Compressiesokken daadwerkelijk nuttig voor hardlopers?

Door
Miriam van Reijen
21 maart 2015 09:50
Compressiesokken daadwerkelijk nuttig voor hardlopers?

Hoewel marathonloopster Paula Radcliffe al in 2000 met compressiesokken werd gezien maakte de atletiekwereld tijdens het EK in 2006 voor het eerst echt kennis met compressiekousen. In de finale, die hij overigens won, droeg 800 meter loper Bram Som de karakteristieke zwarte Herzog compressiesokken. Nu  lopen tal van top- en amateuratleten met witte, zwarte en sinds kort ook blauwe en roze compressiesokken of tubes (zonder sok). Maar heb je als hardloper daadwerkelijk baat bij de sokken? Ga je er harder van lopen? Voorkomt het blessures of herstel je sneller na inspanning? Prorun zocht én testte het uit.


Wat is het en hoe werkt het?

Marktleider in Nederland op het gebied van compressiesokken is Herzog Medical, opgericht door Harald Herzog. Het assortiment compressiesokken bestaat uit 2 soorten compressiesokken (de Pro en de Active) en een tube. Beide werken door middel van een zogenaamd compressie-(druk) effect dat het sterkste is rondom de enkel en naar de knie langzaam afneemt. De tube kan alleen tijdens de inspanning worden gedragen, de sok wordt ook aanbevolen tijdens het herstel. De theorie achter de sokken is tweevoudig: Enerzijds zou de strakke pasvorm voor minder beweeglijkheid van de kuitspieren moeten zorgen. En zo de trekkrachten van pezen aan het botvlies van het scheenbeen verminderen. Dit wordt het bandage effect genoemd. Anderzijds moet de afnemende druk ervoor zorgen dat het bloed in het onderbeen sneller richting het hart wordt geduwd. Het idee is dat de druk bij de enkel het bloed effectiever omhoog stuwt en afvalstoffen zo sneller worden afgevoerd.


Bewezen effectief?

De afgelopen jaren zijn er een aantal Nederlandse onderzoeken gedaan naar het effect van de Herzog compressiesokken bij het herstel, de prestatie en blessurepreventie onder sporters. Daarnaast wordt er wereldwijd ook onderzocht hoe compressiesokken kunnen helpen bij het voorkomen en genezen van onder andere trombose en oedeem. Er zijn zelfs studies naar het effect van de sokken tijdens lange vluchten. 


Verbeterde prestatie?

In 2009 werd onderzoek gedaan onder 21 recreatieve hardlopers. Ze voerden een maximale inspanningstest uit zonder en met compressie kousen. De totale tijd van de inspanningstest was aanzienlijk hoger met compressiekousen, ook lag de anaerobe drempel op een hogere snelheid (14.11 vs 13.9 km/u) met de kousen. Uit een ander onderzoek bleek dat deze verbeteringen niet konden worden verklaard door een verschil in hartslag, slagvolume, hartminuutvolume of zuurstofopname tijdens inspanning.


Sneller herstel?

Door de snellere afvoer van bloed zouden de sokken mogelijk herstelbevorderend zijn na inspanning. Onderzoek bij recreatieve atleten laat zien dat zij minder spierpijn ervaren na een 10 kilometer wanneer zij gebruik maken van compressiekousen met afnemende druk. Dit is mogelijk te verklaren door een verminderde stijging van het enzym CK wanneer gebruik wordt gemaakt van de sokken. CK is een enzym dat nodig is voor het herstel na hoog intensieve inspanning en wordt geassocieerd met spierschade.


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Miriam
Miriam van Reijen
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • John meerts
    Ik heb toevallig goedkope compressie sokken bij de Lidl gekocht. En deze geven zelfs een ongekend goed resultaat tijdens het werk. Normaliter ben ik doodmoe in de kuiten na een dag werken. Dus vraag ik me af of uw sokken nog beter werken.
    Reactie geplaatst op 12/10/17 om 11:34 uur

Loopkalender

19
juli