Zie je het voor je? Mentale trainingstips deel 3

Door
Yvonne Janssen
3 juli 2015 10:29
Zie je het voor je? Mentale trainingstips deel 3
In de artikelen "Van doel naar resultaat: mentale trainingstips deel 1” en "In gesprek met jezelf: mentale trainingstips deel 2” belichtte ik het belang van jezelf een groot doel stellen, dat je niet zomaar kunt "aanraken”, en het kiezen van gedachtes en overtuigingen die je helpen om dat doel te realiseren, met als allerbelangrijkste het geloof dat jij alles in je hebt om jouw grote doel te bereiken. In dit artikel zal ik ingaan op de derde en laatste mentale trainingstip van deze reeks: de kracht van visualisatie. 

Wat bedoel ik met visualisatie? 
Het gebruiken van al je zintuigen om jezelf voor te stellen en in te beelden dat je door alle hindernissen heen breekt, die jou van het bereiken van jouw doelen weerhouden. Op het moment dat je dan je doel bereikt, zal dat voelen als een déjà vu, omdat je denkt dat je het al zo vaak in je hoofd hebt gedaan, dat er geen enkele reden bestaat waarom je niet helemaal voor jouw grote doel zou gaan en niet gewoon in jouw missie zou slagen.

Of jouw grote doel nu is om voor het eerst een langere afstand te lopen, of dat nu de 5km, 10km, een halve of een hele marathon is, om je PR op een bepaalde afstand te verbreken of zelfs om een bepaalde race te winnen, bereid jezelf dan voor op je persoonlijke overwinning door regelmatig je ogen te sluiten en je in te beelden - te proeven, te zien, te ruiken, te horen en te voelen - hoe jij over de finish line komt. Stel je met je ogen dicht, terwijl je al je zintuigen gebruikt, voor hoe het eruit ziet als jij over de finish komt, hoe jij er dan uit ziet, hoe je eruit wil zien, hoe die overwinning voelt, hoe jij je dan voelt, hoe je je wil voelen, en wat je op dat moment denkt, hoe sterk, trots, dankbaar en blij je dan bent, hoe andere mensen voor jou juichen, welke emoties er op dat moment allemaal door je heen gaan; kortom hoe jij jouw eigen succes beleeft en ervaart. 

Maak als het ware een "screen shot” van de film van jouw "road to success” op het moment dat jij de finish van jouw grote doel passeert. Hoe ziet dat eruit, hoe voelt dat, wat denk je? En haal je deze film regelmatig voor de geest. Zo ben je op jouw succes voorbereid en maak je je lichaam en geest klaar voor jouw persoonlijke overwinning. Dát is de kracht van visualiseren! Wat mij betreft zou dit een vast onderdeel zijn van een goede wedstrijdvoorbereiding voor iedere atleet.

De legendarische bokser Muhammad Ali zei ooit: "Als mijn geest het zich kan voorstellen en mijn hart het kan geloven, dan kan ik het bereiken.” En hiermee zijn alle drie de mentale trainingstips uit deze reeks in één zin samengevat. Wat je nodig hebt is een groot doel, dat je niet zomaar kunt "aanraken”, je moet met alles wat je in je hebt erin geloven dat jij jouw doel kunt realiseren én je moet je jouw succes kunnen voorstellen, écht voor je kunnen zien. Deze drietrapsraket kun je toepassen in iedere situatie, in iedere context en bij ieder doel. Het werkt mentaal altijd hetzelfde.

"If you can imagine it, you can achieve it. If you can dream it, you can become it.” (William Arthur Ward)

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.


Loopkalender

25
juni