Van trainen word jij sneller, maar je hoofd ook!

Door
Yvonne Janssen
25 augustus 2015
Van trainen word jij sneller, maar je hoofd ook!
Der Spiegel kopte op 1 augustus met "Schnell im Kopf”, een artikel van Jörg Blech waarin wordt toegelicht hoe bewegen de geestelijke gezondheid bevordert. Recente wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat sport kan helpen bij het leren, depressies kan verlichten en dementie kan voorkomen. Deze verbinding tussen spieren en geest is een waardevolle erfenis van onze menselijke evolutie.

Het artikel is een eenduidig betoog over hoe belangrijk beweging is voor onze geestelijke fitheid en ons cognitieve prestatievermogen en dat geldt voor mensen van alle leeftijdsgroepen. Niet alleen onze lichamelijke, maar ook onze geestelijke achteruitgang wordt door een gebrek aan beweging veroorzaakt. 

Mocht je op dit moment enige kilo’s te zwaar zijn, weinig bewegen en desondanks toch geestelijk fit zijn, dan mag je van geluk spreken en je bedenken, hoe fit, niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk, je zou zijn als je regelmatig zou gaan bewegen of sporten. 

Hoe goed bewegen en sporten is voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid wordt in vele actuele wetenschappelijke onderzoeken onweerlegbaar aangetoond.

PGC-1a1 – de stress en anti-ouderdom firewall
Wanneer je regelmatig beweegt, worden bepaalde processen in je lichaam geactiveerd, zeker als je daarbij ook nog je uithoudingsvermogen traint. Dagelijks bewegen zorgt voor een kettingreactie in je lichaam, waarvan ook je geest profiteert: je grote spieren transporteren door regelmatige activatie meer bloed door je lichaam en door deze verbeterde doorbloeding wordt ook het prestatievermogen van je geest verbeterd. Je lichaam en geest worden simpelweg van meer zuurstof voorzien. Dit heeft ook een gunstig effect op je stofwisselingsprocessen. Niet alleen je hart pompt bloed door je lichaam; alle spiergroepen ondersteunen je hart door het verbeteren en onderhouden van je bloedsomloop.

Het is niet gezond om je geest met te veel hoofdarbeid te belasten. In sporten, waar snelle, intuïtieve beslissingen genomen moeten worden, leren lichaam en geest, dankzij (on)bewuste beslissingen harmonieus en effectief samen te werken. Vechtsporten, maar ook balsporten, zijn hiervan een goed voorbeeld. Het actieve, bewuste denken wordt naar de achtergrond verplaatst en je geest krijgt de kans om zich te ontspannen, waarvan je de positieve effecten na de training zult ervaren. Ook al zal dit in eerste instantie paradoxaal overkomen.

Het eiwit PGC-1a1 dat bij verhoogde activatie van je spieren wordt geproduceerd verhoogt je stressresistentie en vertraagt het verouderingsproces ingrijpend.

Lopend leren en Alzheimer wegdansen
Als je van jongs af regelmatig en veelzijdig beweegt of sport, het liefst in de buitenlucht, en je je ook geestelijk steeds uitdaagt, door iets nieuws te leren, veel te lezen of kruiswoordraadsels op te lossen, bouw je een solide fundament voor jezelf om Alzheimer op oudere leeftijd op een elegante manier (letterlijk) ‘weg te dansen’. 

Zowel op school, op de universiteit als ook op het werk kun je denkblokkades als gevolg van stress door middel van beweging en sport afbouwen en daarmee je hersenfunctie en denkvermogen optimaliseren.

Meer bewegen & sporten?
Vaker te voet of op de fiets gaan in plaats van de auto pakken is natuurlijk een goede eerste stap om meer te bewegen, die je op iedere leeftijd kunt zetten. 

Echter, voor ons hardlopers zijn deze wetenschappelijke onderzoeksresultaten slechts een extra motivatie om te blijven trainen, het liefst meerdere keren per week, en dagelijks te bewegen, uiteraard in de buitenlucht. Hiermee trainen we namelijk niet alleen onze fysieke, maar dus ook onze geestelijke snelheid, kracht en gezondheid. 

Wij weten al langer uit eigen ervaring dat hardlopen uitstekend is voor je geestelijke en lichamelijke fitheid. En dat is simpelweg de beste en meest economische ziekte- en levensverzekering die je maar voor jezelf kunt afsluiten!

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • j.j.m. Hauwert
    Ik ben het met u eens, met bovenstaand verhaal,dit is ook mijn ervaring?
    Reactie geplaatst op 27/08/15 om 15:16 uur

Loopkalender

19
september