Waarom de zon gaat schijnen als ik hoepel

Een buik van staal door elke dag even te hoepelen. Doe je mee?

Alweer een aantal weken geleden deelde ik een artikel waarom ik zo’n fan ben van hoepelen.

Niet van zomaar een hoepel. Maar van deze hoepel, die zwaarder en groter is dan een gewone hoepel. Het hoepelen met deze hoepel belooft veel goeds: een sterkere core, sterkere rugspieren, een soepeler lijf én een slankere taille. Niet voor niets ben ik fan tenslotte 😉

De hoepel staat altijd pontificaal in mijn woonkamer, wachtend om zijn werk te doen. Maar zoals met iedere training en goede gewoonte: het kan er gemakkelijk bij inschieten als je je aandacht op andere dingen richt.

Ik beloofde mezelf een maand lang elke dag te hoepelen. Om die fijne gewoonte weer nieuw leven in te blazen. En dit keer was ik niet alleen. Veel mensen deden met me mee en deelden hun trainingen via Instagram en Strava. Allemaal werkend aan die ‘Buik van staal’.

Het mooie van de hoepeltraining vind ik dat je het altijd even tussendoor kunt doen. Ook ik werk momenteel thuis en zit aan de eettafel te werken. Ik merk dat mijn energie en mijn creativiteit snel vervliegt als ik alleen maar achter mijn laptop blijf plakken. Tien minuten hoepelen geeft me een hoop positieve energie. Ik zoek een lekker muziekje uit en dan schalt de zomer door de woonkamer. Na tien minuten hoepelen ‘stroom ik weer’.

De muziek vind ik een onmisbaar onderdeel van de hoepeltraining. Ik deelde geregeld mijn hoepeltrainingen via Instagram en Strava met daarbij een muziektip. Zo is er een aardig lijstje met ‘hoepelmuziek’ ontstaan. Juan Luis Guerra, Elvis Crespo, Marc Anthony, Aventura… Voor mij muziek waar de zon door gaat schijnen, hoe miezerig of grijs het weer ook is.

Niet voor iedereen was het hoepelen meteen een hit. ‘Janneke, ik heb blauwe plekken’. Oeps, dat is niet alleen vervelend maar ook demotiverend.

Wanneer je begint met hoepelen, moet je lijf wennen aan de belasting. De hoepel is best zwaar (1,8 kilo) en vraagt daarom om een goede opbouw. Het is belangrijk om rustig te beginnen met je hoepeltraining. Een minuut per dag opbouwen. Ik snap dat het lastig is om je hieraan te houden. Als je iets nieuws doet, krijg je daar zoveel positieve zin van, dat je het liefst langer gaat hoepelen. Toch wil ik je motiveren om maximaal met 1 minuut per kant per dag te beginnen. Als je merkt dat dat goed gaat, kun je het de volgende dag al ietsje langer proberen. Maak er dan hooguit twee minuten van. Bovendien is het belangrijk dat je allebei de kanten op gaat draaien. Net zoals je ook je lunges met beide benen traint. Je zult merken dat de éne kant gemakkelijker draait dan de andere kant. Dat vraagt doorzettingsvermogen. Net zoals bij het aanleren van iedere nieuwe vaardigheid: je wordt er écht beter in als je iets regelmatig doet.

Mijn hoepel staat nog steeds pontificaal in mijn woonkamer. Als heerlijke tussendoortraining voor een buik van staal en een zonnig gemoed.

Doe je met me mee?

 

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer