X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Laat overbodige calorieën achterwege

Door
Tim Moria
25 november 2018 00:00
Laat overbodige calorieën achterwege
Of je nu aan het hardlopen bent om af te vallen of niet: het is altijd goed om te letten op het totale aantal calorieën dat je op een dag inneemt. En dan met name als je er per dag te veel binnenkrijgt. Wij hebben een aantal tips die je kunt gebruiken als je de overbodige calorieën wilt verslaan.

De eerste tip is in principe een hele eenvoudige: je hoeft er tenslotte alleen maar voor te slapen. En dan bij voorkeur acht uur per nacht. Als je te weinig slaapt, creëer je namelijk sneller stresshormonen en daardoor slaat je lichaam eerder vet op. En je bent sneller geneigd om meer te eten, soms tot wel 500 calorieën extra per dag. Tussen de 7 en 9 uur per nacht slapen is ideaal. 

Om eten kun je niet heen. Het is niet alleen lekker, maar ook belangrijk. Maar je kunt het wel op een verstandige manier doen. Zo is het bijvoorbeeld slim om vlak voor het eten een glas water te drinken. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat je, wanneer je voor het eten een glas water neemt, per maaltijd 90 calorieën minder inneemt. Per dag zijn dat dus bijna 300 calorieën die je zomaar even bespaart!

Ben je eenmaal aan het eten, dan doe je er goed aan zo goed mogelijk te kauwen. Opvallend genoeg krijg je minder calorieën binnen wanneer je voeding neemt dat erom vraagt goed gekauwd te worden. In principe - om maar een voorbeeld te noemen - is het dus beter om een appel of mango te eten dan dat je dit fruit via een sappige smoothie tot je neemt. 

Eieren kun je gerust eten. Uit een onderzoek, eerder al gepubliceerd in de 'International Journal of Obesity', blijkt dat zowel mannen als vrouwen die twee eieren tijdens het ontbijt eten, ongeveer 65 procent meer gewicht verliezen dan mensen die een even calorierijk ontbijt aten, maar dan wel zonder eieren. Na het eten van eieren ben je minder snel geneigd om nog andere dingen te blijven eten, dus ondanks dat het niet met zekerheid is aangetoond, heeft het hoogstwaarschijnlijk daar mee te maken. Datzelfde geldt overigens voor champignons: ze bevatten nauwelijks calorieën, maar halen het hongergevoel wel weg. Ideaal!

Tot slot is het ook nog een goede optie om al voor het ontbijten te gaan trainen. Als je voor het ontbijt een rustige of matige training afwerkt, zal je vetverbranding een echte boost krijgen en gedurende de hele dag zal je extra calorieën blijven verbranden. En dat terwijl je ook nog eens minder honger zult hebben!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria

Hoofdredacteur

Tim is hoofdredacteur bij ProRun, verzorgt de PR & Marketing rondom Challenge Almere-Amsterdam (oudste triathlon van Europa), is eigenaar van www.3athlon.nl en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. Heeft meerdere marathons gelopen en de Long Distance triatlon (3.8km, 180km, 42.2km) van Almere en Roth (Duitsland) gedaan. Nog steeds dagelijks in het zwembad, op de fiets of met loopschoenen aan te vinden.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

11
december