Lichter, harder en verder

Door
Marc Gerlings
10 januari 2018 04:00
Lichter, harder en verder
Beeld shutterstock
Het klinkt bijna als het Olympische motto: hoger, sneller en sterker. Dat is het niet. Het gaat om de relatie tussen gewicht en hardlopen. Een gewichtige zaak. Wat is een ideaal gewicht? Moeilijk te zeggen want dat is zeer persoonlijk. Wie echt wil presteren moet ook serieus naar zijn gewicht kijken. Het geheim wordt ontrafeld door vergelijkingen van de BMI.

Maar wil je een sprint winnen, dan heb je wel wat gewicht nodig. Het liefst spiermassa want dan heb je een sterke motor en een licht gewicht. Daarom zie je bij de sprints  in de atletiek de forse mannen vooraan de slag leveren.

Kernpunt is de verhouding

Daar zit net de afweging. Waar wil je resultaat bereiken. Voor een hardloper betekent dit dat je goed wilt zijn in de duurprestatie. Dan kruip je naar het beeld toe van de ultralichte lopers. Je ziet het ook aan de Afrikaanse hardlopers; klein en licht. Ondertussen zijn het sterke atleten. Alles draait om de verhouding. Met de sterke spieren kunnen ze het lichte lijf makkelijk versnellen. 

Maar zet die lichte Afrikanen niet naast een Bolt. Met zijn enorme spieren verslaat hij  ze makkelijk op de 100 meter. Easy. Maar op de 10 kilometer zijn de rollen omgedraaid. Easy voor de Afrikanen. 

Paar patatten erbij

Je moet voor het inzicht maar denken alsof je een zak aardappelen meesjouwt en je gaat dan een 10 kilometer hardlopen. Waarschijnlijk kun je met gemak een paar minuten verliezen op je normale wedstrijdtijd.

Het is meer dan gewicht

Denk daarbij dat het niet alleen gewicht is. Je moet dat gewicht ook stabiliseren in bochten. En nog meer op zanderige paden bij een cross of een trail. Hart en longen moeten harder werken om dat gewicht te verplaatsen. Als je denkt ‘ach, een paar kilo erbij da’s niet erg’, wordt nu de andere kant van de medaille duidelijk. Je tijden gaan naar beneden.

Body Mass Index

Snelheid en gewicht zijn nauw verbonden. Die relatie weet iedereen maar in 2014 werd deze ook wetenschappelijk in kaart gebracht. Onderzoeks aan de universiteit van het Braziliaanse Sao Paulo kwamen daarachter (Titel rapport: BMI a performance parameter for speed improvement). Zij onderzochten hardlopers van diverse disciplines, van 100 meter sprinters tot en met de marathon. Want de onderzoekers wilden ook weten hoe meer gewicht van invloed was op de sprinters. De manier om dat goed vergelijkbaar te maken is de meting van prestaties en de BMI, de Body Mass Index.

Topprestaties nog lagere BMI

Hoe pakt het uit met de duurlopers? Voor de marathonlopers kwam er een BMI uit van net geen 20. Om de relatie met snelheid en gewicht nog scherper te maken: de beste 10 marathonlopers kwamen zelfs uit op de bandbreedte van 17,5 tot 20,7. 

Als je grote ambities hebt, houd je BMI in de gaten. Maar blijf vooral gezond, dat levert meer energie en brandstof voor mooie wedstrijden.
Wil je weten wat jou BMI is? Dat kun je zelf berekenen op onze calculator pagina. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Patrick
    Ik ook heb de ervaring dat BMI nietszeggend is. Als ik vetpercentage laat meten, kom ik extrapolerend uit op een vetvrije massa, en met mijn lichaamslengte zou ik zelfs met (theoretisch) 0% vet nog op een BMI van 23,.. uitkomen. BMI is leuk voor de bankzitter om niet in obesitas uit te komen, maar voor sporters niet bruikbaar.
    Reactie geplaatst op 20/02/17 om 10:57 uur
  • Ingrid
    Ben t eens met de vorige reacties. BMI zegt helemaal niets, wat jezelf aan geeft t is n berekening! En het gaat er juist om dat je 1. De goede vetten hebt en 2.dat je spiervermogen in balans is met de inspanning die je wilt leveren! Ook voor de recreant van groot belang voor gezond lopen! En niet alleen maar op koolhydraten gefocus zijn! Bij elke sportschool kun je dit tegenwoordig laten meten! En anders kom maar bij mij meten 😉
    Reactie geplaatst op 20/02/17 om 08:59 uur
  • Martijn
    Misschien dat vetpercentage een betere voorspeller voor marathonprestaties is maar voor een gewone recreant is dat niet zo makkelijk te bepalen. En juist door het opnemen van de lengte in de formule voor BMI corrigeer je toch voor de verschillen die er zijn? Met mijn 1.87m en 73 kg heb ik een BMI van 20,9. Als ik 10cm korter was geweest had ik met hetzelfde gewicht een BMI van 23,3!
    Reactie geplaatst op 20/08/15 om 14:34 uur
  • erik
    BMI is geen goede indicatie. Niet iedereen heeft dezelfde lengte om te beginnen, en deze word in de formule mee genomen. Het meten van visceraal vet lijkt me een gezondere norm, en ook het meten van de lichaams vetpercentage. Een langere afstandsloper duikt algauw onder de 10% lichaamsvet. BMI = not done!
    Reactie geplaatst op 20/08/15 om 13:33 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
januari