Hoeveel calorieën verbrand je tijdens het hardlopen?

Door
Dennis Balen
6 augustus 2018 00:00
Hoeveel calorieën verbrand je tijdens het hardlopen?
hoeveel calorieën verbrand je bij hardlopen

Hardlopen wordt met tientallen verschillende beweegredenen gedaan. Een betere conditie, bepaalde afstanden of eindtijden halen, sportieve gezelligheid met vrienden en kennissen óf 'simpelweg' (een beetje) afvallen. In dat laatste geval is het dus belangrijk om te weten hoeveel calorieën je nu eigenlijk met al dat hardlopen verbrandt. Wij hebben het antwoord voor je, al is die niet geheel eenduidig!


Heel simpel gezegd wijzen een heleboel studies uit, en veel experts zijn het daar ook wel over eens, dat de gemiddelde loper ongeveer 100 calorieën verbrandt per gelopen kilometer. Wanneer je zwaarder dan gemiddeld óf een minder efficiënte loper bent, zal dat aantal calorieën per kilometer iets hoger liggen. Tijdens het hardlopen gebruik je dan tenslotte meer energie om vooruit te komen. Opvallend genoeg zal het aantal calorieën niet toenemen wanneer je sneller loopt.

 

Tempo niet van invloed


Studies wijzen namelijk uit dat het tempo niet van invloed is op de calorieën die je verbrandt. Uiteraard is het wel zo dat je, wanneer je harder loopt, meer kilometers in dezelfde tijd aflegt en in dat opzicht dus ook meer calorieën kwijtraakt. Per gelopen kilometer zal het totaal aantal calorieën echter niet verschillen. Iemand die 15 kilometer in het uur loopt zal dus zo'n 1500 calorieën kwijtraken, terwijl je er met een snelheid van 10 kilometer per uur zo'n 1000 zult verbranden. Opvallend genoeg verbrand je tijdens het wandelen wel aanzienlijk minder calorieën dan tijdens het hardlopen, dus helemaal rustig aan kun je het niet gaan doen!


Dat grote verschil komt grotendeels door het feit dat je tijdens het hardlopen een zweefmoment hebt waarbij beide voeten van de grond zijn. Tijdens het wandelen heb je dat zweefmoment niet. Juist het afzetmoment om dat zweefmoment te bereiken, kost extra energie en dus ook meer calorieën. Toch is er een bepaalde grens waarbij wandelen ineens wél efficiënter wordt dan hardlopen. Zo zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat je meer calorieën verbrandt wanneer je een Engelse mijl (1.6 kilometer) in 12 minuten wandelt, dan wanneer je diezelfde mijl in 12 minuten rent.


Rustperiode ná inspanning


Dat is het opvallende gevolg van de rustperiode die na een inspanning volgt. Wanneer je intensief hardloopt, zal je na afloop een hoge hartslag en een onrustige ademhaling hebben. Daardoor verbruik je zelfs na de daadwerkelijke inspanning meer calorieën dan dat je gebruikelijk zou doen. Wanneer je je minder inspant, zullen deze externe factoren dus een steeds minder prominente rol gaan spelen, tot je op de grens komt waarbij wandelen nét zo of zelfs nóg effectiever dan hardlopen wordt. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Dennis Balen

Dennis Balen





Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Deniz
    Er wordt niet gespecificeerd wat er met efficientie bedoeld wordt. Als je doel is om zo min mogelijk energie te verbruiken per gegeven afstand - zoals een marathonloper dat zou willen- is je looptechniet 'efficient'als je per verbruikte kcal een zo groot mogelijke afstand aflegt. Is je doel om af te vallen, dan wil je het tegenovergestelde; zo veel mogelijk calorieen verbruiken per gelopen kilometer. En dat kan het beste door je sprongen vooral omhoog te maken in plaats van schuin naar voren, met andere woorden inefficient lopen. Het zou best kunnen dat je met hard wandelen meer kcal verbruikt dan met harlopen op hetzelfde tempo. Met hard wandelen gebruik je meer de stabiliserende spieren in je heupen, rug, schouders en triceps om dat hoge tempo vol te houden zonder om te vallen, zeker als voornoemde spieren groot en zwaar zijn. Je spreekt op die manier meer spieren aan verspreid over je hele lichaam dan met een energiezuinige hardlooppas. Overigens is de perceptie dat je veel calorieen zou verbruiken na een intensieve workout met hijgen en een snelle hartslag een mythe. Het voornaamste wat je met het hijgen doet is de glucose die je hebt verbrand uitademen in de vorm van CO2 en water (naast zuurstof binnenkrijgen). Het is inderdaad wel zo dat je eventjes meer calorieen verbrandt met hijgen en een hoge hartslag, maar bij verre na niet zo veel als de inspanning die je leverde om die snelle hartslag te veroorzaken dat deed. Je lichaam gaat vanzelf weer terug naar een onderhoudsverbruik. Er is geen magische invloed wat die zeer intensieve workout heeft op jouw persoonlijke onderhoudsverbruik.
    Reactie geplaatst op 13/07/19 om 03:55 uur
  • Deniz
    test
    Reactie geplaatst op 13/07/19 om 03:43 uur
  • Marlies
    en ja hoor, daar gaan we weer met een factor 1000 de fout in. De auteur loopt waarschijnlijk ook een marathon van 42 meter, rijdt op de snelweg 100 meter per uur en weegt 75 gram, want waarom zou er anders niet over KILOcalorieën worden gesproken?
    Reactie geplaatst op 15/02/17 om 09:08 uur
  • Hans
    Nóg een (domme) fout dan. Er staat: \"Toch is er een bepaalde grens waarbij wandelen ineens wél efficiënter wordt dan hardlopen. Zo zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat je meer calorieën verbrandt wanneer je een Engelse mijl (1.6 kilometer) in 12 minuten wandelt, dan wanneer je diezelfde mijl in 12 minuten rent.\" Is meer calorieën verbranden dus efficiënter? Dacht het niet!
    Reactie geplaatst op 14/02/17 om 12:01 uur
  • Erik
    Jammer dat auteurs niet reageren op fouten in hun teksten, zoals Astr1d in 2015 al heeft aangegeven klopt de tekst niet met de kopjes, nu, in 2017 wordt het artikel wéér met dezelfde fouten geplaatst, jammer!
    Reactie geplaatst op 14/02/17 om 10:50 uur
  • Laurens
    In de tekst staat o.a. het volgende: Heel simpel gezegd wijzen een heleboel studies uit, en veel experts zijn het daar ook wel over eens, dat de gemiddelde loper ongeveer 100 calorieën verbrandt per gelopen kilometer. Iemand die 15 kilometer in het uur loopt zal dus zo'n 1000 calorieën kwijtraken, terwijl je er met een snelheid van 10 kilometer per uur zo'n 666 zult verbranden. Volgens mij valt dit niet met elkaar te rijmen. 15 km is volgens mij 1500 (k)calorien (ook in een uur). 10 km per uur is nog steeds 1500 (k)calorien voor 15km of 1000 (k)calorien in een uur. Toch? Laurens
    Reactie geplaatst op 29/02/16 om 10:57 uur
  • Karen
    In reactie op Astr1d: het verschil hierin is of je zachtjes aan het joggen bent (met zweefmoment) of wandelen (zonder zweefmoment). Dan kan de snelheid wel gelijk zijn, maar verschilt het aantal kcal dus wel.
    Reactie geplaatst op 22/11/15 om 10:48 uur
  • Astr1d
    "Zo zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat je meer calorieën verbrandt wanneer je een Engelse mijl (1.6 kilometer) in 12 minuten wandelt, dan wanneer je diezelfde mijl in 12 minuten rent." Dit is wonderlijke wiskunde. In beide gevallen is de afstand gelijk (1,6 km) en de duur gelijk (12 min.). Dan kan het toch niet anders dan dat het TEMPO ook gelijk is !!! En derhalve uiteraard ook het aantal calorieen....
    Reactie geplaatst op 20/07/15 om 09:59 uur

Loopkalender

19
augustus