Op PR-jacht: waarom wél of niet?

Op PR-jacht: waarom wél of niet?

Als je weet dat je persoonlijke records nog veel sneller kunnen, moet je kiezen: aan de bak of toch niet?

Vorige week donderdag liep ik een dik PR op de 5000 meter.

Op zich leuk, maar nu weet ik niet wat ik moet doen.

Doe ik alsof ik niet zo hard heb gelopen, of ga ik nu trainen voor 2:29:54″ op de marathon?

Pardon?

2:29:54″ op de marathon?

Ja. Als ik even ga rekenen, blijkt dat ineens mogelijk.

Mijn Stryd geeft na de 5000 meter een update van mijn Critical Power (CP), het omslagpunt met vermogen. Mijn CP is 314 watt.

Dit getal vul ik in bij de calculator van Ron van Megen en Hans van Dijk.

Een hele marathon kan ik lopen op 283 watt.

Volgende calculator.

Ik vul het wattage in met mijn gewicht van 63 kilo: 2:42:49″

Dat is snel, maar nog geen 2:29:30.

Maar dat komt omdat deze berekeningen zijn gemaakt met 63 kilo en als ik een gewicht in vul van 58 kilo (dat woog ik kort voor mijn vorige marathon). En als ik mijn marathonwattage invul met een gewicht van 58 kilo, dan rolt er een tijd uit van 2:29:54”.

Mijn ervaring met Stryd, Ron en Hans, is dat ze altijd gelijk hebben. Maar 2:29 op de marathon lijkt me wel errug snel.

Als wielrenner wist ik al dat ik een hoge VO2max/kg had. Dat was handig om hard een berg op te fietsen. Maar dat is 20 jaar geleden. En fietsen is geen lopen.

Nu ik zwart op wit heb dat het allemaal nog veel sneller kan, weet ik niet of ik daar iets mee wil.

Mijn huidige PR op de marathon is 2:50:48 en kan naar 2:29:54, mijn huidige PR op de 10 kilometer is 37:42 en kan naar 32:01, volgens de nieuwe waarden.

Opdracht is simpel: afvallen en harder trainen.

Maar ja, heb ik daar zin an.

Vriend T. verzuchtte laatst:

‘Ik word gek van jouw Strava. Dat is zó demotiverend. Jij rent soms om 6:00 uur in de ochtend en dan zet je easy met een tempo van 5:15 /km. Man heb alsjeblieft af en toe een kater!’

T. is ‘gezondheidsloper.’ Die loopt niet warm voor een marathon. Laat staan voor een marathon onder de drie uur. Hij is blij als het lukt om in een week drie keer een halfuur te lopen.

Dat is ook mooi natuurlijk, als het lukt om drie keer per week te lopen.

Maar ík ben geen gezondheidsloper.

Voor mij is lopen niet alleen compensatie voor een zittend beroep, het is ook bijpraten met vrienden, een reden om buiten te zijn, een bron van inspiratie en permanent genieten (en lijden), een reden voor mini-avonturen en verdieping van mijn meditatie.

Mijn loopjes zet ik allemaal op Strava. Het is mijn dagboek en het is één van de weinige apps waar ik nogal vrolijk van word. Het is leuk als andere mensen daardoor op ideeën worden gebracht of een keer een zetje krijgen om te lopen in plaats van op de bank te ploffen (dat werkt zo bij mij, als ik zie dat Klaas alweer gelopen heeft, krijg ik meteen ook zin om een rondje te rennen).

T. vindt het echter demotiverend. Als ik 5 keer loop en af en toe 3:55 /km ren.

T. haakt helemaal af als ik voor 2:29 op de marathon ga trainen.

Voor hem hoef ik het niet doen.

Voor wie wel?

2:29. Dan moet ik harder en vaker trainen en ik moet als de wiedeweerga 5 kilo afvallen.

Met welk doel?

Voor mijn ego hoeft het niet. Wat minder ego is altijd te prefereren boven het oppoetsen van mijn ego. Fysiek diepgaan en een grens opzoeken is echter wel een goede reden. Dat kietelt de inspiratie en het (gelijkmoedige) gemoed.

Maar het kan ook in de weg gaan zitten. Dat ik moet trainen in plaats van dat ik weer mag lopen.

Ik dub nog.

Gewoon lekker lopen en fit blijven en impulsief ‘já!’ roepen tegen mooie trails en avonturen óf met een gericht plan trainen voor 2:29 in 2022.

Wat het ook wordt: 1 x per week wil ik sowieso 8 kilometer rennen met een snelheid van 5:55 /km. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik wekelijks een rondje met T. kan rennen. Want samen rennen en ouwehoeren blijft het mooiste wat er is.

Of dat nu 2:29 op de marathon is of 34:00 op een 4800 meter, dat maakt niks uit.

Rennen is rennen.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

10 reacties

    • Koen de Jong

      Dat sowieso Ray, maar ik heb zelf ook wel een paar gezichten. Soms wil ik vooral relaxen, andere keren wil ik een PR lopen of héél ver. Zelfs als ik alleen met mezelf te maken heb, is er belangenverstrengeling 😉

  • Egon

    Ik zou er voor gaan.
    Helaas is het omrekenen van een goede 5km tijd naar een goede marathontijd wel erg theoretisch want alles moet op zijn plek vallen en 42,2 km is net te ver.
    Het weer en het parkoers moeten ook meezitten: niet te warm, niet te koud, (heel) weinig wind, niet teveel bochten, weinig hoogteverschil enz.
    Het enige wat je wel in de hand hebt is de mate van getraindheid (conditie).
    In ieder geval succes met de poging!

    • Koen de Jong

      Ha Egon, mijn eerdere ervaring is wel dat het exact klopt. Stryd voorspelde 2:50 en ik liep 2:50:42. Ook met een 10 kilometer kwam de voorspelling van Stryd eerder precies uit.

  • Jelle

    Als jij met een reeds bestaand pr van 2:50 er nog 20 minuten afloopt vind ik, en waarschijnlijk vele met mij, dat wel redelijk inspirerend hoor duss go!

    • Lied de Loper

      Feest der herkenning: cijfers die veelbelovende tijden en PR’s weergeven. Keuze tussen volle bak trainen of lekker spontaan ook eens iets anders kunnen doen. Zolang je weet dat het sneller Jan, wil je ook sneller. Waar je ook voor kiest, KIES in ieder geval één van beide. Anders heb je beiden niet is mijn ervaring.

    • Koen de Jong

      Haha Jelle, dan doe ik het voor jou 😉

  • Karin Verheijden

    Doen wat goed voelt. Schat in dat lekker lopen en ergens toch een stip op de horizon heel goed samen gaan. Lopen zonder wedstrijden kan nog altijd en waarom wedstrijden als je weet dat je sneller kunt maar dan niet tot het uiterste gaat? Oké, het is sowieso wel leuk om naar een wedstrijd toe te leven maar een bepaalde spanning of verwachting hoort daar vind ik bij. Misschien ligt dat bij jou anders maar als ik zie hoe jij altijd in bent voor uitdagingen denk ik dat je voorlopig nog gaat voor een pr. En met de verbetering in het vooruitzicht kun je nog heel veel wedstrijden steeds een beetje van jouw pr afsnoepen. En ja het kost ook kruim maar geeft ook steeds weer een kick.

    • Koen de Jong

      Dank voor je uitgebreide reactie Karin, ik ga overleggen met mijn trainer…

  • Cees de Vries

    Beste Koen, ambitie om je te verbeteren is prima, maar het moet wel reeel zijn. Ik vind de stap van 2.50 naar 2.29 op de marathon niet realistisch en om jezelf dat tot doel te stellen gaat stress opleveren.
    Zelf loop al meer dan 40 jaar en heb mijn marathon tot 1987 steeds kunnen verbeteren. Maar de stapjes werden wel steeds kleiner. De rekensommetjes met gewichtsverlies geloof ik niet zo: wel effect maar 5 kg eraf heeft ook andere consequenties! Dus mijn advies: zet in op een lage 2.40. Behoorlijke opdracht maar niet onhaalbaar.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Geen categorie