wordt vervolgd! Mooi om te lezen hoe je tot 3:33:25 kwam. Nu duimen dat Zürich door kan gaan.

      Groet, Koen

  • Fred Vonk

    Ik ben sinds begin mei 2020 een enthousiaste gebruiker van de Stryd. In oktober heb ik de virtuele marathon van Amsterdam gelopen na een schema die door Stryd was gemaakt. Heb nog geprobeerd om het schema van Prorun te gebruiken maar daar kom ik goed mee uit de voeten. De interval wattages zijn volgens mij te hoog, in ieder geval voor mij. Hopelijk komt daar nog verbetering in. Om workouts op je horloge te zetten heb je tegenwoordig bv Final Surge nodig. Jammer dat je niet meer zelf de workouts met Stryd kan aanmaken op je Garmin. De workouts uit van Stryd schema’s worden uiteraard wel op je Garmin geladen. Er is een aantal goede webinars van het Stryd team waarin alle functies en begrippen uitvoerig worden uitgelegd. Zeer de moeite waard om die te bekijken. Ben benieuwd naar het e-book, wat is de titel? De Marathonrevolutie 2.0?

    • Koen de Jong

      Ha Fred, dank voor de tips voor de webinars over Stryd. De Marathonrevolutie 2.0: dat was mooi geweest, haha. Het wordt: Lopen op vermogen, je snelste weg naar een PR.

      Geluk!

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

ProRun Webshop

Stryd vermogensmeter Footpod: Bestel uit voorraad bij ProRun
Boek Hardlopen met Power!

Meer uit Gadgets & Gear

Maak kans op een Wahoo Sporthorloge
Daag je zelf uit met Strava segmenten
Dit zijn de beste hardloopschoenen voor 2021
Getest: de Coros Pace 2 (deel 2)
Waarom de zon gaat schijnen als ik hoepel
Uw cardiovasculaire systeem is niet hersteld