Hartslagmeting uit de pols: is het betrouwbaar?

Hartslagmeting uit de pols: is het betrouwbaar?

Sommige hartslagmeters geven te lage waardes, andere te hoog. Hoe betrouwbaar is meting uit de pols?

Afgelopen zaterdag deden we met een groepje een omslagpunttest op de atletiekbaan van Arsenal.

Met uitzicht op het Olympisch Stadion renden 8 lopers de longen uit hun lijf om hun hartslagzones te bepalen.

Doel van de test: leren wat je omslagpunt is, om daarna te kunnen trainen in je hartslagzone D2 of je hartslag voor de halve of hele marathon.

Na de test zaten we in het clubhuis van Sportrusten om de testuitslagen te bekijken.

‘Mijn omslagpunt is 123, klopt dat?’ vraagt C.

Ik kijk naar haar grafiek en zie dat ze na ongeveer twee minuten een hartslag heeft van 165. Na vier minuten zakt de hartslag naar 123 en dan blijft haar hartslag een horizontale streep tot minuut 12.

C. had haar hartslag getest met een Fitbit.

Vooraf hadden we gezegd dat je het horloge mee kon nemen waar je normaal ook je hartslag mee meet. Acht lopers, acht verschillende meters. Een dure Garmin, een Polar, een Apple Watch, een Fitbit.

Als het je hartslag meet is het goed.

Als het je hartslag meet is het goed.

C. had helaas na de test geen goede hartslagcurve. Een hartslag kan onmogelijk (veertig slagen) zakken als je zo hard mogelijk 12 minuten de longen uit je lijf loopt.

Er zijn weinig dingen zo frustrerend als trainen op hartslag en dan klooien met je meting

In plaats van gericht trainen op hartslag om sneller te worden, zit je je alleen maar op te winden omdat je hartslag heen en weer schiet van hoog naar laag, zonder dat je weet welke hartslag klopt.

Trainen op hartslag werkt alleen als je zeker weet dat je hartslag klopt. Echt klopt. Je koopt ook geen kaartje voor een concert en dat je dan tijdens het concert wel merkt of je bij Guns n’ Roses zit of bij een coverband van ABBA.

De vraag is: hoe betrouwbaar is hartslagmeting uit de pols?

Veel hartslagmeters meten je hartslag uit je pols. Een paar jaar geleden had iedere loper die op hartslag trainde een borstband om. De borstband gaf een signaal naar je horloge en voilà: je hartslag. Zeer betrouwbaar, maar veel lopers vonden de hartslagmeterband irritant. Dus ontwikkelden onder andere Garmin, Polar en Apple de polsmeter.

Een borstband meet de elektrische activiteit van je hart (ECG) en een meting uit je pols werkt met een optische hartslagmeting: met behulp van leds en een lichtsensor worden veranderingen in de grootte van bloedvaten gemeten en deze worden omgezet in hartslagmetingen.

Wanneer is een polsmeting sowieso onbetrouwbaar?

Als er ruimte zit tussen de sensor en je pols, is de meting niet betrouwbaar. Dus het is van belang dat je hartslagmeter strak om je pols zit, anders krijg je gekke (lage) waardes.

Ook als je vaak last hebt van koude handen, is de kans groot dat je polsmeter met te lage waardes komt.

Heb jij geen last van koude handen en zit je hartslagmeter strak om je pols, dan is de vraag hoe betrouwbaar je meter is.

De komende weken ga ik zelf wat testen doen met mijn Polar V. Ik ga volle bak lopen zonder mijn borstband en ik ga volle bak lopen mét een borstband om te kijken wat het verschil is.

Heb jij ervaringen met polsmeting van Garmin, Apple, Fitbit of een ander merk?

Dan hoor ik graag wat jouw ervaringen zijn.

Wordt vervolgd.

Ps. Als jij dit najaar een halve of hele marathon gaat lopen en hebt geen zin om de onderzoeken af te wachten: met een borstband zit je sowieso goed.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

20 reacties

  • Lonneke

    Lopen met polsband ervaar ik als niet geheel betrouwbaar, hartslag wordt niet juist of te laat doorgegeven ondanks dure Garmin horloge. Maar misschien ben ik de enige
    ( ter ill: In mijn werk als verpleegkundige worden bijv andere gerichte metingen zoals bloeddrukmetingen met een polsmeter ook als onbetrouwbaar gezien. Wij meten deze ook dichter bij het hart dus aan de bovenarm )

    • Koen de Jong

      Wat je schrijft is herkenbaar Lonneke, van meer mensen hoor ik dat Garmin uit de pols tijdens inspanning niet betrouwbaar is. Dank voor je reactie.

  • Mart

    Mijn hartslag is bij activiteit ca. 60 slagen te hoog met Garmin 945

  • Ruud

    Mijn Polar wil in het begin nog wel eens veel te hoge waarden aangeven. Vooral in de winter, ik heb heel vaak heel koude handen, duurt het lang tot de hartslag normaal wordt. Dus waar normaal bij het inlopen 120 HSM wordt aangegeven staat er dan ineens 150 HSM op de teller.
    Negeren van de te hoge waarde lijkt de beste oplossing. De software van mijn Polar lijkt nl. behalve de meting ook de beweging van je pols mee te nemen. Dus als je steeds weer kijkt of de hartslag al is gedaald geef je steeds weer een nieuwe impuls voor het verhogen of hoog houden van de waarde. Ik vermoed dat ook de trilling van de waarschuwing die je krijgt vanwege te hoge gemeten hartslag door het horloge als een impuls wordt gezien.

    Overigens werkte een borstband bij mij ook nooit echt goed.

  • Egon

    Over het algemeen denk ik dat de meting van de echte spirthorloges redelijk nauwkeurig zijn. Voorwaarde is dat het horloge op de juiste manier wordt gedragen en niet te los.
    Bij sommige lopers gaat het toch niet goed, misschien liggen de aders te diep of is de huid te dik.
    Dat de hartslag in het begin veel hoger is kan kloppen want alles moet op gang komen en dat kan zeker 15 tot 20 min. duren. Meestal wordt er dan ook nog (veel) te hard ingelopen.
    De zgn. vreemde metingen in het begin licht meestal niet aan het horloge, je lijf moet gewoon opgang komen.

  • Alexander Docter

    Bij mij is bij inspanning de polshartslag 10 tot 20 slagen hoger, zelfs als ik hem strak zet. Garmin 935. Ik hou het voorlopig bij de band.

  • Rudy Vansingel

    Ik gebruik een Garmin Forerunner 245 en als ik zonder borstband loop zou mijn hartslag tot 180 soms gaan, met hartslagband meestal tussen 110 en 125, dus ik loop altijd met borstband.
    En +/- 1.5 jaar geleden heb ik bij een Polar event een test gedaan met een Polar Vantage M zonder borstband en mijn Polar Vantage V met borstband, zat tot wel 40 hartslagen verschil op (zonder borstband veel hoger)

  • Linda

    Was blij om afscheid van de borstband te kunnen nemen (adieu wrijfplekken), maar heb ondertussen zowel met de Garmin HR+ als de Suunto 5 de ervaring dat de metingen niet betrouwbaar zijn.
    Heb jaren lang met een borstband gelopen, dus weet vrij nauwkeurig wat mijn hartslag tijdens een training doet.
    Ervaring met de Suunto: vooral in de eerste 10 minuten bij een rustig tempo extreem hoge waardes (of soms wordt hartslag juist compleet niet gevonden), daarna lijkt die redelijk accuraat te zijn.
    Ervaring met de Garmin: soms meerdere minuten tot wel 30 slagen hoger of lager dan verwacht.

  • Jeroen

    Ik heb eerst een garmin 235 gehad en daar was de polsmeting niet betrouwbaar ,en nu de garmin 245 klopt die vrij nauwkeurig en kan ik er goed mijn trainingen voor de marathon mee doen 👍
    #Geen ervaring met polsband

  • Charles

    Ik heb een Garmin vivoactive 3 music.
    De hartslag in rust is altijd juist, bij inspanning meestal ook. Ik ken mezelf intussen goed genoeg om te weten wanneer het niet klopt.
    Bij mijn laatste 10km was de hartslagmeting de tweede km fout (150/’ terwijl ik toch echt hard ging, dat kon niet), maar de rest van de 10 km was het wel correct.
    Ik weet dat het niet altijd klopt, maar dan meet het wel nog steeds correct mijn snelheid. En zo belangrijk is mijn hartslag nu ook weer niet dat ik er zo’n vervelende borstband voor zou aandoen.

  • Willem

    Ren al jaren met hardloopband. Ik heb op dit moment een garmin 645 maar ook mijn ervaring is dat ik alleen met de borstband om (heb je sowieso nodig om wat meer info te krijgen over hardloop dynamiek zoals staplengte, GCT-balans en verticale oscillatie) zinvolle en correcte waarden krijg. Het lijkt ook wel of de borstband, b.v. bij versnellingen, beter de hartslag registreert (en sneller) dan zonder. Zelfs nu ik met een powerstryd loop, laat ik de borstband niet achterwege, je wilt altijd betrouwbare waarden in je logboek opnemen. Wel is me opgevallen dat mijn verticale oscillatie met de powerstryd lager is dan ik met de borstband meet. Wellicht dat Ron en Hans daar iets over kunnen zeggen. Dat scheelt gemiddeld zo’n 2 cm (via Stryd lager dan via meting borstband).

  • pauline

    Hoi, ik loop sinds een paar jaar met een Poloar Ignite. Om deze te testen loop ik zo nu en dan ook met een borstband (in het begin vaker dan nu, 2jr later) en in mijn geval zijn de uitslagen nagenoeg identiek. De borstband reageert wel sneller bij een intervaltraining maar verder geen verschil.
    Wel heeft het lang geduurd voordat ik er achter kwam dat de polsbank behoorlijk (bijna onprettig) strak moet zitten. Mijn ervaring is dat de meeste lopers de polsband te los dragen.

  • Glimlag

    Ik heb de Forerunner 235 van Garmin en gebruik een borstband, omdat de polsmeting niet betrouwbaar is. Die meet meestal lagere waarden (dan borstmeting). Of laatst had ik het horloge om het stuur, en gaf ie zelfs een meting aan.

    Borstbandmeting wel betrouwbaar, op een enkele uitschieter na, maar dan is de hartslag ook zo hoog (30 slagen hoger dan mijn omslagpunt) dat ik wel weet dat het niet klopt. Gebruik deze voor interval en dan zie ik keurig mijn hartslag rustig zakken in de wandelpauze. En weer stijgen bij inspanning.

  • DE BATSELIER

    Ik heb een Garmin 245 en loopt altijd zonder borstband als ik een trage duurloop doe waarom gewoon omdat ik dan mijn snelheid niet in oog hou en alleen pols als ik snelheid of interval train heb ik ondervonden dat het te lang duurt eer je een juiste snelheid krijg tegenover borstband en krijg ik ook veel meer andere waarden zoals prestatieconditie en staplengte en nog veel interessante waarden.

  • Mark

    Ha die Koen,
    Heel herkenbaar, dacht in eerste instantie “lekker van de borstband af te zijn” bij aanschaf Vantage V, maar ben inmiddels weer heel blij dat ik er toch weer 1 heb aangeschaft. Met name tijdens de wintermaanden merkte ik een drop in slagen die simpelweg niet klopt.
    Helaas sinds een paar weken merk ik dat hij op de borstband soms óók ineens flink zakt (vorige week zelfs bijna halveerde) en dat was nogal frustrerend omdat je toch even denkt “het zal toch niet dat…” en dat je vervolgens ook niet de stap extra zet om de laatste 500 meter te gaan knallen. Kan dit te maken hebben met dat de borstband na verloop van tijd wat afzakt, of kan er ook iets anders zijn?

  • Jan

    “Zeer betrouwbaar, maar veel lopers vonden de hartslagmeterband irritant. Dus ontwikkelden onder andere Garmin, Polar en Apple de polsmeter.”

    Wie de ontwikkeling van de sporthorloges heeft gevolgd weet dat deze stelling niet klopt. Nadat TomTom de markt had voorzien van populaire horloges met hartslagmeting op de pols, tegen relatief lage prijzen, hebben eerst Garmin en vervolgens Polar een antwoord moeten bieden om hun positie te behouden. Voor Garmin betekende het dat hun planning voor het uitrollen van de HRM-band voor de running dynamics werd verstoord, daardoor werd niet een duurder maar een basis model voorzien van de optische sensor (bijna letterlijk erop geplakt, het eerste toestel wat daardoor ongewoon dik) en pas veel later kwam de sensor op de duurdere modellen. Voor Polar was het een ramp omdat zij als hartslagspecialist veel informatie van de hartslagband gebruikten voor hun adviezen en de optische sensor deze informatie niet kon bieden. Apple hoort niet in het rijtje, die deed destijds niet mee in deze ontwikkeling. Met het voorgaande mag ook duidelijk zijn dat de optische meting nooit toegevoegd is om nauwkeurig(er) te zijn en waarschijnlijk ook nooit zal worden. Ondanks alle veranderingen (hoeveelheid leds, kleur van de leds enz.) blijft het onnauwkeurig om de pulsering van de bloedbaan te willen gebruiken in plaats van de informatie rond het hart en voor intervalprogramma’s op hartslag zelfs onbruikbaar.

  • Leo

    Mijn eigen ervaringen:
    Voor rusthartslag is een polshartslagmeter handig (misschien niet helemaal accuraat, zolang het maar consistent is)

    Voor interval werkt het voor geen meter. Veel te traag.

    Voor rustige duurlopen werkt het voor geen meter (mijn garmin pakt mijn cadans als hartslag en concludeert dan dat 165bpm bij een snelheid van 5:30/k een absurd zware inspanning is waardoor mijn vo2 zakt en mijn hersteltijd in de vele dagen loopt. Volgens mijn borstband is mijn hartslag dan 135bpm)

  • Olav

    Ik sport enkel met borstband. De polsmetingen gebruik ik doorheen de dag en nacht. Echter geeft deze soms absurde waardes. Mijn rusthartslag ligt rond de 50-52. Maar met de polsmetingen zakt deze soms plots naar 30, weer naar 50, weer naar 40, enz… ’s nachts ook. Uren aan een stuk rond de 50-52 en dan plots een volledig blok van 44 en soms zelfs niets… Ik gebruik de Garmin Forerunner 745XT. Als ik de polsmeting moet geloven mben ik al meermaals gestorven of toch op het randje af… Polsmeting is in zijn geheel niet correct en jaagt je soms de stuipen op het lijf!

  • Hanne

    Hey,
    Ik heb steeds slechte ervaring met hartslagmetingen.
    Polsmetingen bij mij zijn te belachelijk voor woorden omdat het inderdaad alle kanten uit schiet. Ik heb daarbij ervaring met TomTom, Garmin en Polar.
    Gevolg is dat ik steeds een hartslagband draag maar ook daarbij merk ik dat de HF niet steeds correct is. Gelukkig leert de ervaring ondertussen wat realistisch is of niet. Hoewel er altijd een beetje argwaan blijft 😉

  • RunHanRun

    Hallo Koen – even los van OF de hartslagmeting klopt, als de metingen zelf in verhouding tot de vorige/volgende meting hetzelfde zijn, dus met dezelfde ‘afwijking’, dan kan het nog altijd als nuttig meetinstrument gebruikt worden.
    Immers, je hartslagzones stel je in met de (afwijkende) hartslag – maar blijven qua inspanning correct verdeeld. Ook je herstelhartslag zal ‘kloppen’, zelfs met afwijkende cijfers.
    Daarom zal een hartslagmeting aan de pols, eventueel dus emt afwijking, nog steeds nuttig kunnen zijn.

    (Vergelijk het met afvallen, waarbij je een weegschaal hebt die structureel 7kg te veel aangeeft. Als je 4 kilo afvalt, ben je nog steeds 4 kilo afgevallen, al klopt het aangegeven cijfertje van je gewicht niet)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Geen categorie