Moe van het (niet) rennen

Door
Sebastiaan Timmermans
20 april 2019 00:00
Moe van het (niet) rennen
Moe van het rennen
Van hardlopen word je moe. Althans, dat denken we. Want andersom kan het ook. Iedereen kent het intens vermoeide gevoel dat je kunt hebben na een dag stilzitten achter je computer. De enige beweging die je hebt gehad is het lopen naar de koffie-automaat en toch voelt het alsof je de Mount Everest hebt beklommen.

Op zo’n moment is het enorm verleidelijk ‘s avonds om niet je voorgenomen hardlooprondje te doen, want ‘ik heb daar nu echt geen puf voor. Nee, ik heb een avond op de bank verdiend’. Maar iedereen kent ook het schuldgevoel wat je dan hebt en iedereen kent ook het gevoel dat je hebt als je toch bent gaan rennen. Je voelt je frisser en fitter, scherper en alerter. De eindeloze kantoordag is vergeten en je bent maar wat trots op jezelf. En ’s avonds slaap je als een roos. 

Hoe moe word je van het niet of juist wel rennen en wat doet dat voor je nachtrust?

Niet bewegen

Je zou zeggen dat hoe minder je beweegt, des te minder energie je verspilt en des te fitter je bent. Dat klopt toch niet helemaal. Ten eerste is consequent niet-bewegen en daarmee te veel zitten gewoon slecht voor je. Steeds meer wetenschappers pleiten er zelfs voor om te veel zitten als officieel gezondheidsprobleem te behandelen. 

En je merkt het ook zelf. Na een dag niet bewegen voel je je vaak slap en rillerig. Je hart en je organen hebben heel de dag nog niet extra hoeven werken. Daardoor voel je je vaak een beetje slap en koud. 

Wel bewegen

Gelukkig is daar een goeie oplossing voor; namelijk wel bewegen. En dat hoeft echt niet meteen een megazware intervaltraining te zijn. Door gewoon een lekkere wandeling te maken in de winterkou, zul je je de rest van de dag energieker en minder kouwelijk voelen.

Dat (hard)lopen goed is voor je lijf, zal geen verassing zijn. Maar rennen betekent ook een boost voor je hersenen. Onderzoekers van Harvard ontdekten dat door te sporten je je niet alleen fijner voelt, maar ook beter om kunt gaan met negatieve emoties. Dat klinkt dus als precies hetgene dat je nodig hebt na een tergend saaie dag in een kantoorkolos.

Slaap

Ken je dat gevoel van tintelende benen in bed. Je probeert wel te slapen, maar je merkt dat je lijf nog vol energie zit. Dat is je lichaam die jou vertelt dat je te weinig hebt bewogen die dag. Je draait en je woelt en je komt maar niet in slaap. Maar ja, om nu je hardloop-outfit aan te trekken om alsnog te gaan rennen, gaat ook weer zover. Zelf pas ik deze (onbewezen) methode toe. Door naar beneden te gaan en 20 flinke squats te doen, zet je de beenspieren even keihard aan het werk. Het is zeker geen volwaardige vervanging van het rennen, maar zorgt voor net dat beetje vermoeidheid in de benen, waardoor de rusteloosheid verdwijnt.

Dus, kom je slap en futloot thuis. Heb je de hele dag nog geen drie stappen gezet en wil je alleen nog maar hangen en niets doen. Bedenk dan dat je lichaam de hele dag al in feite niets anders heeft gedaan. Tackle die negativiteit en gun je lijf en geest een lekkere hardloopsessie.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.


Loopkalender

20
juni